شرکت کروز در جوابیه به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان درباره انحصار اعلام کرد یک شرکت قطعه سازی که زیر مجموعه خودروسازان است نمی تواند انحصار ایجاد کند.

باشگاه خبرنگاران جوان در مورخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ خبری را با عنوان "کروز چگونه با انحصار یک قطعه خودرو به گردش مالی ۲۷ هزار میلیارد تومانی رسید؟"   منتشر کرد که واکنش این شرکت قطعه ساز را به دنبال داشت.

در جوابیه شرکت کروز آمده است:

در ابتدای گزارش از قیمت و روش فروش خودرو که قرعه کشی است، گلایه شد که این مسائل ارتباطی با شرکت کروز ندارد و تمام این تصمیم گیری ها در اختیار مسئولان کلان بازار خودرو که ستاد تنظیم بازار و وزات صمت است، قرار دارد.

همچنین یکی از موارد گفته شده در گزارش به شکایت سردار هادیانفر رئیس پلیس کشور از خودروسازان بر می گردد که  مخاطب صحبت های ایشان خودروسازان است و ارتباطی با قطعه ساز ندارد، ضمن اینکه آقای معمارباشی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده محصولات این شرکت بعد از تایید سازمان ملی استاندارد و خودروساز به دست خودروساز رسیده است.

شرکت های قطعه ساز داخلی در شرایط سخت تحریم و در جهت داخلی سازی قطعات پیشرفته خودرو مانند ای سی یو گام های موثری برداشته اند و مانند همیشه سعی در پیشبرد این صنعت و کاهش میزان وابستگی به کشورهای خارجی دارند.

 در بخشی از گزارش به انحصار پرداخته شده است؛ در تمام صحبت های مسئولان بحث سر انحصار در خودروسازی است؛ یک شرکت قطعه سازی که زیر مجموعه خودروسازان است نمی تواند انحصار ایجاد کند، این سوال مطرح می شود که این شرکت با ۲۴ درصد سهم ، چگونه می تواند در امور خودروسازان دخالت کند؟ لذا باید گفت شرکت کروز در امور خودروسازان دخل و تصرفی ندارد. مشخصاً به صورت مستقیم شرکت کروز سهمی از ایران‌خودرو را ندارد. سهام در یک شرکت دیگری است.

 خودروسازها در دنیا و ایران یک شرکت عام هستند، یعنی لیست تمام خریدها، فروش ها، قیمت ها و تمام دارایی های آنها در کدال هست و اصولاً در صورت های مالی آنها چیز مخفیانه ای وجود ندارد و در اختیار عموم است. ایران‌خودرو نیز حدود ۴۵ میلیون نفر سهامدار دارد، پس اگر ظنی بر فساد اتفاق بیفتد که معاملات درونی به اصطلاح شکل می گیرد، به راحتی در هر مقطعی افشا می شود و کسی که این خطا را مرتکب شده است باید پاسخگو  باشد. 

 طبق آخرین گزارش ها، طلب قطعه سازان از شرکت‌های خودروساز به بیش از ۴۵‌ هزار میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه شرکت کروز هم اکنون از ایران خودرو و سایپا طلب دارد اما همچنان برای آنها قطعه تولید می کند، این فعالیت از زمان تحریم بوده و با وجود اینکه تحریم بودیم اما فعالیت همچنان ادامه دارد. 

در انتهای گزارش از دادگاه شرکت کروز گفته شد؛ قابل ذکر است هم اکنون به شرکت کروز اتهاماتی زده شده است که اکنون تمامی آنها در دادگاه در دست بررسی بوده و هنوز دادگاه به آنها رای نداده است و امکان تبرئه نیز وجود دارد؛ شرکت کروز با وجود اینکه نتیجه هم چنان مشخص نیست اما به رای دادگاه احترام می گذارد. 

 عمده مشکلاتی که اکنون متوجه شرکت های خودروساز و قطعه ساز است، تصمیمات غلط در دولت ها است که شامل قیمت گذاری دستوری ، ممنوعیت واردات و سیاست های این چنینی است.

 در شرکت کروز ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم همکاری می کنند. بخشی از کارکنان این شرکت را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند و تاکنون تعداد زیادی از جوانان خانواده های تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی استخدام شده اند.

در این جوابیه ، شرکت کروز در حالی توپ انحصار را به زمین خودروسازان می اندازد که به گفته مالک آن، این شرکت از طریق شرکت دوم حدود ۲۴.۵ درصد از شرکت ایران خودرو را به صورت مستقیم دارد و۳ درصد هم به صورت غیرمستقیم دارد.  اما طبق قانون شورای رقابت، یک شرکت قطعه‌ساز نباید در شرکت خودروساز عضو هیات مدیره داشته باشد. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت کروز با داشتن ۲۶.۹۲ درصد از سهام ایران‌خودرو و تملک چند درصد از سهام سایپا و تملک ۶۲.۹۹ درصد گروه خودروسازی بهمن برای خرید این شرکت‌ها حق تقدم دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
همه عالم از فساد و رانت در صنعت خودرو خبر دارند بغیر از کسانی که ادعا می کنند بر همه کشورها اشراف اطلاعاتی دارند!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۲۹ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
مستند اختاپوش کامل با دلیل و مدرک نشان می دهد چجوری کروز و آدمهاش دارند بصورت حرفه ای و کاملا مافیایی صنعت خودرو و تمام شرکت های کوچک را برای خودشان می کنند/ 3 فرد اصلی تو این شرکت افرادی چون حمید کشاورز توچایی; محمد علیپور فطرتی و حمیدرضا صمدی که البته معاون رئیس جمهور سابق آقای جهانگیری ارتباط بسیار نزدیکی با کروزو علیپور داشت که آدم باید شک کنه / تو مستند اختاپوس همه موارد درباره رانت کروز و شرکتهای زیر مجموعه توضیح داده بود اما متاسفانه با فشارهای زیاد و لابی گری اجازه پخش این مستند داده نشد.
جدیدا چون می خواستند خیلی رسانه ای نشه لوگو جدید گروه بهمن رو رونمایی کردند و اگر دقت می کردید باز متهم ردیف اول و اصلی کروز دوباره و با برنامه ریزی دقیق تو این مراسم آورده بودند و به اصرار ازش می خواستند که موقع رونمایی در کنار بقیه باشند/

جالب اینجاست که رسانه های تخصصی خودرویی که مثلا باید حامی مردم و مطالبات آنها باشند در این مراسم بودند و البته در مراسمات دیگه این مجموعه هم همیشه هستند و مطالبی کاملا برنامه ریزی شده و اخبار مثبا از کروز / گروه بهمن و زیرمجموعه هاش منتشر مس کنند این رسانه ها کاملا با گرفتن کارت هدیه خودشون و وجدان خودشون رو می فروشند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۲۹ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
مستند اختاپوش کامل با دلیل و مدرک نشان می دهد چجوری کروز و آدمهاش دارند بصورت حرفه ای و کاملا مافیایی صنعت خودرو و تمام شرکت های کوچک را برای خودشان می کنند/ 3 فرد اصلی تو این شرکت افرادی چون حمید کشاورز توچایی; محمد علیپور فطرتی و حمیدرضا صمدی که البته معاون رئیس جمهور سابق آقای جهانگیری ارتباط بسیار نزدیکی با کروزو علیپور داشت که آدم باید شک کنه / تو مستند اختاپوس همه موارد درباره رانت کروز و شرکتهای زیر مجموعه توضیح داده بود اما متاسفانه با فشارهای زیاد و لابی گری اجازه پخش این مستند داده نشد.
جدیدا چون می خواستند خیلی رسانه ای نشه لوگو جدید گروه بهمن رو رونمایی کردند و اگر دقت می کردید باز متهم ردیف اول و اصلی کروز دوباره و با برنامه ریزی دقیق تو این مراسم آورده بودند و به اصرار ازش می خواستند که موقع رونمایی در کنار بقیه باشند/

جالب اینجاست که رسانه های تخصصی خودرویی که مثلا باید حامی مردم و مطالبات آنها باشند در این مراسم بودند و البته در مراسمات دیگه این مجموعه هم همیشه هستند و مطالبی کاملا برنامه ریزی شده و اخبار مثبا از کروز / گروه بهمن و زیرمجموعه هاش منتشر مس کنند این رسانه ها کاملا با گرفتن کارت هدیه خودشون و وجدان خودشون رو می فروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
به همگی پیشنهاد میکنم مستند اختاپوس راجع به مافیای صنعت خودرو را حتما حتما ببینید
آخرین اخبار