تعلیق کمک نظامی ۱۳۰ میلیون دلاری آمریکا به مصر

مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند به دلیل نگرانی‌ها در زمینه حقوق بشر واشنگتن کمک نظامی ۱۳۰ میلیون دلاری خود به مصر را به حال تعلیق در آورده است.

باشگاه خبرنگاران جوان- آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ماه سپتامبر هشدار داده بود که اگر مصر به شرایط تعیین شده از سوی واشنگتن برای رعایت حقوق بشر توجهی نکند کمک‌های نظامی به این کشور قطع خواهد شد.

به گفته خبرگزاری رویترز، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت: اگر تحولات عمده‌ای در دو روز آینده در مورد رعایت اصول حقوق بشری در مصر رخ ندهد کمک ۱۳۰ میلیون دلاری واشنگتن در زمینه نظامی به قاهره لغو خواهد شد.

به گفته منابع خبری این بودجه از سال ۲۰۱۷ به منظور تقویت توانایی نظامی از سوی واشنگتن در اختیار مقامات نظامی قاهره قرار گرفته است. این خبر در حالی منتشر شد که دولت آمریکا در اوایل هفته گذشته از فروش احتمالی رادار‌های دفاعی و هواپیما‌های نظامی به ارتش مصر به ارزش بیش از ۲.۵ میلیارد دلار خبر داده بودند.

مقامات آمریکایی می‌گویند روابط واشنگتن با قاهره بسیار پیچیده است و این کشور همچنان متعهد به ادامه حمایت‌های خود از مصر به منظور تقویت توانایی دفاع از امنیت در این کشور است.

کریس مورفی، سناتور دموکرات مجلس آمریکا از این تصمیم دولت بایدن استقبال کرد گفت: عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر باید شرایط حقوق بشری مورد درخواست واشنگتن را در مصر فراهم کند.

مورفی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم دولت به خوبی نشان می‌دهد ما به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر عملاً پایبند هستیم و دیگر روز‌هایی که دیکتاتور‌های جهان به دنبال گرفتن تضمین از کاخ سفید هستند دیگر به اتمام رسیده است.

طبق آمار‌های منتشره در ماه‌های اخیر، ده‌ها هزار نفر در مصر به جرم تهدیدات امنیتی در زندان‌های این کشور به سر می‌برند. سیسی، فرمانده سابق ارتش مصر سالهاست از سوی مقامات کشور‌های خارجی از جمله آمریکا دلیل سرکوب گسترده مخالفان مورد انتقاد قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار