رسانه‌های خارج از کشور در حالی مدعی تاراج ایران به دست چین هستند که صاحبانشان روابط تجاری گسترده‌ای با چین دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان – در شب سال نوی چینی - ۳۱  ژانویه - تصاویر پرچم دو کشور ایران و چین در کنار یکدیگر بر روی برج آزادی نقش بست که این اتفاق با آغاز دهه فجر انقلاب‌اسلامی مصادف بود.

اندکی بعد از انتشار این تصاویر نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در توئیتی به زبان چینی به همین مناسبت نوشت: «مایلم بهترین آرزو‌های خود را تقدیم دولت و مردم چین کنم. برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن آرزوی موفقیت بزرگ و جهش جشنواره بهار مردم چین دارم. طرح همکاری همه جانبه بین دو کشور را قدرتمند اجرا خواهیم کرد تا دوره ۵٠ ساله دوم روابط ایران و چین مستحکم‌تر از ۵٠ ساله اول شود.»

چانگ هوا سفیر چین در ایران هم در پاسخ به تبریک وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی از آرزوی قشنگ دوستان ایرانی برای عید بهار چین و المپیک زمستانی پکن تشکر کرد.

رفاقت با چین فقط برای ایران بد است؟

نورپردازی تصاویر پرچم کشورها در سایر نقاط دنیا امری مسبوق به سابقه بوده و در سایر ملل نیز انجام می‌شود. اما رسانه های غربی با پنهان کردن اصل ماجرا موج حملات خود را دوباره به سمت سیاست «نگاه توامان به شرق و غرب» دولت گرفتند.

این رسانه‌ها با هدف مستعمره نشان دادن ایران در حالی با ایجاد جنجال و هیاهو مدعی تاراج ایران به دست چین هستند که صاحبانشان در رقابت با یکدیگر برای بهره بردن از ظرفیت های چین از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند.

رفاقت با چین فقط برای ایران بد است؟

رژیم‌صهیونیستی؛ به چین نزدیک دور از آمریکا

چیــن به عنوان بزرگ ترین صادرکننده جهان، با حجم ۲.۵۹۱ تریلیون دلار صادرات کالا به سرتاسر جهان همزمان با افول آمریکا، روز به روز در حال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه است. به گزارش رادیو بین المللی چین، «تسای رون» سفیر چین در رژیم صهیونیستی ۴ بهمن اعلام کرد حجم مبادلات تجاری این رژیم و چین به ۲۲.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. بنا به آمار وبسایت «صادرات برتر جهان» نیز با این حجم از مبادلات تجاری در رتبه ۳۸ کشور‌های مقصد کالا‌های چینی قرار دارد.

روابط اقتصادی چین و رژیم صهیونیستی به تبادلات تجاری ختم نشده و حتی به واگذاری اسکله به اسکله بندر استراتژیک حیفا به چین هم رسیده است، بندری که ۹۹ درصد کالاهای وارداتی اسرائیل که از دریا انتقال می‌یابد را مدیریت می‌کند.

رفاقت با چین فقط برای ایران بد است؟

آمریکا نیز ضمن ابراز نگرانی از گسترش روابط چین با رژیم صهیونیستی، از تل‌آویو خواسته است مانع سرمایه گذاری پکن در سرزمین های اشغالی شود؛ درخواستی که تاکنون با پاسخ مثبت سران این رژیم مواجه نشده است. رویترز، هدف رژیم اشغالگر قدس  از واگذار کردن مدیریت بنادر خود و فروش آن به چین از طریق ساخت اسکله‌های مدرن، کاهش هزینه‌ها و همچنین کوتاه کردن زمان انتظار برای تخلیه کشتی‌ها دانسته است.

به گفته وفایی کارشناس مسائل چین، «چینی‌ها در سیاست خارجه خود قائل به تفکیک هستند. آنها با هر کشوری که سود تجاری وسود توسعه ای در آن باشد روابطشان را تقویت می کنند، نمونه این مسئله در سفر «شی جی پینگ» رهبر چین به ایران و سفر بلافاصله اش به عربستان به خوبی نمود پیدا می کند، جالب است بدانید چینی ها با دشمنان خود مانند آمریکا نیز روابط گسترده ای دارند.»

رفاقت با چین فقط برای ایران بد است؟

شراکت بین چین و آمریکا، از سوی رهبران و نظریه‌پردازان جهان به عنوان مهم ترین رابطهٔ دوجانبهٔ جهان در این قرن توصیف شده است. روزنامه «گلوبال تایمز» چین، می‌نویسد «تجارت دوجانبه چین و آمریکا  امسال احتمالا به بالاترین میزان خود خواهد رسید. براساس اطلاعات گمرگ چین در ماه نوامبر تجارت دوجانبه میان دو کشور به ۷۲ میلیارد دلار رسیده است. آمریکا مجبور است برای رهایی از کمبود ذخایر داخلی، واردات از چین را افزایش دهد. چنانچه واردات را افزایش ندهد تورم در این کشور همچنان افزایش می یابد.»

امارات و عربستان گوی سبقت را از رژیم صهیونیستی هم ربوده اند

علاوه بر روابط اقتصادی چین با رژیم صهیونیستی، چینی‌ها هم اکنون بزرگ‌ترین شریک اقتصادی و سرمایه‌گذار خارجی در ۱۱ کشور خاورمیانه نیز هستند. پکن از طریق ابتکار کمربند و جاده در دهه گذشته به طور قابل توجهی نفوذ و جای پای اقتصادی، سیاسی خود را در خاورمیانه افزایش داده است.

این طرح عظیم که شامل ده‌ها پروژه زیر‌ساختی و اقتصادی و تجاری بزرگ است از طریق شاهراه‌ها و جاده‌های زمینی، چین را به آسیای جنوبی و مرکزی و اروپا متصل می‌کند و از سوی دیگر از طریق یک شاهراه دریایی شهرهای ساحلی چین را به آفریقا و مدیترانه و در نهایت به اروپا وصل می‌کند.

رفاقت با چین فقط برای ایران بد است؟

در این میان، اما کشور‌های حاشیه خلیج فارس گوی سبقت رابطه با چین را از رژیم صهیونیستی هم ربوده اند. امارات و عربستان به ترتیب در رتبه ۲۳ و ۲۴ کشور‌های مقصد کالا‌های صادراتی چین قرار دارند. این دو کشور در کنار دیگر کشور‌های حاضر در شــورای همــکاری خلیج‌فارس به‌عنوان یــک مجموعــه مهم‌تریــن شــریک تجــاری چیــن در خاورمیانــه محســوب می‌شود.

از دیگــر ســو، چین در سال ۲۰۲۰  جایگزیــن اتحادیــه اروپــا به‌عنوان مهم‌تریــن شــریک تجــاری ایــن مجموعــه شــد. بنا به آخرین آمار حجــم تجــارت دوجانبــه در ســال ۲۰۲۰ بالــغ بــر ۱۶۱میلیــارد دلار بــوده اســت.

در توسعه روابط با چین از بسیاری از کشورها عقب‌تر هستیم

وفایی  روابط تهران پکن را ناکافی دانست. او شیطنت رسانه های معاند را درکنار عدم آگاهی ما نسبت به روابط چین و سایرکشورها از عوامل این عقب ماندگی برشمرده و می گوید « وقتی سعودی ها و رژیم صهیونیستی روابط راهبردی با چین ایجاد کرده اند چرا ما باتوجه به سیاستهای همسویی  که با چین در بسیاری از مسائل داری منداشته باشیم. اگر از فردا بگوییم چین به ایران نیاید به ضرر ایران است نه چین، چرا که خودمان را از ظرفیت های اقتصادی چین محروم کردیم.»

همه این‌ها درحالی است که بنا به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، حجم تجارت تهران و پکن با حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی، به کم ترین میزان خود در طول ۱۶ سال گذشته رسیده و در رتبه ۴۳ کشور‌های مقصد کالا‌های صادراتی چین قرار گرفته است. این موضوع با اجرایی شدن توافقات ذیل تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران چین حل شده و مبادلات میان دو کشور به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

رفاقت با چین فقط برای ایران بد است؟

۱۲ شهریور ۹۸ نشریه پترولیوم اکونومیست با انتشار جزئیاتی از متن تواهم‌نامه ۲۵ ساله، مدعی سرازیر شدن سرمایه‌ای معادل حدود ۴۰۰ میلیارد دلار (البته در قالب «یوانِ چین» و نه دلار) به بخش‌های اقتصادی ایران توسط چینی‌ها شد. رقمی که تقسیم آن بر ۲۵ سال، معادل سرمایه‌گذاری ماهانه ۱.۳ میلیارد دلاری در اقتصاد ایران است. این میزان سرمایه‌گذاری خارجی آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.

وفایی معتقد است «با وجود امضای تفاهم‌نامه همکاری ۲۵ ساله با چین که علیه آن تبلیغات گسترده‌ای توسط رسانه های معاند صورت گرفته، ایران کار زیادی برای جبران عقب ماندگی در رابطه با چین دارد. مناسبات ایران و چین بر پایه اصل عزت، حکمت و مصلحت و در سطح مشارکت جامع راهبردی » است و چین این نوع از ارتقای روابطش را با بیش ازهفتاد کشورانجام داده است.»

چین برای همه غیر از ایران؛ آیا رفاقت با چین فقط برای ایران بد است؟

روابط ایران و چین مخصوص به دیروز و امروز نبوده و محصول سالیان دراز است. به گفته علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب «ما تا به‌حال از داشتن روابط با چین به‌ویژه در حوزه تکنولوژی - که یک هزارمش را غربی‌ها به ما نمی‌دهند - سود برده‌ایم. علاوه‌بر این رابطه با چین امروزی، که رابطه‌ای برابر و بر اساس احترام متقابل است دست ایران را در لغو تحریم‌ها و خنثی‌سازی آنها بازتر می‌کند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۱:۱۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
درود، رفاقت با کشوری مانند چین غلط است بهر دلیل که میخواهد باشد منظورم نه این است که عنادورزی کنیم بلکه با هر کشوری درست به سیاست رفتار کنیم نه اینکه خود را به انان بفروشیم پس فردا در دادگاه عدل الهی و در مقابل مردم مملکت باید جوابگو باشیم ای کاش عاقل باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
بی شک ابرقدرت آینده دنیا چین هست ولی فعلا کسی نگران چین و آمریکا نیست. بیشتر نگران مسولین داخلی و دلالان هستیم. به عنوان مثال در موضوع خودرو خارجی ها تمایل به فروختن خودرو به ارزانترین قیمت به ما را دارند ولی مسوولین داخلی اجازه واردات نمی دهند و خودروهای داخلی را به چند برابر قیمت به مردم مظلوم کشورمان تحمیل می کنند
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
به گفته علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب «ما تا به‌حال از داشتن روابط با چین به‌ویژه در حوزه تکنولوژی - که یک هزارمش را غربی‌ها به ما نمی‌دهند - سود برده‌ایم. البته آقای دکتر ولایتی خیلی بیشتر از ما از این روابط سود برده ومیبرد وکلا ایشان متخصص سود از هر جا وهرچیزی هستند ایشون از آب کره میگیرند. وصف حال ایشون روحتی از همکلاسی ها و دانشجوهاش هم شنیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
رفاقت با چین که علاوه بر رای +دادن علیه کشور ما در شورای امنیت ،پیشنهاد تحریم نیز علیه ما داده درست سرنوشت رفاقتش با کامبوج برای ما به همراه داره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۷:۵۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
چین الان تبدیل به کارخانه دنیا شده است درحال حاضر تمرکز این کشور برروی اقتصاد است .وبا همه کشورها وبا همه عقیده ها قرارداد میبندد.پول وابزارهای اقتصادی هم دارد .خوب ازاین امکانات استفاده شود چه اشکالی دارد.وضعیت غرب با ایران رامیبینیدکه غرب بدنبال براندازی است انهم بخاطر اسرائیل نازپرورده اش .بنابراین غرب قصد عمل به برجام وبقیه قراردادها ندارد.وچین وروسیه هردو باامریکا سراوکراین وتایوان باهم مشکل دارند .ایا برای رفع مشکل سازی امریکا کسانی که امریکا باانها مسئله دارد بایکدیگرمتحدشوند بداست ؟ هرچند باید مواظب بود تا رابطه درمسیراقتصادی باشد ووارد مسائل استقلال و... نشود.بابودن حکیمی فرزانه درمقام رهبری مطمئنا از بحران فعلی که امریکاایجادکرده خواهیم گذشت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
فرزانه حکیمی کیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
چین نفت از ما میگیره در ازاش بیل،لوازم درجه ۳ بی کیفیت و ... میده الان چند میلیارد دلار ازش طلب داریم که به بهانه تحریم بهمون نمیده نفت تحریمی میخره ولی پولشو نمیده
Israel
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
با آیفون بالای ۳۰ تومن عکس میگیرن
پس از همین الان واضحه کی رابطه با چینو میخواد
بعدشم مسلمونای اویغور چی؟
مگه ما وظیفه محافظت از مسلمانانو نداریم؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۲۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
ایران اگر با این قرارداد ها هزارتلیارد دلار هم سود کنه هیچیش به مردم نمیرسه فقط میره تو جیب ی اعده خواص
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۲۹ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
چین بفکر منافع خودش هست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۲:۱۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
تمام کشورها به فکر منافع خودشان هستن پر واضع ما هم همینطور هستیم ولی قراردادهای نفتی گازی داره مار را دور میزنن و سر ما بی کلاه میمانه ای برجام زودتر تمامش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
یه سریا معلوم نیست این حد از جوگیری رو از کجا آوردن؟ خب با کشور مستقلی مثل چین و روسیه نباشی میخوای بری با کره پیمان ببندی که پولهامونو بلوکه کنه؟ یا با اعراب که هیچی از خودشون ندارن غیر پول؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۳۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
یادت باشه همین چین و روسیه توی این چهاردهه، شیره مملکت رو کشیدن وتا جایی که تونستن از این مملکت کندن. سیاست اینا همون سیاست آمریکا و انگلیسه و فقط خوشون رو میبینن. مگر شعار اول انقلاب نه شرقی و نه غربی نبود که حالا دست به دامن این از خدا بی خبرا شدین؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
چین هم مثل روسیه!
روسیه تاحالاچه گلی بسرمون زده که چین بزنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
غیر از حمایت های بین المللی برای بازگشت به برجام، مستقل هستن و مثل کره نیستنه پول مارو بلوکه کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
اونا با همه کار میکنن ما باید زرنگ باشیم ازشون استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
انگلیس جونت چه گلی به سرمون زده؟! اون قحطی بزرگ صد سال پیش که جمعیت ایران رو نصف کردن با دزدیدن و دفن کردن مواد غذایی مردم ایران. اونم از سلاح های شیمیایی که به صدام دادن تا بدن و ریه ایرانی ها رو پر تاول و سرطان بکنه. اینم تحریم های این دوره زمونه شون و بمب هایی بیولوژیک که رو سر مردم بی دفاع یمن میریزن.
کشورهای غربی میخواستن ما رو تحریم نکنن تا با اونام تعاملات اقتصادی داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
بخدا بخدا حاکمان ما برای بقا درحکومت لازم بدانند دین ومدهب ومعصومین ع را هم میفروشند ودین رسمی ایران را به کمونیستی تغییر میدهند وهمین اقلیت مردم که طرفدار اینها هست وقتی مذهب ما به کمونیست تغییر پیدا کند بازهم اینها برده حاکمان هستند وگوش بفرمان خخخخخخخخخخخخخخ مااینطور ملت خشک مغز داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
کافر همه را به کیش خود پندارد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
اگه این جوری که میگی بود برای حفظ استقلال این همه جلوی آمریکا نمی ایستادند و مثل عربستان همه حرفهای آمریکا را می پذیرفتند و تو هم اینجا برایشان به به و چه چه می کردی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
هر کشوری برای منافعش هر کاری میکنه حتی عراق لبنان هم اگر سر منافع باشه روابط با ایران قطع میکنن چه برسه به چین روسیه
Iran (Islamic Republic of)
فرزان
۱۲:۱۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
به خاطر وفور جنسهای آشغال تر از آشغال چینی ها که کل کشور را قبضه کرده، از این کشور چین بیزاریم.
United States of America
محمد
۱۱:۰۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
ایران با کل دنیا قهر نیست. البته برای بعضی ها، کل دنیا یعنی آمریکا. آنها با ایران مشکل دارند، چون توقع دارند که ایران مثل ده های گذشته، مستعمره آنها باشد.
قرارداد ایران و چین 18 صفحه است و در اینترنت هم انتشار یافته. بهانه های بنی اسرائیلی نگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
ایا امرفاقت باامریکا فقط برای ایران بدهست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
منظورت از رفاقت اینه که التماسشون کنیم باهاشون برجام امضا کنیم و وقتی ما راکتور آب سنگین رو سیمان ریختیم و سانتریفیوژها رو برچیدیم و برای چند سال یکطرفه به تعهدات عمل کردیم ولی اونها نه تنها تحریمی لغو نکردند که تحریمها رو دوبرابر کردند دوباره بیافتیم دنبال آمریکا و التماس کنیم و امتیاز بیشتر بدیم و در نهایت مملکت رو دو دستی تقدیم آمریکا کنیم و گاو شیرده آمریکا باشیم؟ اگه اینه که قبل از انقلاب ایران رفیق (نوکر در بست)‌ آمریکا بود ولی اکثر مردم در فقر مطلق به سر میبردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
کشورهای دیگه براساس منافعشون قرارداد تجاری امضا میکنن ما براساس اجبار.عربستان نفت رو به بالاترین قیمت و کمترین هزینه انتقال به هند و چین میفروشه و بهترین ماشین آلات رو از ژاپن و آلمان میخره جنس و کالاهای ساده رو هم‌از چین وارد میکنه ولی ما مجبوریم به کمترین و بدترین نحوه نفت رو با التماس به کسی که میخره بدیم و بدترین اجناس رو از چین بخریم هیچ کشوری در جهان حتی خود چین از خودرو چینی استفاده نمیکنه ما مجبوریم به دوبرابر قیمت چین خودرو تحویل میردم بدیم چرا مردم ما باید هزینه پورشه و بی ام رو بدن و هایمای چینی مزخرف سوارشن؟چرا باید هزینه ماشین آلات صنعتی بوش آلمان و ژاپن رو بدن ولی لوازم صنعتی بنجل چینی که تو خود چین ممنوعه رو بخرن.چرا؟چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
تو کله حزب الله ها و بسیجی ها نمیره ما مردم دشمن میدونند اونا رو دوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
دوباره حرفهای کلیشه‌ای و دروغهایی که هزار بار تکرار شده. اون اتاق فکرهایی که این مهملات رو سر هم می‌کنند میدونند شما ضریب هوشیت پایینه داستان رو چندان عوض نمی‌کنند. عربستان پول میده سلاح میخره و با این سلاحها حریف فقرای یمن نمیشه. در عربستان فقر بیداد می‌کنه. چند سال پیش فرانت لاین مخفیانه از شهر و روستاهای توسعه نیافته و فقیر عربستان فیلم گرفته بود. با همه اینها چون پول میدند و پروپاگاندا میخرند یه تصویر غلط از عربستان مثلا پیشرفته که صنعتی نداره که بخواد ماشین آلات داشته باشه به نادونهای دنیا ارائه می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
دوستی امارات با اسرائیل را بد میدونن ولی چین که رابطه داره اشکال که نداره هیچ، میتونه یه الگو برای ما هم باشه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
متاسفانه علیه چین نظر بنویسن کارمندای چینی وای جی سی انتشار نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
هر موقع دیدین آمریکا و ضد انقلاب از کارهای ما ناراحت هستند و ضد اون کار موضع می گیرن بدونین راه رو داریم درست میریم
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
گل گفتی به خدا. تصور کن که ضد انقلاب خوشحال باشند که مردم در رفاه باشند. آن وقت به چه چیزی امید وار باشند که مردم را به کف خیابان ها بکشاند؟؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
من دارم تورو اذیت میکنم یکی که باهاش رابطم خوب نیست میاد میگه کار خوبی نمیکنی منم بیشتر تورو ایت میکنم چون نمیخوام به حرف اون گوش بدم اینم حکایت شماهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
به نظرکرده چین وروسیه بترین کشورهستند وقراردادطولانی به زررمااست آمریکا اشرف به آنها دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
سلام برادر محترم.از نوشتن متنتان معلومه که املائ شما ضعیفه .چون ضرر را اشتباه نوشتی.پس زوده درباره سیاست مطلب بنویسید.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۱:۰۴ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
گرانییییی چی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
ما با همه دنیا داد و ستد میکنیم مخصوصا چین و روسیه چون طرف مان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
بی شرف ترین آدما، وطن فروشان داخلی ایران هستن که نان جمهوری اسلامی را میخورند و در جهت اهداف دشمنان ایران قدم برمیدارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
نظرات منفی را منافقین خارج از کشور دارند مینویسند محال نکنید اگه مرد بودند با صدام و امریکا بر علیه ملت خود متحد نمیشدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
فعلادکه مردم دارن خرج دولت میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
در ایران برعکس کشورهای اروپایی مردم خرج دولت رو نمیدند بلکه دولت نفت و گاز میفروشه و خرج مردم می‌کنه. اگه همین ۵۰۰ هزار بشکه نفت به چین صادر نمیشد خیلی از افرادی که ۲۴ ساعت نق میزنند حتی نون برای خوردن نداشتند چون هنر و تولیدی ندارند. از این قشر بپرسی پیشرفت چیه میگند نفت بفروشید با پولش از آمریکا کالا وارد کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
خدا را شکر دولت رییسی گوشش بدهکار این حرفا نیست و داره با قدرت به جلو میره و چین وروسیه را به دوستان خیلی نزدیک ایران تبدیل کرده و در آینده ای نزدیک آمریکا کلا به حاشیه رانده میشه و تحریم ها هم فقط به درد عمه دشمنان ایران خواهد خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
دوستانی که از ترس امریکا هنوز پول های ما را نمیدن ومبادله بانکی با ما ندارن این چه دوستیه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۳۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
پاشو دوست عزیز صبح شده، داری خواب میبینی.....
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اگر منظورت از دوستان خیلی نزدیک ، دولته بله . اما دوست نزدیک مردم ایران نه هرگز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحانی و دار و دستش بیست سال عقب نگه داشتن کشور رو
خدا خار و ذلیلشون کنه
باز خدا رو شکر امید برگشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
هر جا این رسانه های خارجی حرصشون در میاد ما داریم راه را درست میریم
بزار کور شن نتونن ببینن که ما تحریم ها رو دور میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
بله،چون فقط ماباکل دنیا قهریم،وازاین شرایط می توان سو استفاده کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
همین سوال در مورد امرکا من دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
چراقرارداد ۲۵ ساله چین وهم چنین قرارداد روس جزئیاتش برای مردم روشن نیست ثانیا" روس وچین خصوصا" روس که که ۴۰سال ازبغل ما میخوره وصادرات گازاروپارو ازما گرفته ،اینا هردو حق وتو دارن چرا تحریم های ظالمانه آمریکارووتو نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
چرا سر به سر تن به کشتن دهیم

همان به که کشور به دشمن دهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
با چین رفاقته با بقیه دنیا امتیاز دادن؟ خجالت بکشید انقدر دروغ میگید به ملت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
دوسال پیش ما با ارباب شما قرار داد نبستیم!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
شما باید خجالت بکشید که هنوز تفاوت بین دوست و دشششمن نمی فهمید . . . . بفهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
والا در برجام نه تنها با آمریکا رفاقت کردیم بلکه امتیازات بسیاری هم بهشون دادیم.ولی چون اربابتون خیلی نامرده زد زیر همه چیز
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
کدام دنیا؟؟؟ دنیای شما فقط آمریکا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
راست وحسینی بگید این قرداد چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
بعداز پایان منابع و ذخایر کشور میفهمیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
خواستی تو سایت ها بگرد هست ، 18 صفحه است حوصله دارید سرچ کنید و بخوانید و نق نزنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
نه شرقی نه غربی کوش پس؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
همین چین واسه نوروز ما چیکار میکنه؟ ایا پرچم کشور ما را روی مهم ترین ساختمان کشورش میندازه؟؟ اگر انداخت حرفی ندارم. ولی اگر ننداخت به این حرکت میگم پاچه خواری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
تا وقتی توسط امریکا تحریم باشید اینها زور الکی است
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۰۴ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
چیکار کردین با ایران. خجالت بکشین بسه دیگه
Canada
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
رابطه با چین
یعنی دسترسی به بازار تجاری چند میلیاردی با جمعیت زیادی که دارد
صددرصد بنفع هر دو کشور برد ..برد است
Iran (Islamic Republic of)
NIVAK
۱۳:۱۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
آره اونم با پرچم کانادا
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۱۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
آمریکا هم برای همه خوبه فقط برای ما بده؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
حاجی دمت گرم حرف حساب جواب نداره
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۰:۴۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
آمریکا فقط برای رژیم صهیونیستی خوبه به بقه کشورها مثل گاو شیرده نگاه میکنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
امریکا وقتی
گاز اعصاب و خردل و سلاح شیمیایی داده به صدام تا شهرهای ایران رو شیمیایی کنه
در خلیج همیشه فارس جنگ نفتکش ها راه انداخته و کشتی های نفتی ما رو به اتش کشیده
وقتی ما رو این همه سال تحریم کرده
از یه قاره دیگه امده و دور تا دور ایران پایگاه نظامی و ازمایشگاه بیولوژیکی و زندان ساخته
منافقین رو مسلح کرده و اسمشون رو از لیست سیاه در اورده
القاعده و داعش رو ساخته و به جون متحدین ایران انداخته
و وقتی با وقاحت و پررویی سپهبد سلیمانی عزیز رو شهید کرد
ثابت کرده که دشمنه نه دوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
باعرض سلام،کسی منکر ایجاد ارتباط سالم وبدوراز یکجانبه گرایی و سلطه جویانه،نه تنها باچین بلکه با هیچ کشور دیگری نیست،اما مسئله خود شفتگی وچاینوفیل و روسوفیل هایی هستند که با سرعت تمام وبدون توقف کشور را به دامان استعمارگران نوین شرق ،وخرسهای درنده مسبوق به خاطرات تلخ ایران سوق میدهند،مردم نگران خون شهدا،وسختیهای کشیده شده شان هستند ،که به ثمن البخس بتاراج نرود،والا چه اشکالی در اارتباطات دوجانبه جهانی ست ،که صد البته این خواسته همه مردم نیز میباشد،ولی عملکرد مخفیانه و پنهان کاریهای دولت مردم را به شک انداخته ست،چرا پرچم چین ،چرا قراردادباچین،چرا عدم گزارش از قرارداد۲۵ساله،چرا سفر خفت بتر رییس مجلس و رییس جمهور به روسیه،وهزاران چرای دیگر،چون آدم مار گزیده از ریسمان سیاه وسفید میترسد،خلاصه کلام مردم کاملا شما را رصد میکنند،خواستان جمع باشد،یاد سریال مختار ودیالوگ آن بخیر ،که،به مختار گفتند که اگر از مسیر نهضت کج شوی با شمشیرهای خم عربی تورا راست خواهیم کرد ،ایرانی شمشیرخم عربی ندارد ولی غیرت مثال زدتی دارد،آرام ونجیب ست،ولی وطن دوست ودر ارتباط با وطن باکسی نه تعارف دارد نه شوخی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
دوست عزیز قرار نیست که دولت همه اطلاعات ریز قراردادها رو رو کنه که ایادی استعمار باهمکاری خائنین داخلی راه های تنفس ودور زدن تحریمهارو ببندن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
مگه آمریکا و اروپاییها که بیشترین قراردادهارو با چین دارند مشکل هست.چین برای اونا خوبه بدای ما بد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
چرا ماباید تمام قرار دادهارو علنی کنیم تا طراحان تحریم علیه ایران روشهای دور زدن تحریم رو بفهمند و دوباره مردم را تحت فشار تحریم خرد کنند ما به رهبری و دولت مردان فعلی مون اعتماد داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
چین به زودی ابر قدرت جهان خواهد شد،و کسی نیست که این واقعیت رو قبول نداشته باشه منتهی افرادی که سنگ اندازی میکنن به هیچ وجه دلسوز مملکت ما نیستن،دوران امریکا تموم شده. خداروشکر مسئولین با لیاقتی سرکار اومدن جناب رئیسی خوب متوجه هستن خودشون که ارتباط با چین صدرصد به صلاح مملکتمونه ، و انشالله با قدرت بدون توجه به اراجیف یه عده خائن کوته فکر داخلی و خارجی،به مسیر درست ادامه خواهد داد.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
رابطه با چین و روسیه و کل دنیا اشکالی نداره موضوع ذات درونی مسولان نظامه چهل سه ساله چکار برای منافع کشور و مردم کردین تا توانستید فروختین و چپاول کردن ما از شما میترسیم بعد در تاریخ بیشترین ضربه رو ما از امریکا خوردیم یا از روسیه و تو این چند دهه از چین چین قدرتیست استعمارگر بدون پاسخ به جامعه جهانی بعد چرا یک بیانیه برای حمایت از مسلمانان چین نمیدید که دارن سرکوب میشن دست بردارید از این دوگانگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
برو سوادتو بیشتر کن درسیاست!؟!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
این یعنی اینکه یا نمی دونی زمان شاه وضعیت کشور چگونه بوده یا اینکه دشمنی داری
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
عزیزم اول درمورد هرچیزی خوب تحقیق کن بعد نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
تحلیل شما آبکی بود جناب ناشناس خارجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
معلمت بی بی سیو منو تو انگار خوب اموزشت داده خوب حرفاشون رو مثل طوطی تکرار میکنی
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
من آذری زبان هستم وگفته های پدربزرگهای ما در مورد تجاوزات وآدمکشیهاوآتش زدنهای محصولات کشاورزی وخانه و زندگی مردم آذربایجان یادمون نرفته. تفکر اتشون واقعا کثیفه
اصلا ستون فقرات ارتش صدام تسلیحات روسی بود.چقدر از خاک ایران رو جدا کردنداین از خدا بی خبرها. حالا یه عده طرفداراین کشورها (روسیه وچین نجس )هستند چرا من نمیدونم
آخرین اخبار