وزیر امور خارجه فنلاند گفت که نباید درخواست عضویت در ناتو به تأخیر بیفتد زیرا در آینده این اقدام دشوارتر خواهد بود.

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند، امروز (شنبه) گفت فنلاند نباید درخواست عضویت در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) را به تأخیر بیندازد، زیرا ممکن است در آینده پیوستن به این نهاد دشوارتر شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، هاویستو به یک تلویزیون فنلاندی گفت: «چه اتفاقی بدتر از وضعیت کنونی باید بیفتد تا فنلاند عضویت در ناتو را در نظر بگیرد. درگیری در اوکراین هلسینکی را وادار کرد تا سیاست امنیتی خود را دوباره ارزیابی کند. برای فنلاند و سوئد خوب است که مواضع خود را در مورد عضویت در ناتو "همگام" کنند.»

بحث عضویت فنلاند در ناتو اوایل این هفته در پارلمان این کشور مطرح شد. تحلیل رسانه‌های این کشور بیانگر آن است که ۱۱۴ عضو از ۲۰۰ عضو پارلمان فنلاند، حمایت خود را از پیوستن این کشور به ناتو ابراز داشته‌اند.

پیش از این «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، به سوئد و فنلاند درباره پیامد‌های پیوستن احتمالی این دو کشور به ناتو هشدار داد و گفت: «بروکسل مدتی است تحت نظارت آمریکا، سوئد و فنلاند را به پیوستن به ساختار‌های خود سوق می‌داده است، اقدامات ترکیبی مختلفی درباره این کشش واقعی به سوی ناتو، به بهانه تمرینات یا جلسات آموزشی، وجود داشته است.»

هفته گذشته نیز «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: «درصورتی که سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند، روسیه اقدامات امنیتی در مرز‌های غربی خود را افزایش خواهد داد و پس از آن، دیگر نمی‌توان درباره وضعیت غیرهسته‌ای در حوزه بالتیک صحبت کرد.»

در جریان تنش روسیه و اوکراین، بحث عضویت در ناتو دوباره در کشور‌های اروپایی بالا گرفته است. نظرسنجی‌ها در فنلاند و سوئد حاکی از یک تغییر تاریخی در مواجهه با این موضوع است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی معروف به ناتو، یک ائتلاف نظامی است که ۱۲ کشور از جمله آمریکا، کانادا، انگلیس و فرانسه آن را در سال ۱۹۴۹ میلادی تشکیل دادند. بر اساس این پیمان، در صورت حمله مسلحانه به یکی از کشور‌های عضو، اعضا موافقت می‌کنند که به آن کشور کمک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار