در ادامه واکنش‌ها به فرمان پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال مناطقی از دونباس، زلنسکی اعلام کرد که آینده امنیت اروپا در اوکراین تعیین خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان – ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنانی ضمن قدردانی از لهستانی و لیتوانی و سایر کشور‌ها برای محکوم کردن اقدام روسیه در به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک، ادعا کرد: «روسیه حاکمیت ما را نقض کرده است و آینده امنیت اروپا در اوکراین تعیین خواهد شد. تصمیمات اخیر روسیه در خصوص به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب تجاوز به اوکراین است.»

به گزارش الجزیره، زلنسکی گفت: «کی‌یف تصمیمات روسیه را به منزله خروج یکجانبه از توافقات مینسک می داند و برای جلوگیری از تشدید تنش باید به سازمان امنیت و همکاری اروپا اجازه کار داده شود و روسیه باید یکی از ضامنان امنیت اوکراین باشد و گام‌های بعدی ما به اقدامات روسیه مرتبط است.»

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز اعلام  کرد که لندن به زودی حمایت نظامی بیشتری به اوکراین از جمله تسلیحات پیشرفته ارائه خواهد داد. جانسون همچنین مدعی شد که لندن همچنان به کاهش تنش از سوی پوتین امیدوار بوده و ازطرفی نیز آماده پاسخگویی و اعمال تحریم‌های بیشتر نیز است.

آنالنا بِـربوک، وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به اقدام پوتین گفت:« جامعه بین‌المللی در حال آزمایش مسکو در بحران اوکراین و روسیه است. رئیس جمهور روسیه در تلاش است تا اوضاع را جوری رقم بزند که تاریخ را به نفع خود به عقب برگرداند.»

او در ادامه از اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌ها بانک iا و افراد روسی خبر داد و گفت: «تحریم‌های ما توانایی روسیه برای جمع‌آوری سرمایه از بازار‌های جهانی را محدود می‌کند و ممکن است در هر زمانی آن‌ها را تشدید کنیم.»

رئیس جمهور لیتوانی نیز مدعی شد که روسیه با تصمیم خود از خطوط قرمز عبور کرده است و لوهانسک و دونتسک بخشی از اوکراین خواهند ماند. او از کشور‌های دیگر خواست تا به جمع کشور‌های تحریم کننده روسیه بپیوندند.

رئیس جمهور لیتوانی درادامه گفت: «سیاست در‌های باز باید برای پیوستن اوکراین به ناتو پابرجا بماند و تنها پاسخ قوی می‌تواند جلوی تهاجم روسیه را بگیرد.»

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس نیز اظهار داشت که اقدامات تهاجمی بیشتر روسیه یک اشتباه راهبردی بزرگ خواهد بود.

سرویس امنیتی اوکراین نیز  اعمال وضعیت اضطراری در این کشور را  اقدامی ضروری دانست و گفت: «تشدید تنش در شرق با تلاش برای بی ثبات کردن جامعه از طریق جنگ روانی و حملات سایبری همراه بوده است. اعمال  وضعیت اضطراری در این کشور باعث کنترل شرایط می شود.»

حزب آزادی اتریش نیز بر اهمیت جلوگیری از  اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در سایه مناقشه اوکراین تأکید کرد و گفت که این امر به منافع اروپا و اتریش نیز آسیب می‌زند.

قابل ذکر است که در پی افزایش تنش‌ها در مرز اوکراین و روسیه و در نتیجه درگیری نیرو‌های دولتی اوکراین با جدایی طلبان دو جمهوری دونتسک و لوهانسک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه فرمانی برای به رسمیت شناختن این دو جمهوری صادر کرد که واکنش های زیادی را در سطح بین المللی به همراه داشت و باعث شد آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار