معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: ۳۹ عنوان برنامه پیشگیری از وقوع جرم در استان عملیاتی و اجرا شده است.

 علی فولیان گفت:سال گذشته ۳۹ عنوان برنامه پیشگیرانه را در این شورا مصوب کردیم که ۱۰۰ درصد اجرا شد، ولی میزان اثربخشی این برنامه‌ها باید از سوی مرکز اعلام شود.

سال گذشته ۶ نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم با ۲۲ دستور جلسه و ۲۸۱ مصوبه با تمرکز بر جرایم اولویت دار در استان قزوین برگزار شد که به ۸۰ درصد از مصوبات آن عمل شده و طرح‌های ابتکاری مثل صیانت از منابع آبی، ممنوعیت زباله گردی کودکان و کودک همسری را در قزوین برای اولین بار اجرا کردیم.

پیشگیری از وقوع جرم، امری فراسازمانی و فرادستگاهی و همان اجرای عدالت است و علاج واقعه قبل از وقوع می‌باشد و از واکنش سرکوب گرایانه که منتهی به شکست شده کارآمدتر است.

پیشگیری از وقوع جرم در کنترل پرونده‌ها و کاهش جرایم نقش دارد و از نظر اقتصادی نیز کم هزینه‌تر از اعمال مجازات است و موجب نظم و آرامش اجتماعی و ارتقای امنیت در جامعه می‌شود.

 اصل مشارکت آحاد جامعه، دستگاه‌ها و سازمان‌ها و مردم و نخبگان در تحقق اصل پیشگیری مهم است و ساختار شورای پیشگیری از وقوع جرم استان نیز نظارتی و مدیریتی است.

 هماهنگی میان دستگاه‌های استان مطلوب است و مدیران به مسوولیت اجتماعی خود در این زمینه واقف هستند تا شاهد کاهش آسیب‌ها باشیم.

وی با اشاره به جرایم پرتکرار و اولویت دار استان، گفت: سرقت مستوجب تعزیر، رانندگی بدون پروانه، توهین، ضرب و جرح عمدی، نگهداری مواد مخدر و کلاهبرداری جزو پنج جرم پرتکرار استان قزوین است و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تصرف غیرقانونی منابع ملی، جرایم حوزه منابع آب و تصرف حریم و بستر رودخانه نیز جزو جرایم اولویت دار استان می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار