مروری بر آنچه در مجلس ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ گذشت؛

اژه‌ای به درخواست مجلس برای رسیدگی به پرونده کرسنت پاسخ نداد/ ابتلای ۳۰ نماینده مجلس به کرونا

نشست علنی امروز مجلس برگزار و مهم‌ترین مسائل آن حذف شرط آزمون وکالت برای قضات و نمایندگان مجلس با سی سال سابقه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان - نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدا طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و بررسی ایراد شورای نگهبان در دستور قرار گرفت. نمایندگان مجلس شرط آزمون وکالت را از این طرح حذف کردند. دلیل این حذف این بود که  نمایندگان پیشتر «سابقه قضاوت و نمایندگی مجلس» را در آزمون وکالت حذف کرده بودند و مجلس یازدهم از آن به عنوان «مصوبه انقلابی و ضد رانت» یاد کرده بود؛ اگرچه با مخالفت برخی نمایندگان و افراد دارای سابقه قضاوت هم مواجه شد. 

شرط آزمون وکالت برای قضات و نمایندگان با سی سال سابقه حذف شد

پیش از تصویب این لایحه و بر اساس قانون چندین سال قضات و نمایندگان مجلس با سی سال سابقه کار می توانستند بدون شرکت در آزمون وکالت، پروانه وکالت کسب کنند.  شورای نگهبان پس از این اقدام مجلس، این مصوبه را تبعیض ناروا دانست. هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفته بود «برخی افرادی که معافیت آنها در این مصوبه برداشته شد، صلاحیتشان برای کار حقوقی و وکالت مسلم است؛ مانند یک قاضی که سی سال قضاوت کرده و لازم نیست آزمون بدهد.» نمایندگان مجلس در اصلاحیه خود هرگونه سابقه‌ای را از آزمون وکالت حذف کرد، در حالیکه پیش از آن شورای نگهبان به همین مسئله ایراد وارد کرده بود.

نیک‌بین: طرح شفافیت را به دستور کار مجلس بازگردانید

نیک بین نماینده کاشمر در مجلس گفت: مجلس طرح شفافیت را در دستور کار نمایندگان قرار دهد؛ تا وقتی شفافیت در مجلس، دولت و قراردادهای مالی و غیرمالی مصوب نشود، قراردادها محرمانه و پشت پرده می‌ماند. طرح شفافیت علاوه بر مجلس یازدهم، در دوره پیشین پارلمان با عنوان «شفافیت آراء نمایندگان» هم مطرح شده بود اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

بودجه مناطق محروم را در جای دیگری خرج کردند

 سید علی موسوی رئیس فراکسیون مناطق محروم مجلس در صحن علنی امروز مجلس در تذکری گفت:  بودجه سال  ۱۴۰۰ مناطق محروم عملیاتی نشد و را در جای دیگر خرج کردند.

موسوی پیش از این هم خبر داده بود که ۵۰ هزار میلیارد تومان برای مناطق محروم بودجه گذاشته شده بود، اما دولت‌ها هرگاه با کمبود بودجه مواجه می‌شوند از آن برمی‌دارند و سبب شدند اکنون تنها ۲۰ درصد بودجه مناطق محروم باقی‌مانده است که این موضوع بر مظلومیت مناطق محروم افزوده است.

معلمی که ۲۴ ساعت کار می‌کند باید حداقل حقوق قانون کار را دریافت کند

محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در صحن علنی امروز مجلس از حقوق پایین معلمان انتقاد کرد و گفت: معلمی که ۲۴ ساعت در هفته تدریس دارد حداقل حقوق قانون کار را که از خط فقر نیز پایین تر است، دریافت می کند.

۲۰ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور داریم

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس در صحن علنی مجلس گفت: ۲۰ میلیون نفر حاشیه نشین در شهر‌ها و سکونت گاه‌های غیر رسمی داریم.  این افراد عمدتا در حاشیه کلان شهر‌ها هستند. ولی در حوزه مسکن و برای ساماندهی سکونت گاه‌های غیر رسمی احتیاج به کمیسیون‌های مشترک داریم تا به وضعیت آن‌ها رسیدگی کنیم.

رئیس قوه قضائیه به درخواست مجلس برای رسیدگی به پرونده کرسنت پاسخ نداد

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس هم گفت: نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به پرونده کرسنت شدند، اما پاسخی دریافت نشد. سه گروه در پرونده کرسنت فساد داشتند و حیثیت کشور در مجامع بین المللی رفت. محتوای قراردادهایی مشابه کرسنت را محرمانه می‌کنند و به همین علت، مجلس از محتوای آن اطلاعی پیدا نمی‌کند.

ابتلای ۳۰ نماینده مجلس به کرونا

در میانه اخبار مجس  ابوالفضل ابوترابی یکی از نمایندگان خبر ابتلای جمع زیادی از نمایندگان به کرونا را اعلام کرد و گفت: ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس به کرونا مبتلا شده‌اند و تست آنها در یکی دو روز گذشته مثبت اعلام شده است. البته سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس این تعداد را رد و گفت ده نفر از نمایندگان به کرونا مبتلا شده اند.  در ادامه هیأت‌رئیسه از همه نمایندگان درخواست کردند که تست کرونا بدهند.

هشدار نماینده سراوان نسبت به احتمال افزایش مهاجرت به‌خاطر بحران آب

ملک فاضلی نماینده مردم سراوان در مجلس درباره بحران آب در سیستان و بلوچستان خطاب به وزیر نیرو هشدار داد و از احتمال مهاجرت ۲۰۰ هزار نفری مردم از این منطقه خبر داد.

لزوم ارائه برنامه عملیاتی دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس یازدهم در تذکر شفاهی خود بر اینکه درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت باید توجیه و برنامه عملیاتی ارائه دهد که در این راستا اقدامی نکرده است تاکید کرد.

به گفته بدری این موضوع به بازار درز می‌کند و شاهد متلاطم شدن این حوزه هستیم؛ هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشده، سبب افزایش قیمت‌ها در حوزه نهاده‌های دامی شده، لذا شاهد آثار منفی آن در حوزه تولید مرغ هستیم.

محمودزاده: نظارت بر توزیع ارز ترجیحی افزایش یابد

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: حذف ارز ترجیحی باید در طول زمان و با برنامه باشد تا موج تورمی ناشی از آن زندگی مردم را با چالش رو برو نکند. دولت پیشنهاد تبدیل ارز ترجیحی دارو، نان، نهاده های دامی و کالاهای اساسی به ارز آزاد را مطرح کرده است و اکنون نیز قیمت نهاده‌های دامی تولید کنندگان را تحت فشار قرار داده است. هنوز که ارز ترجیحی وجود دارد مردم برای تامین دارو باید در صف بایستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
خیلی این مجلسی ها با حال هستن تا کرونا اوج می گیره همشون مریض میشن و یه تعطیلاتی می رن اما جالبه مدارس و دانشگاه ها مریضی ندارند و حتما باید حضوری باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
تعرض منافع یعنی همین قوه قضاییه و حقوقدانهای شورای نگهبان واسه خودشون هم شده قانون سی سال بدون آزمون وکالت رو تصویب میکنن مملکتی داریم هر کی وایه خودش حالش رو میبره

در کرسنت حتما جناب اژه ای اینجا خودکار قرمزش یه خط کشیده مجبور شده جواب نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
بعداز دو سال از شیوع کرونا حالا انگار مجلسی ها هم کرونا گرفتند که جای تعجب داره. واکسن خارجی تا الان خیلی خوب جواب داده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
عجب نماینده هایی داریم برای مسئله ای که خودشون نفع ببرند سریع پیگیری می کنند و به نتیجه می رسونند پس چرا رتبه بندی رو بعداز ده سال هنوز بالتکلیف گذاشتید مجلسیان انقلابی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
قضایی هستند که اگر صد سال هم سابقه قضاوت داشته باشند باز از حقوق چیزی نمی دانند ، اگر واقعا سواد دارند در آزمون مشکلی ندارند
چرا باید از آزمون معاف باشند اگر مدعی هستند با سی سال سابقه سواد حقوقی کافی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
اقا به خدا ما کارگرهای شرکتی گناه داریم والا ماهم کرونا میگیریم ومیریم سرکار تا بمیریم جان خودتون زودتر این طرح تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی روتصویب کنید بیچاره شدیم پیر شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
همین که پاسخ نداده شعبه های زیادی را ایجاد می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
با این پرونده نباید سیاسی کاری شود .فقط منافع ملت
Iran (Islamic Republic of)
یاحسین حاج حسین
۲۰:۲۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
فقط حاج حسین بامیری، نماینده پاکدشت و انقلابی و از خانواده شهید پرور و شهردار سابق لردگان،
خدا حفظت کنه حاجی جان، حقتو خوردن وگرنه الان تو باید رئیس مجلس میشدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
هیت بیطرف باید بیان وسط تکلیف این پرونده در سررصدا را حل کنند
.هیت بیطرف که خدا را و منافع ملت را در نظر بگیرد و چشمان خود را به روی منافع احزاب ،جریان های سیاسی ببند تا معلوم شود درایت پرونده خائن کی بوده
خادم کی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
بدبخت شدیم رفت. 15 سال کارگری کردم. سه تا وام بیست میلیونی گرفتم تا خانه بخرم. قیمت خانه 15 برابر شد. تا 100 سال دیگه در این خراب شده نمی توانم صاحب الونک بشم. سگ ها و کفتارها هم الوونک دارند ولی من برده بدبخت هیچی ندارم. ای کاش امشب بخوابم و صبح بیدار نشوم. خدایا تورا به فاطمه زهرا قسمت میدهم اجازه بده تمام شود این زهر مار
آخرین اخبار