رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیاز است.

شاهین شیرانی، امروز در نشست با خبرنگاران گفت: در صورت تصویب ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مُصوبات سفر آتی ریاست جمهوری به استان اصفهان، بخشی از این پروژه‌ها تا پایان امسال و بخشی هم تا سال ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود.

یکی از مهمترین اقدامات دولت، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخصوص بیمارستان‌هاست که هزینه این کار برآورد و به دفتر ریاست جمهوری برای سفر استانی و تدوین مُصوبات سفر ارجاع شده است.

به گفته او توسعه بیمارستان فیض و تامین نیروی انسانی آن، افزایش ۸۰۰ تخت در بیمارستان فارابی، تکمیل و توسعه بیمارستان امام حسین (ع) ویژه کودکان با افزایش ۳۰۰ تخت، توسعه بخش‌های CCU و ICU بیمارستان قلب چمران، تکمیل بیمارستان‌های ساعی خمینی شهر، شیخ بهایی نجف‌آباد و بیمارستان ورزنه، تکمیل مراکز دیالیز نیمه‌کاره، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی و جبران کمبود ۲۵ درصدی نیروی متخصص و نیروی انسانی، جزو مصوبات استانی در سفر‌های ریاست جمهوری به استان اصفهان خواهد بود.

شیرانی یکی از مشکلات حوزه پزشکی را مهاجرت نیرو‌های پرستار و پزشک به خارج از کشور عنوان کرد و گفت: بدلیل پایین بودن برخی از تعرفه‌ها، برخی از پزشکان حتی حاضر به گرفتن تخصص خود در حوزه‌های خالی و تصدی پُست‌ها نیستند و تمایلی به استخدام ندارند، زیرا این کار برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

در حوزه سلامت، باور ما نباید بر مُبتنی بر تمام شدن دوره کرونا باشد هرچند پیک ششم تمام شده و مرگ و میر‌ها کاهش یافته است.

شیرانی می‌گوید ما موافق عادی انگاری شرایط و برداشتن ماسک نیستم کمااینکه برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی یعنی بازی‌های آسیایی به دلیل شیوع کرونا لغو شده است.

مردم باید همچنان ماسک، تهویه مناسب، واکسن و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و اینگونه تلقی نکنند که آمار مرگ و میر صفر شده است پس دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در پیک پنجم کرونا در تابستان پارسال، بیشترین تعداد بیمار بستری در استان در یک روز سه هزار و ۸۰۰ نفر و در پیک ششم یک هزار و ۳۰۰ نفر بود و در حال حاضر نیز ۱۵۰ نفر بستری در بیمارستان‌های استان وجود دارد، اما مرگ و میرها، صفر است.

او می‌گوید سلامت به معنای نبود بیماری نیست، زیرا بیماری‌های روحی، شرایط آب و هوا، سموم و آفت‌کُش‌ها، روغن‌ها و وضعیت محیط زیست در سیستم سلامت جامعه تاثیر دارد.

یکی از راهکار‌های حل مشکلات نظام سلامت استفاده از"پزشک خانواده و نظام ارجاع" است که تاکنون موفق عمل نکرده است.

شیرانی همچنین در باره افزایش تعرفه‌های پزشکی و گرفتن زیر میزی از بیماران برای عمل جراحی گفت: تعرفه‌های پزشکی چند سالی است تغییر پیدا نکرده و این موضوع یکی از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی با پزشکان است.

در مورد گرفتن زیرمیزی نیز بشدت با این موضوع در صورت شکایت شهروندان، برخورد و حتی پروانه پزشک مُتخلف را باطل می‌کنیم، اما این امر نیازمند شکایت خود مردم به سامانه‌های تعزیراتی و حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در هفته سلامت، "سلامت ما، سلامت سیاره‌ها" است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.