رژیم صهیونیستی حتی قبل از آغاز درگیری های نظامی میان اوکراین و روسیه از اختلافهای میان کی یف و مسکو دل خوشی نداشت.

از ابتدا و با توجه به برخی برخوردهای سیاسی مشخص بود که رژیم صهیونیستی، دل خوشی از شروع رسمی درگیری‌های نظامی میان روسیه و اوکراین ندارد. از همان روزهای اول رژیم صهیونیستی برای موضع گیری در برابر روسیه مردد بود و سیاستی یک بام و دو هوا را اجرا کرد.

کابینه رژیم صهیونیستی هیچ وقت مانند سایر کشورهای غربی موضعی شفاف در برابر حملات نظامی روسیه در اوکراین اتخاذ نکرد و همیشه برای محکوم کردن این حملات در سایه حرکت کرد. اما به نظر می رسد در روزها و حتی هفته های اخیر این تنشها وارد مرحله جدیدی شده است.

روسها در روزهای اخیر به شدت از حضور مزدوران صهیونیستی در اوکراین و کمک آنها به نظامیان این کشور شاکی هستند. وزارت خارجه روسیه چندین بار حضور نظامیان صهیونیستی در خاک اوکراین برای کمک به آنها برای مقابله با نیروهای این کشور را محکوم کرده و رسما از لفظ "مزدوران اسرائیلی" استفاده کرده است.

در همین هفته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که این "مزدوران اسرائیلی" در حال همراهی با نیروهای بدنام "آزوف" برای مقابله با روسیه هستند. گروهی که در داخل اوکراین به نژادپرستی و باور برتری سفیدپوستان به رنگین پوستان معروف است و خود مردم اوکراین هم از آنها دلخوشی ندارند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم چند روز پیش بود که دست روی نقطه ضعف صهیونیست‌ها گذاشت و در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی گفت اطمینان دارد که هیتلر هم رگ و ریشه ای یهودی داشته است.

حرفهایی که این بار صهیونیست‌ها را خشمگین کرد و گفتند که این سخنان لاوروف به معنای دروغین خواندن کشتار یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم است. مقامات رژیم صهیونیستی از روسیه خواستند رسماً به خاطر این سخنان عذرخواهی کنند.

روسیه اما نه تنها از این مواضع خود کوتاه نیامد که حتی روز سه شنبه بار دیگر اعلام کرد که نیروهای صهیونیستی از "نئونازی ها" در اوکراین حمایت می کنند. اظهاراتی که البته نشانه هایی از آن در جریان درگیری های نظامی در اوکراین دیده می شود.

روسیه از ابتدا اعلام کرده این درگیری نظامی در اوکراین به خاطر از بین بردن گروه هایی است که روسیه آنها را "نئونازی" می خواند. گروه هایی که به افراط گرایی و ضدروس بودنشان معروفند و البته نباید فراموش کرد که در داخل اوکراین نسبت به سایر گروه های سیاسی جمعیت کمتری دارند. ولی جنگ در اوکراین باعث پررنگ شدن حضور این گروه های به اصطلاح "نئونازی" شده است.

نگاهی به پیشینه سیاسی این گروه نشان می دهد که شکستهای انتخاباتی عجیب و غریب این گروه و طرفداران کمی که توانسته اند در طول این سالها در داخل اوکراین برای خود دست و پا کنند جایگاه سیاسی آنها را بیش از پیش متزلزل کرده است. این گروه ناسیونالیست روس ستیز حالا به گفته روسها در حال تقویت از سوی رژیم صهیونیستی در داخل خاک اوکراین هستند. اتفاقی که مسکو در برابر آن موضع گرفته و رژیم صهیونیستی هم فعلاً نه می تواند آن رد کند و نه تایید.

از سوی دیگر با وجود اینکه رژیم صهیونیستی از ابتدا خود را هم موضع و متحد آمریکا در جنگ اوکراین نشان داده ولی به دلیل منافع و روابط استراتژیکی که با روسها دارد و روابط اقتصادی و تجاری پیچیده ای که در این میان برای صهیونیستها مهم است از اعلام موضع شفاف خود در درگیری های نظامی اوکراین خودداری کرده است.

علی رغم اینکه روسیه و رژیم صهیونیستی با هم روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی در طول سالها داشتند ولی اختلاف نظرهایی هم وجود دارد که این جنگ موجب پر رنگ شدن آنها شده است. از آن جمله می توان به مواضع روسیه در سوریه اشاره کرد که این رژیم همواره با آن مشکل داشته است.

روسیه از ابتدا طرفدار استقلال دولت بشار اسد و سرکوب گروه های افراطی و تروریستی در خاک سوریه بوده است؛ موضعی که تل آویو از آن اصلاً دل خوشی ندارد ولی به دلیل منافع استراتژیک خود سعی کرده در سکوت از کنار آنها بگذرد.

حالا ولی به نظر می رسد اوضاع کمی فرق کرده؛ لفاظی های سیاسی که در ابتدا چندان به نظر مهم نمی آمد  رنگ و رویی جدی تر به خود گرفته است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در روزهای اخیر اعلام کرده کابینه نفتالی بنت در حال بررسی احتمال ارسال کمکهای نظامی به اوکراین است. با اینکه سطح تنشها به نظر می رسد در حال افزایش است اما هنوز هم رژیم صهیونیستی در قبال روسیه دست به عصا حرکت می کند.

علی رغم اینکه رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل در کنار آمریکا حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد ولی تا به امروز به موج غربی تحریمهای اقتصادی علیه مسکو نپیوسته است.

این روزها برای صهیونیست‌ها شاید بیشتر از هر رژیم دیگری پر از تنش و از همه مهمتر اضطراب است. تغییر موضع روسیه در سوریه و افزایش تهدیدات علیه صهیونیست‌ها از دلایل ترس آنهاست. ترسی که تا به امروز مانع شده که برای مثال صهیونیست‌ها سیستم ضدموشکی گنبد آهنین خود را به خاک اوکراین منتقل کنند تا  تجهیزات نظامی در اختیار دولت زلنسکی قرار دهند.

کارشناسان امنیتی صهیونیست هم حتی معتقدند که این روزها مقامات صهیونیستی روزهای دلهره آوری را در منطقه تجربه می کنند؛ چراکه کوچکترین تغییری در معادلات منطقه از سوی کشورهای حامی سوریه و مردم مظلوم فلسطین می تواند موجودیت این رژیم را با خطرات جدی مواجه کند. اتفاقی که می تواند در هفته ها و یا شاید در ماه های آینده حداقل برای صهیونیستها سرنوشت ساز باشد و باید دید آنها تا چه حد لفاظی های خود با مسکو را ادامه می دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار