چهار سالن سینما در شیراز میزبان جشنواره فیلم فجر هستند و این رویداد فرهنگی در حالی با استقبال مردمی روبه رو شده که با ادامه روند شیوع کرونا، فیلم‌ها بدون حضور عوامل فیلم و نشست‌های نقد و بررسی، به نمایش در می‌آیند.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - امسال مانند سال های گذشته جشنواره فیلم فجر از پانزدهم بهمن ماه در سینماهای شیراز در حال برگزاری است.

اگرچه گسترش نگران‌کننده اومیکرون و وضعیت رنگ‌بندی‌ شهرها باعث شده که سینماها با ۳۰درصد از ظرفیت خود فعالیت کنند و بیش از نیمی از مخاطبان از تماشای فیلم‌ها در سینما محروم بمانند اما در این شرایط هم با گذری در سینماهای شیراز می‌توان استقبال پرشور سینمادوستان به رخداد فرهنگی جشنواره فیلم فجر در این کلانشهر را نظاره‌گر بود.

در حالی که کرونا در حال تاخت و تاز است، با نگاهی به روند برگزاری جشنواره فیلم فجر شاهد تجمع و اجرای نیم‌بند شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه در روزهای نخست برگزاری این جشنواره بودیم و به نظر می‌آمد که سالن‌های نمایش فیلم در برخی از سانس‌ها، با ظرفیتی بیش از ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند و ازدحام جمعیت پشت درب سالن‌های نمایش در هنگام ورود به سالن‌ها وضعیت پُرخطری را در زمان همه‌گیری کرونا ایجاد کرده بود.

هرچند که نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ادامه برگزاری این جشنواره جدی‌تر و سرسختانه‌تر شد.

در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده

حضور پررنگ علاقمندان به فیلم‌های سینمایی موجب شد که سانس‌های فوق‌العاده برای نمایش فیلم ها در جشنواره فیلم فجر شیراز در نظر گرفته شود.

بهروز مرامی  معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: به دلیل استقبال قابل توجه مردم از جشنواره دو اثر سینمایی بی‌رویا به کارگردانی آرین وزیر دفتری و برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسگری به لیست فیلم‌های جشنواره فجر شیراز اضافه می شود.

جشنواره فیلم فجر شیراز در چهار سالن شامل دو سالن در مجموعه هنر شهر آفتاب، سالن سینماسعدی و سالن سینما گلستان و در دو نوبت ۳۰ و ۱۸ و    ۲۱ در حال برگزاری است. 

پخش فیلم‌های مناسب سازی شده برای نابینایان و ناشنوایان

یکی از ویژگی‌های مثبت این دوره از جشنواره اجرای قانون حمایت از افراد ناشنوا و نابینا و مناسب‌سازی محتواهای قابل ارائه به این قشر است تا افراد دارای معلولیت شنوایی و نابینایان هم بتوانند مانند دیگر افراد جامعه از تولیدات فرهنگی و هنری بهره ببرند.

بر همین اساس در جشنواره فیلم فجر شیراز دو عنوان فیلم مناسب‌سازی شده برای نمایش ویژه افراد ناشنوا و نابینا در نظر گرفته شده است.

جای خالی عوامل فیلم و نشست‌های نقد و بررسی

با این حال امسال فیلم‌های جشنواره فجر در شیراز، بدون حضور عوامل فیلم، بر روی پرده نقره‌ای نمایش داده می‌شوند و در پایان فیلم‌ها از نشست‌های داغ نقد و بررسی هم خبری نیست.

فیلم ۲۸۸۸ تنها فیلمی بود که در این دوره از جشنواره با حضور عوامل فیلم و نشست رسانه‌ای نمایش داده شد اما نبود حضور کارگردان و بازیگران در سایر فیلم‌های جشنواره به شدت احساس می‌شود.

در حقیقت برای آن دسته از علاقمندانی که در سالهای گذشته تنها به شوق دیدار با هنرمندان و عوامل فیلم بدون تشریفات خاص به سینما می‌آمدند، جشنواره امسال چندان چنگی به دل نمی زد.

نبود اختصاص بیلبوردهای تبلیغاتی شهری به پوستر فیلم‌های جشنواره

جشنواره فیلم فجر امسال از ناحیه نبود تبلیغات محیطی هم مظلوم واقع شد و طبق بررسی انجام شده بیلبوردی در شهر شیراز به این رویداد مهم اختصاص داده نشد.

هرچند یکی از مشکلات حوزه فرهنگ در سطح استان، کمبود بودجه و امکانات کافی برای انجام کارهای تبلیغاتی است اما اطلاع رسانی و به میدان آوردن طیف وسیعی از جامعه برای بهره‌گیری از محصولات فرهنگی در جامعه امروز که با آسیب های اجتماعی بسیاری رو به رو هستیم امری ضروری و حائز اهمیت است.

هرچند در مجموع جشنواره امسال با استقبال خوبی از سوی مردم روبه رو شد اما به نسبت جمعیت، اطلاع رسانی در این زمینه می‌توانست با اقدامات اساسی‌تری انجام شود.

نمایش فیلم‌های ضعیف در جشنواره

در جشنواره فیلم فجر شیراز امسال از نگاه برخی صاحب‌ نظران سینما در استان فارس  فیلم‌های ضعیفی نمایش داده شد.

هرچند که به اعتقاد برخی از صاحب نظران این ضعف‌ها موجبات آزمون و خطا و در نهایت تعالی هنر را فراهم می کنند اما نباید این موضوع مهم را به دست فراموشی بسپاریم که این رویداد بزرگ فرهنگی جای آزمون و خطا نیست و آثار راه یافته به فجر برای حضور در چنین رویدادی باید از کیفیت قابل توجهی بهره ببرند.

 جشنواره فیلم فجر نباید عرصه آزمون و خطا باشد بلکه باید جریانی را ایجاد کند تا بتواند مانع از تولید فیلم‌های ضعیف شود.

نگاهی به روزهای میانی جشنواره

هجدهم بهمن‌ماه، در جشنواره فیلم فجر شیراز فیلم های دسته دختران، ۲۸۸۸ و بدون قرار قبلی در پردیس سینمایی شهر آفتاب به نمایش درآمد. سینما سعدی شیراز نیز پذیرای دو فیلم ۲۸۸۸ و دسته دختران بود و فیلم ۲۸۸۸  در سینما گلستان هم اکران شد.

دسته دختران

فیلم دسته دختران درامی ایرانی محصول سال ۱۳۹۹ است که در حال حاضر در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ حضور دارد دستهٔ دختران فیلمی ایرانی به کارگردانی منیر قیدی است. نوشتن فیلم‌نامهٔ این فیلم بر عهدهٔ قیدی، میلاد اکبرنژاد و ابراهیم امین بوده‌است.

بازیگران این فیلم نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، حسین سلیمانی، صدف عسکری، محمد صدیقی‌مهر، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا هستند.

 این فیلم راوی مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، اولین تصویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده‌ است.

بدون قرار قبلی

فیلم بدون قرار قبلی ششمین اثر بهروز شعیبی است، این کارگردان فیلم‌های دهلیز، سیانور، دارکوب و روز بلوا را نیز در کارنامه خود دارد.

فیلم بدون قرار قبلی روایتی از زندگی هنرمندی است که پس از سال ها به کشورش باز می‌گردد.

این اثر در ژانر درام و اجتماعی تولید شده و فیلمبرداری آن در شهرهای تهران، مشهد و برلین انجام شده است.

  خلاصه داستان فیلم بدون قرار قبلی از این قرار است که یاسمین به سن و سال پسر شش ساله‌اش بوده که به آلمان (مونیخ) مهاجرت کرده و حالا با مرگ پدر ناچار است پس از سی سال به ایران بازگردد.

پسر یاسمن دچار اوتیسم است و این سفر را برایش دشوار می‌کند.

یاسین شناختی از پدرش ندارد و بیش از آن، میراثی که پدرش برایش گذاشته باعث تعجب می‌شود اقامت کوتاه و ناخواسته او در زادگاه پدر و دیدار با کسانی که پدرش را می‌شناسند یاسی را به درک تازه‌ای از انسان و مفهو م مرگ می‌رساند.

مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، صابر ابر و الهام کردا از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم ۲۸۸۸

فیلم ۲۸۸۸ روایتی از روزهای اول جنگ ایران و عراق و حکایت زندگی یک قهرمان ناشناس دفاع مقدس از شهر شیراز است که به کارگردانی کیوان علی‌محمدی برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده شده است.

این فیلم مقاومت و ایستادگی مردم ایران در روزهای ابتدایی جنگ ایران و عراق را به‌تصویر می‌کشد و در قسمتی از خلاصه این اثر آمده که بیژن افسر کنترل شکاری در اتاق تاریک عملیات، در انتظار بازگشت عباس دوران و محمود اسکندری دو خلبان هواپیماهای اف ۴ است که برای حمله و بمباران به بغداد حمله کرده‌اند.

برای لو نرفتن عملیات بیژن باید سکوت رادیویی را حفظ کند. مدت زمان زیادی از زمان پیش‌بینی شده عملیات گذشته که صدای اسکندری را می‌شنود: بیژن ما برگشتیم‌، مدد کن. بیژن دست می‌گذارد روی گوشی:‌هر دوتان سالمید؟‌ اسکندری‌: عباس بعدا برمیگرده.

امین حیایی، کامبیز دیرباز، سام درخشانی، احمد مهران فر، کوروش تهامی، حمیدرضا پگاه، شیرین اسماعیلی، حامد کمیلی، نرگس محمدی، هادی حجازی فر، سیاوش مفیدی، مرتضی اسماعیل کاشی، ساناز مصباح، علی اوجی، رضا داوود وندی، شیوا فلاحی، عادله گرشاسبی و ساناز مصباح.

برنامه نمایش فیلم‌ها در پنجمین روز از جشنواره

در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر در شیراز سینما سعدی میزبان فیلم‌های خائن کشی و «بی‌مادر  است.

سینما هر شهر آفتاب فیلم‌های «شب‌طلایی»، «خائن‌کشی»، «هناس» و «مرد بازنده» را اکران می‌کند و پردیس سینمایی گلستان هم پذیرای فیلم «موقعیت مهدی» است.

بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر شیراز از روز جمعه ۱۵ بهمن آغاز شده و تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد.

آغاز به کار این جشنواره  با تقدیر از عوامل فیلم ۲۸۸۸ که با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز ساخته شده، همراه بود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار