تحقیقات حاکی از آن است که علی رغم تحریم‌های کشور‌های غربی، روسیه از زمان جنگ اوکراین درآمد خوبی از صادرات انرژی داشته است.

بر اساس اعلام یک موسسه تحقیقاتی مستقل، روسیه طی صد روز نخست جنگ اوکراین بیش از نود و سه میلیارد یورو از راه صادرات انرژی‌های فسیلی درآمد کسب کرده است.

مرکز مطالعات انرژی و هوای پاک (CREA) که در فنلاند مستقر است ضمن اعلام این مطلب افزود بخش عمده این صادرات به کشور‌های اتحادیه اروپا صورت گرفته است. این در حالی است که اوکراین به کشور‌های غربی فشار وارد می​ کند تا هر گونه دادوستد تجاری با روسیه را متوقف کنند.

اتحادیه اروپا اخیرا تحریم تدریجی واردات نفت از روسیه را آغاز کرده است. با توجه به اینکه این اتحادیه به شدت به گاز روسیه وابسته است، هنوز تصمیمی درباره تحریم گاز اتخاذ نکرده است.

بر اساس اعلام این موسسه مطالعاتی، اتحادیه اروپا طی صد روز ابتدایی جنگ اوکراین حدود ۵۷ میلیارد یورو نفت از روسیه وارد کرده است. بزرگترین واردکننده‌های نفت از روسیه طی این مدت به ترتیب چین (با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو)، آلمان (با ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو) و ایتالیا (با ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو) بوده اند.

درآمد‌های روسیه از انرژی‌های فسیلی نیز به ترتیب متعلق به نفت خام (۴۶ میلیارد یورو)، گاز ارسالی از خطوط لوله گاز (۲۴ میلیارد یورو) و محصولات نفتی، ​گاز طبیعی مایع و زغال سنگ بوده است. هر چند میزان صادرات نفتی روسیه کاهش یافته و این کشور مجبور شده در بازار‌های بین المللی نفت خود را به قیمت پایین تری بفروشد، ​اما باز هم این کشور از افزایش جهانی بهای انرژی سود برده است.

بنا به اعلام این موسسه تحقیقاتی، ​هر چند شماری از کشور‌ها از جمله لهستان، فنلاند و کشور‌های حوزه دریای بالتیک تلاش‌های چشمگیری برای کاهش واردات انرژی از روسیه صورت داده اند، اما کشور‌های دیگری از جمله چین، ​هند، ​امارات عربی متحده یا فرانسه نیز هستند که میزان خرید خود را از افزایش داده اند.

یکی دیگر از تحلیلگران این موسسه گفت: در حالی که اتحادیه اروپا در نظر دارد تحریم‌های سختگیرانه تری علیه روسیه اعلام کند، فرانسه میزان واردات انرژی خود از آن کشور را افزایش داده، ​به طوری که به بزرگترین خریدار گاز طبیعی مایع از روسیه تبدیل شده است.

برچسب ها: روسیه ، جنگ اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار