دبیرکل فدراسیون والیبال، از راه‌اندازی سامانه جامع والیبال تا پایان خرداد خبر داد.

میلاد تقوی در نشست مجمع سالیانه هیات والیبال چهارمحال و بختیاری گفت: این سامانه پس از ۲ سال برنامه‌ریزی، کار خود را از اواخر بهار امسال آغاز خواهد کرد تا علاوه بر الکترونیکی شدن امورات اداری هیات‌ها و فدراسیون، زمینه ثبت قرارداد‌های بازیکنان و باشگاه نیز فراهم شود.

در توزیع اعتبارات و امکانات میان هیات‌های استانی بحث مساوات مطرح نیست؛ ارزشیابی عملکرد هیات‌ها، فرآیندی است و به هر میزان هیات‌ها بتوانند پیشرفت داشته باشند اعتبار بیشتری نیز دریافت خواهند کردند.

امکان ارائه تخفیف در ورودی تیم‌های استان‌های کمتر برخوردار برای حضور در لیگ‌های ملی به زودی در هیات رئیسه فدراسیون بررسی می‌شود؛ باید درصد تخفیف به ویژه در حوزه بانوان به درستی تعیین شود.

از آنجایی که فدراسیون‌ها به عنوان نهاد‌های عمومی غیردولتی امکان کمک به ورزش حرفه‌ای را ندارند و این اقدام به هر شکلی به عنوان تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود، لازم است که راهکارهای ویژه برای حمایت از استان‌های کمتر برخوردار در هیات رئیسه فدراسیون‌ها در نظر گرفته شود.

برخی هیات‌های استانی برای ارائه تخفیف در ورودی لیگ‌های ملی والیبال درخواست کرده اند که این موضوع به زودی در هیات رئیسه مطرح خواهد شد تا همچون ارائه تخفیف ۵۰ درصدی برای تیم‌های نیرو‌های مسلح، درصد دقیقی نیز برای استان‌های کمتر برخوردار تعیین و اجرایی شود.

مبلغ ورودی لیگ‌های برتر و دسته یک والیبال بخش بانوان در سه سال گذشته تغییری نداشته است؛ این مبلغ برای بخش آقایان هر ساله به طور متناوب ۲۰ درصد افزایش یافته به طوری که مبلغ ورودی در بخش مردان و زنان برای لیگ برتر والیبال در دوره اخیر حدود ۲۰۰ میلیون تومان تفاوت دارد.

کار در حوزه ورزشی بانوان و همچنین والیبال ساحلی از اولویت‌های فدراسیوناست؛ بهترین تیم‌های والیبال زنان جهان در آسیا حضور دارند که این موضوع قدرت‌نمایی ایران را اندکی سخت کرده و لازم است تلاش بیشتری در این حوزه انجام شود.

نتیجه حضور تیم والیبال بانوان ایران در بازی‌های کشور‌های اسلامی چندان مهم نیست و نگاه فدراسیون در عرصه‌های توسعه‌ای و حرفه‌ای با یکدیگر تفاوت دارد و اهدافی ترسیم شده است که بر اساس آن توسعه والیبال بانوان مدنظر است.

دیدار و گفتگو با اعضای کمیته‌های تخصصی هیات والیبال چهارمحال و بختیاری و بررسی میدانی شرایط زیرساختی این رشته در استان از دیگر برنامه‌های سفر کاری میلاد تقوی دبیر کل فدراسیون والیبال به شهرکرد است.

ورزشکاران استان چهارمحال و بختیاری در بین برترین‌های والیبال جهان

حمید کریمی مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: ورزشکاران بنامی از استان همچون «مجتبی غیاثی گندمانی» بین برترین‌های والیبال جهان هستند.

تفاهم و همدلی خوبی بین اعضا هیات والیبال استان شکل گرفته است و زمینه برای به اوج رسیدن این رشته مهیاست؛ با افزایش دانش مربیان و همچنین توسعه امکانات و تجهیزات، می‌تواند چهره‌های جدیدی به عرصه ملی و بین‌المللی معرفی کند.

راه‌اندازی سامانه جامع والیبال تا پایان خرداد

والیبال چهارمحال و بختیاری ظرفیت مشابهی همچون بسکتبال دارد و می‌تواند در عرصه ملی حرفی برای گفتن داشته باشد.

تحولات قابل‌توجهی در سال‌های اخیر در این هیات استانی رخ داده و با تشکیل تیم اقتصادی توانسته است، منابع مالی جدیدی را نیز به میدان توسعه ورزشی این رشته وارد کند.

تغییر در نگاه وزارت ورزش و جوانان برای توسعه زیرساختی استان‌های کمتر برخوردار و ساخت اماکن اختصاصی لازم است و امروز والیبال ایران در جمع ۱۰ والیبال برتر دنیا قرار دارد که حفظ وضعیت موجود با حضور رقبای مختلف، کار چندان آسانی نیست و اگر زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های انسانی در تمام کشور به درستی دیده نشود، این احتمال وجود دارد که والیبال ایران در سال‌ها آینده از گردونه افتخارات جهانی عقب بماند.


بیشتر بخوانید


الزام استان‌ها به ایجاد زیرساخت‌های اختصاصی رشته‌ها به ویژه والیبال ساحلی ضروری است و اگر فدراسیون والیبال به دنبال حضور در رقابت‌های المپیکی این رشته است، لازم است محمدرضا داورزنی به عنوان یکی از افراد صاحب‌نظر در عرصه ورزش برای تغییر نگاه وزارت‌خانه و ایجاد زیرساخت‌های اختصاصی وارد عمل شود.

این استان با داشتن ورزشکاران قوی و برخورداری از ارتفاع مناسب، امکان تبدیل شدن به اردوبام ایران و میزبانی از تمامی تیم‌های ملی و باشگاه‌های خارجی را نیز دارد که به نظر می‌رسد فدراسیون‌ها باید به این ظرفیت‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

توجه به توسعه والیبال در ۳۰ سالن ورزشی روستایی، تربیت مربیان و ارتقای دانش آنان، سرمایه‌گذاری در آموزش جامعه والیبال استان و بالا بردن ظرفیت‌های توسعه‌ای بخش همگانی این رشته مهم است.

حضور در لیگ‌های ملی نیز از نکات اصلی در ساماندهی فعالیت باشگاه‌های والیبال استان است که مسوولان هیات باید دقت لازم را در این باره داشته باشند.

تعیین مبلغ ورودی یکسان برای حضور تیم‌های استانی در لیگ‌های ملی عادلانه نیست

کمال اکبریان رییس هیات والیبال چهارمحال و بختیاری در ادامه این نشست گفت: تیم‌های استانی با توجه به ظرفیت‌های انسانی موجود متقاضی حضور در بازی‌های لیگ هستند، اما به دلیل نبود حامیان مالی به حمایت‌های ویژه فدراسیون برای ارائه تخفیف در مبلغ ورودی این مسابقات نیاز دارند.

شرایط مهیا شده در مجموعه هیات والیبال استان این امکان را فراهم کرده است تا با وجود ۲ هزار و ۲۲۳ ورزشکار ساماندهی شده در این رشته، چهارمحال و بختیاری در والیبال کشور حضور فعال‌تری داشته باشد.

در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد از ورزشکاران این رشته در استان را بانوان تشکیل می‌دهند و حضور ۲ گروه در لیگ دسته یک والیبال کشور نیز نشان‌دهنده توان بالای این بخش از جامعه ورزشی چهارمحال و بختیاری است.

پارسال در جریان حضور تیم‌های استانی، همه‌گیری کرونا موجب شد تا این تیم‌ها از ادامه رقابت‌ها باز بمانند؛ مشکلات اقتصادی زیادی نیز بر سر راه این تیم‌ها وجود داشت که کار را برای ادامه حضور سخت‌تر کرد، اما ورزشکاران استان نشان دادند که در صورت حمایت‌های بیشتر توان رقابت با تیم‌های قوی را دارند.

نبود سالن اختصاصی برای والیبال به ویژه در مرکز استان از مشکلات جدی این رشتهاست و با واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی نوعی رقابت نابرابر برای به دست آوردن سانس‌های ورزشی بین هیات‌ها شکل گرفته است که در بالا رفتن قیمت‌ها نیز بی تاثیر نیست و این مورد فشار بر هیات‌های شهرستانی را افزایش داده است.

این رویه در واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی، آسیب‌هایی را برای ورزش‌های سالنی به همراه دارد؛ وزارت ورزش و جوانان باید در این مورد به ویژه در استان‌های کمتر برخوردار بازنگری جدی داشته باشد.

مجمع سالیانه هیات والیبال چهارمحال و بختیاری به ریاست میلاد تقوی دبیر کل فدراسیون والیبال در شهرکرد برگزار شد که پس از ارائه گزارش رییس و خزانه‌دار هیات، اعضای مجمع با ادامه فعالیت هیات رئیسه، موافقت کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار