شهروندان زیادی هستند که برای نیفتادن در گرداب ترافیک از اتوبوس برای تردد استفاده می‌کنند؛ اتوبوس‌هایی که گاه صدای موتورهایشان و دود اگزوزشان آن‌ها را کلافه می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - برای سوار شدن در برخی خطوط باید زمانی طولانی را منتظر ماند و بعد در میان شمار زیاد مسافرانی که نمی‌توانند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، نگران سرایت کرونا شد.

تا همین چند سال پیش در اصفهان می‌شد بر اساس زمان تقریبی رسیدن اتوبوس برنامه ریزی کرد، اما اکنون وضع جور دیگری است. افراد ترجیح می‌دهند سوار خودروهایشان شوند و دردسر ترافیک را به جان بخرند و در میان پرشمار خودرو‌های تک سرنشین به سمت مقصد بروند.

اتوبوس و هزار مشکل شهروندان

بهترین افراد برای صحبت در مورد مشکلات حمل و نقل با اتوبوس شهروندانی هستند که هر روز با این وسیله نقلیه جمعی تردد می‌کنند. با برخی از این افراد در ایستگاه و داخل اتوبوس‌ها هم کلام شدیم.

شهروندی به خبرنگار ما گفت: بسیاری از اتوبوس‌ها در بعضی از ایستگاه‌ها توقف نمی‌کنند و سبب نارضایتی مسافران می‌شوند، هرچند که بعضی از افراد هم توقع دارند خارج از ایستگاه پیاده شوند.

شهروندی که با اتوبوس به محل کارش می‌رود معتقد است: نداشتن زمان‌بندی درست و شلوغی اتوبوس‌ها بار‌ها باعث شده دیر به محل کارم برسم، در حالی که همیشه سعی کرده ام زود از خانه خارج شوم.

او می‌گوید: کرونا هم که نگرانی ما را در شلوغی اتوبوس‌ها بیشتر کرده است.

شهروند سالمندی می‌گوید: این روز‌ها به دلیل آلودگی هوا و کرونا افراد زیادی با مشکلات تنفسی دست به گریبان هستند و دود اتوبوس‌ها سبب آزار این افراد می‌شود.

یک معلول حرکتی سوار شدن با ویلچر به اتوبوس را غیرممکن دانست و گفت: با اینکه بسیار گفته و شنیده شده، اما هیچ تدبیری برای این مشکل اندیشیده نشده و بسیاری از معلولان نمی‌توانند از ناوگان اتوبوسرانی استفاده کنند.

فردی می‌گوید: ازدحام جمعیت و روشن نبودن دستگاه‌های تهویه در اتوبوس باعث گسترش همه گیری کرونا می‌شود که امیدواریم با پیگیری بازرسان اتوبوس‌رانی این مشکل مرتفع شود.

ناوگان اتوبوس‌ رانی


قیمت خرید اتوبوس ۵۰ برابر شده

سید عباس روحانی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: در سال ۱۳۹۶ قیمت هر اتوبوس حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود که اتوبوس‌رانی ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کرد و بقیه را شهرداری و دولت در قالب یارانه حمل و نقل عمومی تامین می‌کردند، اما هم اکنون قیمت هر اتوبوس چند برابر شده و ۱۰۰ درصد هزینه‌ها برعهده اتوبوس‌رانی است.

او گفت: عمر هر اتوبوس شهری طبق قانون باید ۴ سال باشد، اما با گران شدن اتوبوس و قطعات آن بسیاری از اتوبوس‌های فعال در شهر، ۱۰ سالگی را هم پشت سر گذاشته اند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان می‌گوید: یکی از برنامه‌های مهمی که در دستورکار اتوبوس‌رانی وجود دارد تعمیر اتوبوس‌ها با هزینه کمتر است.

به گفته روحانی، یک سوم هزینه بلیت اتوبوس را مردم و بقیه آن را شهرداری می‌پردازد.

او می‌گوید: تا سال ۱۴۰۱ اپلیکیشنی مبنی بر الکترونیکی شدن پرداخت سفر و آگاهی از مسیر اتوبوس به شهروندان ارائه می‌شود.

ویروس کرونا دامن اتوبوس‌رانی را هم گرفت

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: کسب‌و‌کار حمل و نقل، با شیوع کرونا مانند دیگر مشاغل، دچار مشکلاتی شده که برای رفع آن هم از نظر درآمدی و هم از نظر برنامه‌ریزی تلاش زیادی شده است.

روحانی می‌گوید: زمان‌بندی از موضوعات مهم برای اتوبوس‌رانی و موضوع دیگر تغییر رنگ نقشه‌های کرونایی است که با عوض شدن رنگ هرکدام از شهرستان‌ها تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز تغییر می‌کند تا فاصله‌گذاری رعایت شود.

تعمیر اتوبوس

شهرداری ناتوان در خرید و تعمیر اتوبوس

محمدرضا فلاح رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در اصفهان باید حدود ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط مختلف فعال باشد، اما هم اکنون فقط ۵۰۰ تا ۶۰۰ اتوبوس مشغول خدمات رسانی است.

او گفت: این کمبود سبب شده سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها زیاد شود و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد بکند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: خرید و تعمیر ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در اصفهان همکاری دولت را می‌طلبد.

فلاح معضل اساسی اتوبوسرانی  را خرابی اتوبوس‌ها می‌داند و معتقد است: استفاده از اتوبوس‌های قدیمی به علت کارکرد و استحکام بیشتر مورد توجه قرار دارد، اما این اتوبوس‌ها علاوه بر آلودگی بیشتر، چهره شهر را زشت می‌کند.

او می‌گوید: هم اکنون تعمیر هر دستگاه اتوبوس ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و از طرفی قیمت خرید اتوبوس حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان است که شهرداری‌ها توان خرید و یا حتی تعمیر اتوبوس‌ها را ندارند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر می‌گوید: بسیاری از اتوبوس‌های وارداتی قیمت کمتر و جنس بهتری نسبت به تولید داخل دارند، اما اجازه خروج آن‌ها از گمرک‌ها داده نمی‌شود.

فلاح معتقد است: با این حال اصفهان نسبت به استان‌های دیگر در بخش حمل‌و‌نقل عمومی در سطح بالاتری است.

آنچه مشخص است با توجه به افزایش قیمت خرید اتوبوس، شهرداری‌ها نه توان خرید اتوبوس‌های جدید را دارند و نه حتی توان تعمیر اتوبوس‌های فرسوده را. این در حالی است که نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به کاهش مشکلات ترافیکی و زیست محیطی کمک می‌کند و در واقع هزینه کردن در بخش حمل و نقل عمومی ضرورت اجتناب ناپذیر به خصوص در کلانشهرهاست؛ بنابراین شاید بهتر باشد دولت و مجلس برای چاره اندیشی به میدان بیایند.

گزارش از ملینا بابایی

انتهای‌پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
عالی بود