دبیرکل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر از برگزاری اختتامیه این کنگره در شیراز در روز ۹ اسفندماه خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - حامد تقوایی در نشست کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر گفت: به مرحله نهایی کنگره نزدیک می‌شویم و کار از ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۹ مصادف با بعثت پیامبر (ص) در حرم شاهچراغ رونمایی شد و هنرمندان را از کل جهان فراخوان کردیم تا آثار خود را در ۷ زبان مختلف و در ۲۵ رشته ادبی و هنری تهیه و ارسال کنند.

او گفت: ۷ محور برای کنگره مشخص شد که تمامی مراحل زندگی پیامبر (ص) را پوشش می‌داد و شرایط ارسال آثار هم در سایت کنگره اعلام شده بود و هنرمندان ۷ ماه مهلت داشتند تا ۲ آبان امسال که آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

تقوایی گفت: در این مدت با توجه به برنامه‌های متنوعی که کنگره اجرا کرد ۶ ورکشاپ گسترده، ۷ پیش کنگره ادبی نیز برگزار شد که ۱۰۰ شاعر شعرخوانی کردند و تبلیغات گسترده برای حضور هنرمندان صورت گرفت.

دبیر کل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر گفت: در مجموع ۵ هزار و ۷۰۰ اثر از ۴۰ کشور دنیا دریافت کردیم که مشارکت در بخش بین‌الملل برای رشته‌های ادبی چشمگیرتر بود و در مجموع از نظر تعداد آثار و کشور‌های شرکت‌کننده یک رویداد منحصر به فرد است.

تقوایی گفت: با پایان مهلت ارسال اثر داوری آثار شروع شد که ۶۰ داور از چهره‌های سرشناس کشور در رشته‌های مختلف آثار را داوری کردند و ۴ رشته داوری به صورت حضوری در شهر شیراز انجام شد و داوری‌ها ۲ مرحله‌ای بود که مرحله نهایی داوری در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، نقاشی خط و نگارگری به صورت حضوری بود، چون باید داوران اصل اثر را رویت می‌کردند و برگزیدگان مرحله اول این رشته‌ها فراخوان شدند تا اصل اثر را ارائه کنند.

او گفت: در سایر رشته‌ها داوری در نقاط مختلف کشور اجرا شد مثلا داوری بخش پوستر در موزه هنر‌های معاصر و داوری رشته‌های نمایش نامه و فیلم کوتاه در حوزه هنری تهران اجرا شد.

تقوایی گفت: در مجموع ۴۳۰ اثر منتخب برای نمایشگاه و چاپ کتاب انتخاب شد که ۵۰ اثر حائز رتبه بودند و حدود ۷۰ اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند و در برخی از رشته‌ها با توجه به سطح آثار دریافتی به پیشنهاد داوری ناچار شدیم تعداد آثار برگزیده و شایسته تقدیر را افزایش دهیم.

دبیر کل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر با اشاره به برگزاری اختتامیه همزمان با بعثت پیامبر (ص) گفت: مجموعه برنامه مفصلی برای برگزاری اختتامیه در نظر گرفته شده که آئین اختتامیه ساعت ۹ صبح روز ۹ اسفندماه برگزار می‌شود.

رویداد‌های هنری و ادبی پیش از اختتامیه

تقوایی گفت: برای اختتامیه رویداد‌های متعددی تعریف و در نظر گرفته شده است که از ۷ اسفندماه شروع می‌شود و با اختتامیه به پایان می‌رسد.

او گفت: افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده را در ۷ اسفندماه داریم که این نمایشگاه در مرکز اسناد استان فارس دایر می‌شود و ۱۰۰ اثر در رشته‌های مختلف در آنجا به نمایش گذاشته می‌شود همچنین نمایشگاه از ۷ تا ۱۲ اسفندماه دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر آثار را بازدید کنند.

دبیر کل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر گفت: اکران فیلم‌های برگزیده از دیگر رویداد‌های منتهی به اختتامیه است که ۲۱ فیلم انتخاب شدند که در ۷ و ۸ اسفند در سینما فرهنگ اکران می‌شود و علاوه بر آن ورکشاپ‌های تخصصی در حوزه نمایش نامه نویسی و فیلم کوتاه نیز طراحی شده است.

تقوایی گفت: اختتامیه بخش عربی نیز در روز ۷ اسفندماه برگزار می‌شودو این برنامه در شبکه اینستاگرام به صورت زنده پخش می‌شود و شاعران از کشور‌های عربی شعرخوانی می‌کنند که یک برنامه جامع و کامل به زبان عربی است.

دبیر کل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر گفت: ۸ اسفندماه نیز برنامه جشنواره آوا‌ها و نوا‌ها با عنوان آوای حرا برگزار می‌شود.

او گفت: ۱۵ گروه سرود منتخب استان فارس از شهر‌های مختلف از ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر مسابقه می‌دهند و گروه‌های برگزیده مشخص می‌شوند و تمامی این گروه‌ها در ۱۵ نقطه مختلف شهر شیراز قبل از نماز مغرب اجرا دارند و یک اجرای دسته جمعی اذان را خواهند داشت که یک رویداد فرهنگی بسیار مهم است.

به گفته تقوایی رویداد دیگری که در ۸ اسفندماه برگزار می‌شود شعرخوانی شاعران برگزیده بخش زبان فارسی است.

او می‌گوید: پویش اذان در اذان نیز در شب مبعث ۹ اسفندماه برگزار می‌شود به این صورت که افراد مختلف به صورت زنده در اماکن پر تردد اذان را به صورت زنده اجرا می‌کنند.

این مسئول گفت: برنامه اصلی اختتامیه معرفی برگزیدگان است که ۶۰ نفر از برگزیدگان حضور قطعی دارند و به عنوان سال اول کار بزرگی است چراکه کنگره وابسته به نهاد خاصی نیست هر چند دستگاه‌ها و نهاد‌ها نیز در اجرای آن نقش‌آفرینی کردند و یک هم افزایی فرهنگی در استان انجام شد، اما اصل حرکت مردمی و خودجوش است.

دبیر کل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر گفت: نخستین و بزرگترین رویداد فرهنگی ادبی و هنری کشور در شیراز رقم خورده است و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد یک رویداد مهم در سطح جهان اسلام باشیم.

او گفت: اختتامیه به معنای پایان کنگره نیست و این کنگره به عنوان یک حرکت جاری است چراکه اختتامیه فقط اتمام فراخوان دور اول است در همان مراسم اختتامیه رویداد‌های آینده را رونمایی می‌کنیم و یک سال نشر آثار را در دستور کار داریم که اهمیت آن به اندازه خود کنگره است.

تقوایی گفت: باید هنر را از حالت گلخانه‌ای خارج کرد و به سطح جامعه آورد به همین منظور یک سال برای نشر آثار و رویداد‌ها وقت گذاشته خواهد شد و امروز که دستاورد‌های کنگره و آثار آن در سطح جامعه مشخص شد انتظار داریم حمایت‌ها از سوی مسئولان بیشتر شود.

دبیر کل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر با بیان اینکه انتشار آثار به صورت‌های مختلف در قالب نمایشگاه‌ها و کتاب اتفاق می‌افتد، افزود: امیدواریم که بتوانیم نمایشگاه‌ها را در دیگر شهر‌ها و کشور‌ها برگزار کنیم همچنین سایتی راه‌اندازی می‌شود که یک موزه مجازی از آثار است و معتقدیم گنجینه دائمی در شهر شیراز برای این آثار باید تهیه شود و در این راستا حتما نمایشگاه دائمی را برای آثار خواهیم داشت.

رویکردی نو به شعر و داستان نبوی شکل گرفته است

غلامرضا کافی، دبیر علمی و ادبی کنگره نیز گفت: این واقعه کاملا مردمی است هر چند دانشگاه شیراز ورود کرده، اما شایسته شیراز همین رویداد‌ها استو

او گفت: در بخش ادبی ۲۴۰۲ اثر رسیده که ۱۶۴۴ اثر در شعر و ۷۵۸ اثر در داستان در ۳ زبان فارسی عربی و انگلیسی بوده است.

به گفته کافی؛ در شعر‌های آئینی به موضوع پیامبر کمتر مورد توجه شده است و این در حالی که پیامبر عامل وحدت و شان و شخصیت ایشان ایجاب می‌کرد چنین اتفاقی صورت گیرد و می‌توان گفت که این کنگره رویکرد دوباره به شعر و داستان نبوی است.

کافی می‌گوید: از تمام استان‌ها آثاری ارسال شده و از ۲۸ استان برگزیده و شایسته تقدیر داریم و ۷ محفل شعرخوانی با حضور شاعران کشور‌های مختلف به صورت پیش کنگره برگزار شده چراکه این کنگره توقف نداشت و هر ماه یک رویداد طراحی شده بود.

دبیر علمی و ادبی کنگره با بیان اینکه هشتمین محفل شعر را روز ۸ اسفندماه در حرم مطهر شاهچراغ خواهیم داشت که شاعران برگزیده کنگره در این پیش کنگره شعرخوانی می‌کنند، گفت: استاد محمدرضا سرشار نیز در شب شعر و آئین اختتامیه حضور دارند که پیوند شعر و داستان نیز ایجاد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار