وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

رایزنی وزارت علوم برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی از خاک مجارستان

سالار آملی گفت: تعداد دانشجویان ایرانی که در اوکراین تحصیل می‌کنند حدود ۱۵۰۰ نفر است، بیشتر دانشجویان ایرانی ساکن اوکراین زیر مجموعه وزارت بهداشت هستند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم ادامه داد: وزارت علوم با همکاری وزارت امور خارجه اقداماتی را انجام داده و ستادی در وزارت امور خارجه تشکیل شده تا بتوانیم دانشجویان ایرانی را به کشور بازگردانیم.

طبق گفته مسئولان کشور، در حال حاضر شرایط کشور اوکراین اصلا مساعد نیست و نمی‌توان دانشجویان را از آن طریق به ایران بازگرداند.

سالار آملی می‌گوید: طبق جلسه‌ای که با وزارت امور خارجه داشته ایم، برنامه داریم تا از کشور‌های همسایه مانند مجارستان دانشجویان ایرانی را به کشور بازگردانیم. سفیر ایران در اوکراین در کنار دانشجویان ایرانی است.

طبق گفته رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، نماینده و رایزن علمی ایران در اروپا مستقر است و نمی‌تواند به اوکراین برود، ولی به علت اینکه در کشور‌های همجوار هستند، همواره کمک جوی دانشجویان ایرانی در اوکراین هستند.

او افزود: امیدواریم که دانشجویان ایرانی ساکن اوکراین و خانواده آن‌ها آرامش بیشتری داشته باشند، شرایط مساعد نیست، اما وزارت علوم آماده باش کمک به آنهاست.

کلاس‌های دانشگاه‌ها ۱۰۰ درصد حضوری نمی‌شوند

 محمدرضا آهنچیان گفت: از سرگیری آموزش‌های حضوری برای ترم بهمن مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته است.

مسئولان آموزش عالی می‌گویند که روسای دانشگاهی باید با حداکثر ظرفیت دانشگاه‌ها برای از سرگیری آموزش حضوری اقدام کنند.

سخنگوی سخنگوی از سرگیری آموزش حضوری وزارت علوم  افزود: هیچ کدام از روسای دانشگاهی مخالف بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها نیستند و بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید دارند.

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته ۷ اسفند ۱۴۰۰ با اعلام آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «با توجه به مهار نسبی موج ششم بیماری کرونا در شرایط فعلی، تمام مقاطع تحصیلی آموزش عالی که به دلیل بیماری کرونا، کلاس هایشان غیرحضوری برگزار می‌شده است، کلاس‌های آموزشی باید به صورت حضوری برگزار شود.»

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، هم اکنون دانشگاه‌ها فعال هستند و بنا بر تصمیمات استانی و شهر و اقتضائات محلی آموزش‌های حضوری خود را آغاز خواهند کرد.

مراجع محلی و استانی سراسر کشور که دستور به تعطیلی دانشگاه‌ها نداده بودند هم اکنون دانشجویان به صورت حضوری در کلاس‌های درس آموزش می‌بینند.

آهنچیان گفت: ظرفیت پذیرش خوابگاه‌ها در دانشگاه‌های بزرگ به علت لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت ۱۰۰ درصدی نخواهد بود.

سخنگوی از سرگیری آموزش حضوری وزارت علوم افزود:  آموزش‌های حضوری صد درصد آغاز نمی‌شوند و زمان زیادی می برد تا به صورت حضوری آغاز بکار کنند؛ بنابراین باید در تمام دانشگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک کشور همچنان از آموزش‌های الکترونیکی استفاده کنیم.

علم جدید نیازمند تجهیزات نو است

محمد علی زلفی گل گفت: برای ایجاد علم جدید، نیازمند تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی جدید هستیم که بسیار ضروری است.

به گفته او اگر دانشمندان و پژوهشگران امکانات و گرنت‌های تحقیقاتی و منابع مادی در اختیار داشته باشند حتما می‌توانیم سالانه ارتقای رتبه علمی کشور را شاهد باشیم.

طبق آمار نمایه‌های بین المللی در حال حاضر ۱۸۴۰ مجله علمی پژوهشی داریم.

وزیر علوم افزود: اگر سالانه چند درصد از مجلات علمی ایرانی بین المللی شوند رتبه علمی ایران ارتقا خواهد یافت.

مقام معظم رهبری در یکی از سخنان اخیر خود به بحث توجه به پژوهشگران و دانشمندان جهت ارتقای رتبه علمی ایران تاکید ویژه‌ای داشته اند.

زلفی گل بیان کرد: با ترغیب استادان و دانشجویان به بحث دیپلماسی علمی و ارتباط با کشور‌های دیگر و نهایت استفاده در جذب دانشجویان خارجی در ایران می‌توانیم به منویات رهبری که مرجعیت و ارتقای رتبه علمی است، دست پیدا کنیم.

دانشگاه‌ها پیونددهنده علوم‌مهندسی و بازار کار

علی خاکی صدیق گفت: اگر آموزش مهندسی بخواهد مهندسی را بلافاصله برای جذب بازار کار آماده کند، تقریبا امکان پذیر نخواهد بود.

کارشناسان معتقدند که برخی دانشگاه‌ها مهارت محوری را در آموزش‌های مهندسی انجام می‌دهند، اما در سراسر کشور باید به صورت همگانی واحد‌های درسی در رشته‌های مهندسی و زیرشاخه‌های آن‌ها بازنگری شوند.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم؛ تعداد زیاد دانش آموختگان رشته مهندسی باعث می‌شود تا آن‌ها نتوانند متناسب با رشته‌های خود وارد بازار کار شوند و در نتیجه بیکار می‌مانند.

بازار کار در حوزه مهندسی بر خلاف حوزه‌های دیگر مانند پزشکی متنوع است، باوجود این طبق آمار، تعداد فارغ التحصیلان این حوزه در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است.

ماموریت اعضای هیئت علمی در مراکز غیر دولتی ممنوع است

مختار موسوی گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بر اساس قوانین موجود در آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی می‌توانند تنها در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش دولتی و دستگاه‌های اجرایی مامور بشوند.

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ بود که هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رای به ابطال ماده ۸ آئین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۲۱ و ماده ۱۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع تصویب نامه شماره ۲۰۴۶۱؍۴۴۲۹۵- ۳۱؍۱؍۱۳۸۹ هیئت وزیران داد.

او گفت: آئین نامه ماموریت اعضای هیئت علمی در دستگاه ها، مجموعه‌ها و نهاد‌های غیر دولتی مسکوت است؛ اما می‌توانند بر اساس استناد به ماده یک قانون با تصویب هیئت امنا این تصمیم را اجرایی کنند.

با توجه به رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، روسای ۷ فدراسیون ورزشی که عضو هیئت علمی دانشگاه هستند، باید جهت ادامه فعالیت بین دانشگاه و فدراسیون‌های تحت ریاست خود، یکی را انتخاب کنند.

هیئت امنا عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری برای فعالیت اعضای هیئت علمی در مراکز دولتی و غیر دولتی است که می‌توان با کسب اجازه از آن‌ها با توجه به شرایط و ضوابطی در مراکز غیر دولتی مشغول به کار شد.

او گفت: ماموریت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به مراکز غیر دولتی ممنوع است؛ مگر این که در هیئت امنا مصوبه‌ای در این زمینه داشته باشند.

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار