گروه‌های مدافع حقوق بشر به اسنادی دست یافته اند که نشان می‌دهد ائتلاف سعودی کمک‌های نظامی زیادی را از فرانسوی‌ها برای حمله به یمن دریافت کرده است.

برخی گروه‌های طرفدار حقوق بشر اخیراً گفته اند به اسناد و مدارکی دست پیدا کرده اند که نشان می‌دهد ائتلاف سعودی کمک‌های زیادی را از سه شرکت بزرگ فرانسوی در زمینه تجهیزات سنگین نظامی و اسلحه‌های جنگی برای ریختن بر سر مردم مظلوم یمن دریافت کرده است.

این گروه‌های مدافع حقوق بشر عنوان کرده اند به دلیل آنچه مشارکت در جنایات جنگی خوانده می‌شود از سه کمپانی "داسو"، "تالِس" و "ام ب داَ" به مجامع بین المللی شکایت کرده اند.

برخی از اعضای گروه مرکز حقوق بشر و قانون اساسی اروپا که یکی از شاکیان این پرونده است در طرح شکایت خود گفته فرانسه با اینکه به وضوح می‌داند ائتلاف سعودی از سال ۲۰۱۵ با حمایت صد در صدی آمریکا و برخی کشور‌های غربی دسترسی زیادی به انواع تسلیحات نظامی و ادوات جنگی سنگین دارد باز با این حال این ائتلاف را به آخرین تسلیحات نظامی سنگین و مدرن مجهز می‌کند. جنگنده‌های پیشرفته، موشک‌ها و سیستم‌های هدایت کننده که همگی در خاک فرانسه ساخته می‌شوند و به راحتی در اختیار ائتلاف سعودی قرار می‌گیرند تنها بخشی از این کمک‌ها هستند.

در این شکایت آمده علی رغم اعتراض‌ها و شکایت‌های جوامع بشری و دولت‌های مختلف در جهان برای پایان دادن به جنایات جنگی در یمن این شرکت‌های فرانسوی تنها در ماه دسامبر ۸۰ فروند جنگنده رافائل را که مورد توافق این شرکت‌ها بوده است در اختیار ائتلاف سعودی قرار داده است. در این طرح شکایت همچنین آمده است: اسناد و مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد سعودی‌ها با همدستی متحدانشان از این جنگنده‌ها برای بمباران بیمارستانها، مراکز درمانی، مناطق مسکونی، بازارها، مدارس و مراکز عمومی در یمن استفاده کرده اند.

فرانسه؛ همدست اصلی سعودی‌ها در کشتار مردم یمن

در اسنادی که به تازگی فاش شده و خبرگزاری‌های غربی از جمله گاردین آن‌ها را منتشر کرده اند به خوبی نشان داده شده است که دولت فرانسه از ابتدای آغاز جنگ یمن یکی از همراهان همیشگی ائتلاف سعودی بوده و با تجهیز این ائتلاف نقش بسیار پر رنگی در کشتار مردم بی دفاع و مظلوم یمن داشته است.

در این اسناد آمده است که ائتلاف سعودی همواره در طول این سال‌ها قرارداد‌های مخفی و آشکاری را با فرانسوی‌ها برای خرید تجهیزات نظامی بسته است و همواره آخرین تجهیزات نظامی روز را برای ریختن بر سر مردم یمن در اختیار سعودی‌ها قرار داده است. اداره اطلاعات نظامی فرانسه به خواسته روزنامه گاردین اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ کمپانی‌های اسلحه سازی فرانسه یکی از بزرگترین تامین کنندگان اسلحه برای ائتلاف سعودی بودند و سعودی‌ها برای ادامه جنگ در یمن حساب زیادی روی این شرکت‌ها و همکاری با آن‌ها باز کرده اند.

توپخانه "سزار"؛ مرگبارترین سلاح فرانسوی‌ها در یمن

برای مثال توپخانه خودکششی "سزار" که یکی از پیشرفته‌ترین و مهلک‌ترین تسلیحات فرانسوی هاست و برای بمباران اهداف در بُرد ۴۲ کیلومتری کاربرد زیادی دارد و توسط شرکت فرانسوی نِکِستر در شهر "روآن" ساخته می‌شود تنها یکی از تجهیزاتی است که در طول این سال‌ها در اختیار سعودی‌ها قرار گرفته است. این توپخانه قادر است در یک دقیقه بیش از ۶ گلوله ۱۵۵ میلی متری از نوع کالیبر ۵۲ را شلیک کند و قابلیت جا به جایی و حرکت دارد. طبق اسنادی که منتشر شده از سال ۲۰۱۰ تا به امروز دولت فرانسه ۱۳۲ دستگاه از این توپخانه فوق پیشرفته و مهلک را به سعودی‌ها فروخته که تماماً در جنگ یمن مورد استفاده قرار گرفته اند. مدارکی هم وجود دارد که نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۳ دولت فرانسه متعهد شده ۱۲۹ دستگاه دیگر از این توپخانه را در اختیار ائتلاف سعودی قرار دهد.

گاردین در بخشی از گزارش خود می‌نویسد تنها در سال ۲۰۱۸ ائتلاف سعودی ۴۸ دستگاه از این توپخانه را در نزدیکی مرز‌های جنوبی عربستان که بیشترین اشراف را به یمن دارد مستقر کرده تا از این طریق بتواند به راحتی مناطق مسکونی، مراکز بهداشتی و درمانی و مکان‌های عمومی را مورد اصابت گلوله‌های این توپخانه قرار دهد.

تسلیحات فرانسوی مردم غیرنظامی را در یمن هدف قرار می‌دهند

اسناد و مدارک نشان می‌دهد ائتلاف سعودی از تجهیزات فرانسوی برای باز کردن راه‌های زمینی برای پیشرفت نیرو‌ها در خاک یمن استفاده می‌کند. گاردین می‌نویسد: توپخانه‌های "سزار" در طول این سال‌ها به راحتی توانسته اند بدون کوچکترین مقاومت و زحمتی مناطق مسکونی مردم یمن را که در سر راه کاروان‌های نظامی ائتلاف سعودی واقع شده بودند از بین ببرند و آن‌ها را نابود کنند و از این طریق راه را برای نبرد‌های زمینی سایر اعضای ائتلاف باز کنند.

تنها در یکی از اسنادی که منتشر شده آمده است بیش از ۴۳۶ هزار یمنی بر سر راه گلوله‌های این توپخانه‌ها قرار داشتند که مورد هدف قرار گرفته اند.

طبق اسنادی که وزارت دفاع فرانسه منتشر کرده تانک‌های فوق پیشرفته، جنگنده‌های نظامی و توپخانه‌های مرگبار تنها بخشی از تجهیزاتی است که در طول این سال‌ها و در طی قرارداد‌های مختلف در اختیار ائتلاف سعودی قرار گرفته و آن‌ها نیز برای کشتار مردم یمن از آن استفاده کرده اند.

البته این اسناد که حالا با فشار برخی گروه‌های مردم نهاد و مدافع حقوق بشر منتشر شده تنها بخش کوچکی از همکاری‌های نظامی غرب به ویژه آمریکا، فرانسه و انگلیس برای تجهیز نظامی ائتلاف سعودی است. اقدامی که در طول این سال‌ها غیر از خرابی‌های زیر ساختی که بر جای گذاشته و خسارت‌های مالی فراوانی که به همراه داشته صد‌ها هزار یمنی را به خاک و خون کشیده و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده تنها برای اینکه کشور‌های غربی در پوسته ائتلاف سعودی چشم طمع به ثروت‌های نهان این خاک دوخته و برای رسیدن به آن از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
India
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
درواقع مافیانی که بر آمریکا و روسیه مسلط هستند، رؤسای جمهور و نخست وزیرها را در آمریکا و روسیه نصب می‌کنند و رژیم آمریکا و رژیم روسیه یکی هستند و پدیده این دو رژیم، دو قطبی ساختگی در سطح جهانی است و مردم در آمریکا و روسیه فقیر هستند و رژیم آمریکا و رژیم روسیه از ابتدا و از زمان جنگهای داخلی مردم را در آمریکا و روسیه بوسیله پلیس و گانگسترها می‌کشند.
Iran (Islamic Republic of)
حاج آقا موپالمو هستم
۰۴:۰۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
جالبه اینجا هر کی ضد یمن و فلسطین و لبنان حرف بزنه بهش میگن وطن فروش!
ببخشید مگه وطن ما این کشورهای عربه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
نه ولی اینکه از دشمن ما حمایت داشته باشی ظلم نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
هر کسی که به دو طرف درگیری کمک کند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
امروز دلار چند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
خود شما
Iran (Islamic Republic of)
بشار اسد و سید حسن
۱۷:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
کاملا درست فرمودی آفرین هزار و سیصد آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
فعلا بزرگترین جنایت و حق کشی در کشور ما به قشر کارگر و بازنشسته میشود.هیچکس هم رسیدگی نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
فرانسه تا آنجاکه ما یادمان می آید شریک جرم جنایتکاران بوده از قزافی گرفته تا صدام تا وحشیانی مثل داعش، البته این شریک دزد همیشه سعی کرده خودش را رفیق قافله هم جا بزند اما اینها که دنیا را بی حساب و کتاب تصور می کنند ولی نمیدانند که با پای خود به کمین گاه الهی نزدیک می شوند که هیچ راه فراری از آن وجود ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۱۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
فرانسه همان کشوری که با تازه گی به فیلم ضدایرانی عنکبوت مقدس توجشنواره کن جایزه داده جنگ کثیف غرب همچنان علیه ایران ادامه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
عاقبت انزوا و دشمنی با جهان خارج و واقعی همینه.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۳۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
عاقبت خود فروخته گی و خیانت به وطن چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۲۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
فرانسه در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران نیز آنچه در توان داشت در حمایت از،صدام انجام داد. حتی اجاره دادن هواپیما به صدام !!!!
فرانسه از هیچ دشمنی در حق ایران کوتاهی نکرده. از حمایت تمام قد تسلیحاتی از صدام تا ارسال خونهای آلوده به ایدز به ایران. تا قرار داد های پژو و رنو که تماما به زیان ایران بود و خودروهای بنجل که هیچ مشتری در کشورهای دیگر نداشت را در ایران به مردم غالب کردند و متاسفانه مسئولین وقت نیز در این موضوع مقصرند.
ضمنا فرانسه همان جنایتکاری است که اسرائیل را به بمب هسته ایی و تکنولوژی آن مجهز کرد و در تمام‌جنگهای اعراب و اسرائیل در کنار اسرائیل بود و در جنگ کانال سوئز مستقیما به نفع اسرائیل وارد جنگ‌شد.
این کشور باید از آینده اقتصاد و تجارت ایران کنار گذاشته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
اینکه فرانسه همیشه دشمنی ملت ایران نشان داده شکی نیست اما اینکه مسئولین مقصر بوده اند با شما موافق نیستم .
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۱۸ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
مشخصه فرانسه همیشه پلیس بد بوده ونماینده امریکا واسراییل واروپاییها ووهابیهاو بعضی از عربها درس محکمی باید بهشون بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
چه کسانی رفتند با فرانسه قرارداد یستند که پژو و خودروهای فرانسوی وارد ایران بشه؟
اگر فرانسه اینقدر بد است چرا پول ملت ایران با به فرانسوی ها میدید؟
چرا دانشجو برای تحصیل فرانسه بورس می کنید؟
سفیر ایران در فرانسه چه می کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
قاتل های جانی جنایتکار خدا ازتون نگذره
-
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
هیئت حاکمه فرانسه آدم های ظالم و خدانشناسی هستند موضعگیری هایشان در جریانات برجام هم نشان دهنده همین است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
قیمت یه رب گوجه ۵۰هزارتومان مردم ایران هرگز به یمن وبقیه خارجی ها فکر نمیکنند چون خودشون بصورت ثانیه ای مورد حمله داخلی هستند گرانی گرانی گرانی
Iran (Islamic Republic of)
محسن رفیعی
۱۱:۲۸ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
شمایی که بخاطر گرونی و تورم که بیشتر هم بقول خودت مسئول اینوضع مردم خودمون هستن، عین خیالت نیست که در جای ظلمی واقع شود و بی گناهی کشته شودو فقط و فقط به فکر رفاه و حال و شکم خودت هستی حق نداری در مورد هیچ انسانی صحبت کنی،مطمئن باش اگر در صحرایی کربلا لشکر یزید زن و بچه شمارو گرسنگی میداد شما بخاطرش امام حسین علیه السلام رو اولین نفری بودی که شهید می کردی. > > > این ادبیات برای امثال شما یعنی هیچ، مراقب باش از گرونی نمیری دلاور، انگار گرونی فقط تو ایران و اون هم فقط برای شماست، فقط هم شما مشکلداری، جمع کن خودت رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
گرانی گرانی اما مردم ایران به مدافعان و انسانها و مؤمنان و آینده دنیوی و اخروی هم فکر می کنند . انشاء الله که خودت در این حملات ثانیه ای شریک نباشی!
Germany
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
به ما ربط این ربط داره که جوان ها پول ندارن کار ندارن بچه ندارن. ماجراجویی ها به ما ربطی نداره
نسل بعد نداریم
بفهمید
کشور آتیش زیر خاکستر هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
در جواب محسن رفیعی
مسئول گرانی مردم هستن یا مسئولان البته خودتم انگار مسئولی یا اونقدر داری که سیری و گرانی را احساس نمی کنی اگر جاهای دیگه را دوست داری و به فکر مردمش هستی برو اونجا بجنگ نیازی نیست از طرف مردم نظر بدی قهرمان خیالی
از کجا میدونی تو صحرای کربلا بودی برای پول با امام حسین که جان و مال مان فدایش باشد چیکار می کردید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
در حمایت از سخنان آقای محسن رفیعی باید خدمتتون عرض کنم که وضعیت مالی امنیتی اقتصادی و نظامی ما صدها برابر بهتر از مظلوم جنگ‌زده یمن هست،خیلی ناشکر هستیم ما.اگر خدای ناکرده دشمن کوچکترین تعرض به ناموس خانواده یا بچه کوچکمون داشته باشه و ما را از سرزمین خودمون مورد حمله و بی‌حرمتی قرار بدهند اونوقت درد تنهایی،بی‌کسی و مظلومیت مردم ستم‌دیده یمن رو متوجه خواهیم شد.اوناهم بنده خدا هستند اونا هم نیاز به زندگی با آرامش و بدون بمب و آوار دارند...دوست‌عزیزی که از گرانی حرف میزنی اینو بدون که درسته گرانی داره توکشور ما موج میزنه اما اکثر قریب به اتفاقمون میتونیم حتی نیازهای اولیه خود را تامین بکنیم اما اون بدبختا چی؟گرانی رو که نباید همشو تقصیر دولت بدونیم روز اول میتونستیم اعتراض مسالمت‌آمیز و بدون اعتراض و آشوب اعتراض خود رو به گوش مسولین برسونیم،از طرفی طبق فرموده امامان معصوم،بی‌بندوباری و بی‌اخلاقی و فساد جامعه خود نیز دلیلی بر گرونی توکشور هست...برید خدا رو شکر کنید که لااقل امنیت داریم...گرچه اینا همش امتحان الهی هستند
آخرین اخبار