چندی است رقابت استراتژیک میان چین و آمریکا وارد مرحله جدیدی شده و این دو کشور بر سر موضوعات سیاسی از جمله تایوان به اختلافات جدی برخورده‌اند.

در حالی که غرب این روز‌ها به شدت درگیر جنگ در اوکراین و تلاش برای محدود کردن دست روسیه برای پیشرفت در این کشور است، آمریکا دوباره ادعا‌های خود در مورد جزیره تایوان را تقریباً هر هفته تکرار می‌کند. واشنگتن می‌گوید از استقلال تایوان به عنوان منطقه‌ای جداگانه دفاع می‌کند در حالی که پکن در پاسخ می‌گوید تایوان بخشی از خاک چین است و هر زمان لازم باشد با قاطعیت تمام هرگونه تلاش برای تشدید اختلافات در این منطقه را پاسخ می‌دهد.

چین درباره تایوان مصمم است

شاید در سال‌های اخیر بحث بر سر تایوان تا این اندازه جدی نشده بود. حالا مقامات چینی صراحتاً می‌گویند اگر کسی جرات کند تایوان را از چین جدا کند لحظه‌ای برای آغاز جنگ تردید نخواهند کرد.

ژنرال وی فنگه، وزیر دفاع چین هفته گذشته در نشست امنیتی در سنگاپور گفت: جنگ تنها گزینه ما برای مقابله با رقیبان بر سر تایوان است. ما به هر قیمتی می‌جنگیم و این جنگ را تا انتها ادامه می‌دهیم.

لفاظی‌های نظامی میان چین و آمریکا در حالی در ماه‌های اخیر تشدید شده که پکن تقریباً هر هفته هواپیما‌های نظامی خود را بر فراز جزیره تایوان به پرواز در می‌آورد و آن را تلاش برای حفظ تمامیت ارضی خود در منطقه عنوان می‌کند.

از سویی دیگر هم آمریکا مدام ناو‌های جنگی خود را به آب‌های تایوان می‌فرستد و در توجیه آن عنوان می‌کند که حق عبور از آبراه‌های بین المللی را دارد و هیچ کشوری نمی‌تواند آن را برای عبور از این منطقه محدود کند.

احتمال جنگ میان آمریکا و چین چقدر است؟

حالا این سوال مطرح است که احتمال جنگ میان چین و تایوان و در نهایت چین با آمریکا چقدر است؟ همه می‌دانیم چین در سال‌های اخیر از لحاظ نظامی بسیار مجهز شده؛ آمریکا نیز تا جایی که توانسته برای تایوان تسلیحات نظامی ارسال کرده و آن را به آخرین ادوات نظامی و جنگی مجهز کرده است. آمریکا به خوبی می‌داند اگر جنگ بر سر تایوان آغاز شود چین می‌تواند از لحاظ نظامی دست پیش را بگیرد. از طرفی دیگر نیز پکن آگاه است در شرایطی که اقتصاد جهانی به دلیل جنگ اوکراین و تحریم‌های یک طرفه علیه روسیه آسیب‌های جدی دیده شاید آغاز یک جنگ دیگر اقتصاد چین را به شدت دچار چالش‌های جدی کند و موانع اقتصادی فراوانی را بر سر راه این کشور قرار دهد.

روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی که به ترسیم تصویر جنگ احتمالی میان چین و آمریکا بر سر تایوان پرداخته به این نتیجه رسیده است که در صورت آغاز این درگیری بعد از مدتی تعادل نظامی و سیاسی در شرق آسیا قطعاً تغییر خواهد کرد و معادلات جهانی به طرز عجیبی موازنه خواهد شد.

 آمریکا بار‌ها در جنگ‌های شبیه سازی شده علیه چین شکست خورده است

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می‌نویسد که در ماه‌های اخیر آمریکا بار‌ها در جنگ شبیه سازی شده در تنگه تایوان شکست خورده است برای همین واشنگتن به خوبی می‌داند ترسیم هرگونه نقشه راهی در این منطقه تا زمانی که چین رقیب آن است نمی‌تواند نتیجه دلخواه را به همراه داشته باشد.

بسیاری از تحلیلگران به گفته نیویورک تایمز با بررسی داده‌های سیاسی به این نتیجه رسیده اند شی جین پینگ، رئیس جمهور چین مرد عجیبی است و به شدت در مورد تایوان مصمم است. شی به این باور رسیده که دوران تسلط آمریکا در منطقه شرق آسیا خیلی وقت است که به پایان رسیده و واشنگتن باید بار خود را از این منطقه جمع کند.

این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از همین تحلیل خود می‌نویسد: کوچکترین تغییر سیاسی در تنگه تایوان می‌تواند چشم انداز ژئوپلیتیکی عمیقی را در منطقه و به تبع آن در جهان ایجاد کند و جهان در آن صورت شاهد تغییراتی خواهد بود که تا به امروز آن را تجربه نکرده است.

جنگ علیه چین نظم جهانی را متحول می‌کند

نیویورک تایمز در جایی مدعی می‌شود: هرگونه جنگ آمریکا با چین می‌تواند معادلات جهانی را به یک باره دچار تغییرات اساسی و ماهیت نظم جهانی را دستخوش تحولاتی جدی کند.

جورج کنان، دیپلمات آمریکایی در این باره می‌گوید: یک کشور قوی از لحاظ سیاست خارجی باید بداند که در لحظه چه می‌خواهد و تا چه اندازه قدرت خطرپذیری دارد. آمریکا باید بداند هزینه وارد شدن به جنگی تمام عیار با چین چیست و تا کجا می‌تواند این جنگ را ادامه دهد.

این دیپلمات آمریکایی همچنین معتقد است که آمریکا در صورت وارد شدن به یک ماجراجویی بی انتها باید هزینه سنگینی برای آن بپردازد. فرانسیس فیتز جرالد، تحلیلگر آمریکایی که نوشته‌ها و تحلیل‌هایش در مورد جنگ ویتنام شهرت جهانی دارد نیز در این باره می‌گوید: وارد شدن آمریکا به جنگی ناشناخته در منطقه‌ای که واشنگتن حتی دستور زبان فکری و ریزفرهنگ‌های منطقه‌ای را هم به خوبی نمی‌شناسد به هیچ وجه قابل توجیه نیست. هرگونه تلاشی برای رسیدن به دنیایی ناشناخته می‌تواند برای آمریکا به قیمت بازسازی چشم انداز فکری و استراتژیک منطقه‌ای تمام شود.

نیویورک تایمز همچنین در بخش دیگری از تحلیل خود می‌نویسد: رئیس جمهور چین در ماه‌های اخیر با حوصله به روسیه فرصت داده تا هرگونه اقدامی را انجام دهد و به ظاهر شی فقط این اقدامات را نظاره کرده است. ولی حقیقت موضوع این است که چین در این مدت صفحه شطرنج استراتژیک خود را آن طور که تمایل داشته چیده و آمادگی هرگونه حرکتی از سوی رقیبان را دارد، زیرا تمام آن‌ها را پیش بینی کرده است.

واشنگتن به خوبی این را می‌داند که چین اگر بخواهد وارد درگیری نظامی بر سر منطقه تایوان شود تمامی سناریو‌های ممکن را از پیش برای خود ترسیم و حتما برای هر کدام نقشه راهی طراحی کرده است. همین امر باعث شده تا به امروز اختلافات سیاسی در حد لفاظی میان مقامات محدود شود و هیچ کس حتی فکر جنگ را هم به ذهنش راه نداده است.اما هرگونه خطایی از سوی دولت‌ آمریکا در شرق آسیا شاید با نقشه‌ای که واشنگتن برای خود در مورد جنگ اوکراین ترسیم کرده خیلی متفاوت باشد و بعید نیست که هرگونه اقدام عجولانه در این منطقه بتواند به ضرر آن‌هایی تمام شود که طرح‌هایی خام در سر داشته اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
تاریخ ثابت کرده که سیاست ایالات‌متحده رو به هیچ وجه نمیشه از قبل خوند و بهش رودست زد
همونجوری که هواوی رو از رتبه ٢ فروش جهانی با تحریم که بقول آقایون کاغذپارست رسوندن به رتبه ٢٠ جهانی، سر وقتش به حساب چین هم خواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۵:۳۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
تو انگار رو دنیای خدا نیستی؟ همیشه مقام معظم رهبری از قبل نیات شوم امریکاییا روفاش میکنه و رودست میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
کاربر ١۵:٣٧
بله نتیجه گفتار ایشون رو دیدیم. اونیکه از کل دنیا عقب افتاده ماییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
میشه یکی توضیح بده چرا چین مثل ما سفارت امریکا تعطیل نمیکنه و واردات محصوللتش ممنوع و ماشین های امریکای رو از کشورش بیرون نمیدازه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چون مثل مسئولای ما جوگیر نیست و خیلی از محصولاتشو داره توی اروپا و آمریکا میفروشه، حتی طالبان هم عقلش بیشتر از ماست و میگه میخواد حتی با امریکا رابطه داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
# آمریکا را ویران کنید.
# آمریکا را خلع سلاح کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
کی اینکار رو انجام بده من یا تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چین بدتر است امریکاست. خدا کنه هیچوقت قدرت دنیا گیر کشورهایی مثل چین و روسیه نیوفته. همین الانش دو تا جنگنده ازشون میخوایم بهمون نمیفروشن اما امریکا مدرن‌ترین جنگنده‌هاش رو به همپیمان‌هاش میفروشه. تفاوت امریکا با چین تو این چیزها است. چین اگه قدرت بگیره خدارو هم بنده نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
شک نکنیم همین حالا هم قطب جهان تغییر کرده یک نمونه اش ایستادن روسیه جلو همه دنیای غرب و بالا رفتن قیمت سوخت و انرژی و مواد غذایی در جهان یعنی روسیه به تنهایی علاوه بر یک قدرت برتر نظامی ، وزنه سنگینی در اقتصاد جهان هم هست که بر بازارهای جهان و شهرها و مناطق ما هم تاثیر گذاشت .
پس چین واقعا ابر قدرتی آرام چه در نظامی و چه در اقتصاد و صنعت و فناوری و دانشگاه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چیزی که در واقعیت هست امریکای 4 قطبی و چین دوقطبی است از نظر قدرت در عرصه های سیاست و رسانه و نظامی و اقتصادی! و امریکا به کشورهای چین و هند مثل کارخانه های تولید انبوه برای محصولات خودش نگاه میکنه که هیچ تکنولوژی برای رقابت با امریکا نباید داشته باشند اگر هم مثل هواوی پیشتاز بشوند تحریم میشوند حالا خیلی مونده که چین قدرت را بدست بگیره ما باید دنبال این باشیم که با امریکا به مصالحه برسیم تا از گزند شدائد روزگار در امان بمانیم (برای زندگی عادی حداقلی داشتن باید با امریکا به مصالحه برسیم نه برای چیز دیگری! متاسفانه این یکی از ملزومات دنیای پست مدرن امروزی است)
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۱:۴۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
هر چه باشد چین در نزدیکی و تقریبا در همسایگی ماست و چین کشوری شرقی و کشوری بزرگ و پهناور در آسیاست با جمعیتی فراوان و اقتصادی رو به رشد و شکوفا و نیروی کاری فراوان و فناوری بالا.
چین قویی به نفع همه کشورهای آسیایی است البته اگر کشورهای آسیایی از قافله پیشرفت ملی عقب نمانند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
فرق چین و امریکا در این است که قدرت گرفتن چین نفعش فقط به خود چین میرسه اما امریکا نفعش به همپیماناش من‌جمله هند و کره شمالی و ژاپن و غیره. فعلا چینی‌ها و روس‌ها برادریشون رو ثابت کنن و دو تا جنگنده به ما بفروشن.
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۱۵:۳۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
امریکا فقط تجاوز گند وضررش به دنیا میرسه
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۱:۳۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
رقابت دیگر از حالت راهبردی به حیثیتی و حفظ آبرو برای قدرتهای بزرگ است تلاش های آخر و فتنه آمریکا در اکراین و یمن و سوریه و چین خود را نشان داده و آمریکا گزینه آخرش انداختن تایوان به جان چین و خودنمایی و خودشیرینی در میان تایوان و در میان ملت تایوان برای مهار اقتصاد در قدرت چین که همچون سونامی جهان را در می‌نوردند.
چین و آسیا قدرتهای این بزنند و غرب از دهها سال پیش این را می‌دانسته و آسیا را قدرت در قرن جدید می‌دانستند .
اکنون تنها چین با کمی تلاش همه اقتصاد غرب را براحتی جارو میکند و در می‌نوردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چین و آسیا قدرتهای این قرن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چین بدتر از آمریکاست ببینید فقط در ایران چه میکنه از کشتی های ترال و غیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چین هر چه باشد شرقی و آسیایی است و تا کنون بسیار بهتر از آمریکا بوده و هست.
France
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
دولت آمریکا همیشه در جنگ بوده و میلیونها انسان رو کشته اون وقت شما به خاطر اقدامات تعداد محدودی شرکت ماهیگیری خصوصی میگی چین بدتره؟
بگو چین به کجا حمله کرده و آمریکا در چه دوره ای هیچ جنگی نداشته؟ کودتا و ترور آمریکا هم اصلا به کنار
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۱:۲۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چین اگر خوب تلاش کند نه برای صد سال که برای هزار سال هم ابرقدرتی و امپراطوری قدرت اقتصادی را در جهان خواهد گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
بله درسته چون چین جمعیتی شش برابری آمریکا را دارد و دارای فناوری و با رشدی خوب است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
آمریکای بی منطق، بی وجدان، بی انصاف، بی تعهد، دیکتاتور، دروغگو، زورگو و نفهم باعث و بانی همه ی جنگها ، کشتار ، خونریزی و بدبختی های مردم جهان شده. البته ناگفته نماند که سران و مقامات آمریکایی فرمان برآن حلقه بگوش صهیونیست ها هستند و صهیونیست ها برای آمریکا خط مشی ترسیم می کند و آمریکا باید بدون چون و چرا اجرا کند . فرقی هم ننی کن که دمکرات باشند یا جمهوریخواه.
چین قدرتمند پوزه ی آمریکای جنایتکار و بی منطق را به زمین خواهد مالید. این خط و این نشان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
آمریکا از ایران بیشتر می ترسد تا از چین چون می داند ایران اگر کشورهای مسلمان خاورمیانه را متحد کند کشورهای متحد خاورمیانه در صورت اتحاد در آینده قوی ترین کشورهای جهان می شوند ولی چین نیازمند نفت و انرژی از کشورهای دیگر است که اگر جلوی صادرات این آن گرفته شود چین در آینده به یک کشور متوسط روبه پائین تبدیل می شود بس به نفع چین است که از ایران حمایت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چین اگر نیاز انرژی خود را با برق و خورشید و باد تامیین کند چندان احتیاجی به سوزاندن مفت و گاز نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
انرژی پاک برق را میتواند جایگزین سوزاندن نفت و گاز در خودروها و صنعت کند هر چند فناوری از انرژی فسیلی بسیار با ارزش تر است که چین در حال گسترش انواع فناوری هاست.
همچون صنعت فضا و ساخت هواپیما و الکترونیک و خودروسازی و..
Iran (Islamic Republic of)
ss
۱۲:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
متحد کل کشور های مسلمان خاورمیانه بجز ایران وعراق سنی هستند و طرف امریکا هستند ئ با ایران به شدت دشمن هستند چی میگی؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۵:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
درسته خطری که ایران برای آمریکا دارد هیچ کشوری ندارد درواقع اونا دارن به پای آمریکا نیزه میزنن وما داریم به قلب آمریکا نیزه میزنیم. من این حرفرا اول انقاب از یکی از مقامات کره شمالی شنیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
حتما چبن تایوان رو مهار میکنه و از فرصت بدست آمده یعنی جنگ روسیه و اکراین استفاده میکنه. مطمئنا آمریکا ضعیفتر خواهد شد و آسیا نفس راحتی خواهد کشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
آنقدر دنبال جنگ نرود دیگر دوران بزن بزن تمام شده همین روسیه نگاه کنید ابرقدرت جهانی مانده توی اوکراین گاو زاییده وچه بلایی به سرمان آمد گفتن گندم کم آمده الان جنگ اقتصادی است کسی که داره می‌توان ملت را سیر کند ولی آن که نداره ملتش در امان نخواهد ماند گرانی هر لحظه به لحظه سرقت قتل بیکاری ازدواج نکردند گرسنگی بی پولی وووووووو تا آخرتوی همین ایران ما نگاه کنید که یه عده‌ای از خدا بی خبر پول ملت را جمع کردند که‌ آن یک درصد هستند و۹۹ درصد امانتشان از دست خداست الان جنگ اقتصادی که از دوران خاتمی به بعد نتوانسته اقتصاد ایران را خوب کند بلکه خرابش کردند احمدی گفت صرفه‌جویی کند بخوره که نخوریم بعد روحانی آمد گفت کلید اقتصاد دست من است کلیدش که‌ هيچ قفل باز نکرد که رفت ریئسی آمد گفت من فقر را ریشه کن کنم نکرد که هم بدتر کرد اقتصادی کار همه کسی نیست دارید علی یارت ندارید برو بشین فکر کن تا قبرمان آماده باش
اقتصادی از جنگ بالا دستی داره شگم که گرسنه باشد هیچ کسی جلودارش نیست چه برسه تا کسی میا نظر خودت را به گوش ملتش میده میگویند از آلبانی تو که‌ نه پدرجدش جلودارش نیست بیسواد مفت خور ملت این حرف حق است
هی بگو آلبانی مفت خور مال
ایران برای همه ایرانیان نه ایران برای یه عده‌ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
امریکا چین و هند و پاکستان و بقیه کشورای دنیا رو لازم داره تا جنسای عقب مونده و بنجلش رو بهشون بندازه و پول تحقیقات و ساخت جنسای بهتر رو برا استفاده خودش دربیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
جنسای امریکایی بنجلن؟ امریکا هرچقدرم بد باشه مهد تکنولوژی دنیاست دست از حماقت بردارید اگر جنس امریکایی بنجل بود هنوز جنگنده ونحاه سال پیشش از اسمون این کشور حفاظت نمیکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر امریکا و نوکر های ترسو نا چیزش
آخرین اخبار