معاون نظارت و بهره برداری شرکت آبفای کشور گفت: حدود ۹۲ درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی، ۶ تا ۷ درصد در حوزه آب شرب و مابقی به سایر مصارف اختصاص دارد.

آقای هاشم امینی گفت: هدررفت آب شامل مصارف واقعی و فیزیکی می‌شود. نوع واقعی مربوط به بدمصرفی و نوع فیزیکی، ناشی از فرسودگی شبکه و استفاده غیر مجاز از آن است که در اثر هدررفت فیزیکی، از حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد مصرف آب در سطح شهر‌ها و روستا‌های کشور، درآمدی حاصل نمی‌شود.

او گفت: مدیریت آب بدون درآمد در شرکت آب و فاضلاب، پایش شبکه‌های توزیع و انتقال، بررسی ورودی‌ها و خروجی ها، نصب سامانه‌های نشست یابی و سایر برنامه‌ها را اجرایی می‌کند. خطوط بزرگ انتقال آب شرب کشور، خط‌های جنوبی و مرکزی کشور هستند که بخشی از آن‌ها به سامانه‌های تلمتری متصل شده اند و به صورت لحظه‌ای رصد می‌شوند.

به گفته معاون نظارت و بهره برداری شرکت آبفای کشور، تولید هر مترمکعب آب با کیفیت، از ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان در استان‌های مختلف هزینه می‌برد که این رقم، بدون در نظرگیری یارانه پرداختی دولت است. در تابستان، هر یک درجه افزایش دمای هوا، حدود ۱۰ درصد به مصرف آب شرب کشور اضافه می‌کند؛ کولر‌ها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که دو برابر یک انسان است و می‌توان ۱۰ تا ۱۵ درصد از این مصرف را با نصب سایبان کاهش داد.

حدود ۹۲ درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی، ۶ تا ۷ درصد در حوزه آب شرب و مابقی به سایر مصارف اختصاص دارد که شهروندان می‌توانند، هدررفت آب در هر یک از این حوزه‌ها را به شماره ۱۲۲ شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، اطلاع رسانی کنند.

برچسب ها: آب و فاضلاب ، آبرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۹ تير ۱۴۰۱
کشوریکه نیمه خشک هست اگر از اوایل انقلاب دولت مردان ومسئولان بجای اینکه تو این سوراخ تو اون سوراخ سرک بکشند امریکا چی گفت انگلیس چکار کرد بفکر بودند کشاورزان را حمایت میکردن آبیاری را قطره ای میکردن الان کشورمان با خشکسالی رو برو نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۹ تير ۱۴۰۱
وقتی 75درصد آب کشور در مخازن سدها تبخیر میشود.اگر مصرف شهرها و صنایع حتی 15 درصد باشد بیش از 10 درصد برای کشاورزی و محیط زیست باقی نمیماند!! روزی 3 روستا خشک میشود. چگونه ادعا میکنید 92 درصد آب را کشاورزی مصرف میکند؟ به نظر میرسدهمه آب تبخیر شده در سدسازی و انتقال آب را به حساب کشاورزی میگذارید. یا سوزن شما گیر کرده است؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی مطالبه گر
۲۱:۰۰ ۰۹ تير ۱۴۰۱
راه حل ساده است 1- ممنوعیت کشت محصولات آب بر مثل یونجه، سیب زمینی، هندوانه و برنج (در غیر شمال)2- معاوضه و تهاتر نفت و پتروشیمی با محصولات مورد نظر ذرت و سویا و ...سایر محصولات مورد نیاز مرغداری ها و دامداری ها 3- کشت فراسرزمین و اجاره زمین در کشورهای با وضعیت اب و هوای خوب با وسعت زیاد و جمعیت کم مثل روسیه و استفاده از ظرفیت های خیل فارغ التحلان بیکار رشته های کشاورزی در مدیرت انها. 4- ایا مصرف 800 لیتر اب زیرزمینی مرغوب و شیرین برای یک کیلو سیب زمینی یا هندوانه، مرگبارتر از بمب اتم برای ایران با آب و هوای خشک نیست؟، ایا نباید مسولان جهاد کشاورزی و منابع اب و مردم سو استفاده گر را به سختی تنبیه کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۹ تير ۱۴۰۱
باسلام...
آقای رئیسی ، وضعیت آب شرب روستای قلعه شیر تربت جام اسفناک میباشد .بارها با مدیران اداره آب و فاضلاب شهرستان تربت جام ماجرا را در میان گذاشتیم اما مدیران این اداره عمدا به فکر آب شرب این روستا نیستند .این چه وضعیتیه واسه مردم درست کردین ؟ اون از مملکت داریتون اینم از وضعیت آب شرب
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۸:۱۷ ۰۹ تير ۱۴۰۱
خودتان باید بفهمید نه اینکه شهروندان مرتب زنگ بزنند و خبری نشود.
خود کشاورزان هم باید فرهنگ استفاده از کشتهای نوین و فرهنگ نوین شدن و پیشرفت را داشته باشند و کشتهای سنتی و غرقابی را رها کنند.
دولتها هم در ارزان سازی و واگذاری شیرآلات هوشمند و چشمی به مردم کمک کنند
همه ما وظیفه داریم از منابع کشورمان بهره وری درست کنیم تا کشورمان بیشتر آباد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۹ تير ۱۴۰۱
این همه اب در بخش کشاورزی ایران مصرف میشه و کشاورزی ایران در حد صفره و به هیچ کاری نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۹ تير ۱۴۰۱
تنها راه نجات کشاورزی گلخونه های آب شوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۹ تير ۱۴۰۱
متاسفانه به جای کشت محصولات استراتژیک مثل دانه های روغنی و گندم هندوانه کشت میشود .
آخرین اخبار