پیشنهاد ایران برای ترکیه، مسیر دیپلماسی در سوریه؛ آنکارا در دوراهی جنگ یا صلح

وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به سوریه به مقامات آنکارا پیشنهاد داده تا به جای منطق توپ و تفنگ با سوریه به زبان دیپلماسی سخن بگویند.

چهارمین سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به دمشق پس از تصدی وزارت خانه مطبوعش در حالی صورت گرفته که هفته پیش منابع سوری خبر دادند، ارتش اشغالگر ترکیه و گروه‌های تروریستی تحت حمایت آنکارا حملات خود را به حومه «تل تمر» در استان الحسکه از سر گرفتند.

حملات توپخانه‌ای ارتش اشغالگر ترکیه و گروه‌های تروریستی تحت حمایت آنکارا در حالی شدت یافته که رئیس جمهور ترکیه اوایل خرداد گذشته اعلام کرد که کشورش به زودی عملیاتی را برای ایحاد منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه آغاز خواهد کرد؛ اردوغان همچنین دیروز در جدیدترین موضع‌گیری مجددا از حمله غافلگیرکننده در شمال سوریه سخن گفت.

در مقابل سوریه نیز تاکید کرده که «تهدید‌های ترکیه برای عملیات موسوم به منطقه امن در شمال سوریه با نتایج و خروجی‌های نشست آستانه در تضاد است.»

پیشنهاد ایران برای ترکیه، مسیر دیپلماسی در سوریه؛ آنکارا در دوراهی جنگ یا صلح

مناطقی در عمق خاک سوریه که ترکیه قصد اشغال آن را کرده اما تاکنون موفق نبوده و با مقاومت گروه‌های مردمی و ارتش سوریه مواجه شده

اما ماجرا درست از جایی شروع شد که با آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ ترکیه از جمله کشور‌هایی بود که سعی کرد با استفاده از درگیر شدن سوریه در جنگ با تروریست‌ها نهایت استفاده را از عدم تمرکز دولت مرکزی به رهبری بشار اسد ببرد و بخش‌هایی از شمال سوریه را تصرف کند.

ترکیه در راستای سیاست‌های نو عثمانی گرایانه خود که برآمده از انباشت درآمد‌های حاصل از توسعه گردشگری در شهر‌های مختلف این کشور است اقدام به تحرکات نظامی در سطح منطقه‌ای (سوریه، عراق، جمهوری آذربایجان) و کمی دور‌تر در اتیوپی و لیبی کرده که البته تاکنون از هیچکدام از تحرکات خود نتیجه مطلوبی نگرفته تا جایی که این مداخلات نظامی باعث اختلافات داخلی میان احزاب این کشور و فشار بر حزب حاکم عدالت و توسعه شده است.

این مداخلات درحالی است که بر اساس آمار‌های رسمی ترکیه نرخ تورم در این کشور در خرداد گذشته به  ۷۳.۵ درصد رسید و  رئیس‌جمهور ترکیه برای دومین‌بار در سال جاری سطح حداقل دستمزد را که پیش از این ۵۰ درصد افزایش داده بود دوباره افزایش داد.

در واقع سیاست‌های توسعه طلبانه ترکیه به غیر از اینکه به پشتوانه درآمد‌های حاصل از توسعه گردشگری این کشور صورت بپذیرد از ضعف آنکارا در زمینه تامین انرژی نیز ناشی می‌شود.

پیشنهاد ایران برای ترکیه، مسیر دیپلماسی در سوریه؛ آنکارا در دوراهی جنگ یا صلح

سال ۲۰۲۱ ارزش لیر ترکیه نیز ۴۴ درصد سقوط کرد و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴ درصد دیگر از ارزش خود را از دست داده است

وابستگی ترکیه به گاز وارداتی از ایران، آنکار را مجاب کرده تا برای کشف میادین گازی در دریای مدیترانه که مورد مناقشه با یونان نیز هست تلاش کند که در این بین و در خلال جنگ سوریه نیز از منابع سوخت‌های فسیلی شمال سوریه نیز غافل نمانده و به اذعان مقامات سوری نفت این کشور را در کنار تجهیزات صنعتی سوریه به کمک تروریست‌های تحت حمایت خود به تاراج برده است.

  بیشتر ثروت نفتی سوریه و در یک نگاه ۹۰ درصد انرژی سوریه در مناطق شمالی این کشور و به ویژه درشمال شرق سوریه انباشته شده؛ درست همان جایی ترکیه می‌خواهد به بهانه ایجاد «منطقه حائل»  آن را از سوریه جدا کند.

اما اوضاع تا کنون طبق پیش‌بینی‌های اردوغان پیش نرفته و ارتش سوریه توانسته با کمک متحدان خود یعنی ایران، روسیه، حزب الله لبنان و گروه‌های مردمی طرفدار دولت قانونی این کشور تروریست‌ها را شکست داده و بر ۹۰ درصد خاک کشور مسلط شود و در مقابل حملات نیرو‌های اشغالگر ترکیه نیز دست به اقدامات متقابل بزند.

در این بین، اما ایران همیشه راه دیپلماسی و گفتگو را پیش پای ترکیه گذاشته و حسین امیرعبدالهیان نیز در سفر دو روز پیش خود به دمشق ضمن تاکید بر اینکه ایران نگرانی همسایه خود یعنی ترکیه را درک می‌کند مسیر مذاکره را به جای جنگ به آنکارا پیشنهاد می‌کند.

پیشنهاد ایران برای ترکیه، مسیر دیپلماسی در سوریه؛ آنکارا در دوراهی جنگ یا صلح

از بهمن ۹۵ تاکنون سلسله نشست‌های فراوانی با موضوع حل بحران سوریه انجام شده که باوجود دستاوردهایی هنوز به نتیجه لازم نرسیده است

ایران و روسیه بهمن ۹۵ با طرح ابتکار نشست «آستانه»، مذاکراتی سوری ــ سوری را با نظارت نمایندگانی از تهران، مسکو، آنکارا و حضور نماینده سازمان ملل و سفیر آمریکا برای حل بحران داخلی سوریه و پایان بخشیدن به شش سال کشتار و آوارگی و ویرانی در این کشورشروع کردند تا برای اولین بار دولت قانونی سوریه و گروه‌های معارض سوری که بخشی از آنان نیز از حمایت ترکیه برخوردارند با یکدیگر به گفتگو بنشینند.

هرچند پیش‌تر یک بار اسفند ۱۳۹۴ و بار دیگر شهریور ۱۳۹۵ تلاش­‌هایی برای آتش بس صورت گرفت و طرفین مخاصمه را ترک کرده بودند، اما دو طرف هر بار با نقض گسترده آتش ­بس و متهم کردن دیگرى از سوى طرف‌هاى درگیر در بحران باعث تشدید خشونت­‌ها با شدت و عمق بیشترى از پیش شده بودند.

مذاکرات آستانه، به موازات گفتگوهای ژنو برای صلح در سوریه با میانجی­گری سازمان ملل متحد برگزار می‌شود که در ژنو مسائلی همچون شکل آینده حکومت سوریه، انتخابات، قانون اساسی و مبارزه با تروریسم در سوریه مورد مذاکره قرار می­ گیرد.

همین دو هفته پیش بود که هجدهمین دور مذاکرات آستانه در شهر نورسلطان، پایتخت قزاقستان آغاز شد و این مذاکرات همچنان هم ادامه دارد.

پیشنهاد ایران برای ترکیه، مسیر دیپلماسی در سوریه؛ آنکارا در دوراهی جنگ یا صلح

دویچه وله آلمان اسفند ۹۸ خبر از کشته شدن ۳۳ نظامی ترکیه در حملات هوایی سوریه داد و نوشت اردوغان ناتو را به کمک طلبید

روند ادامه داری که به اعتقاد بسیاری ترکیه عامل آن است که در این باره حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود «از زمانی که ترکیه موضوع منطقه حائل در مناطق کردنشین را مطرح کرد باعث بروز التهاب در این منطقه شد و شرایطی مشابه عراق را برای این منطقه رقم زد.» 

تحولات منطقه اما در یک دهه گذشته مشخص کرده تجاوز و زیاده خواهی در غرب آسیا جایی ندارد و هر کشوری دست رد به مسیر دیپلماسی پیشنهاد شده زده و سمت و سویی خلاف آن گرفته با پاسخ کوبنده ملت های منطقه مواجه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۴ تير ۱۴۰۱
اردوعان امروز سوریه رو زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۳ تير ۱۴۰۱
ترکیه را با سوریه آشتی میدیم روسیه را با اوکراین یمن را باسعودی اگه کشورای دیگه هم باهم قهرند بگن ما رسیدگی می کنیم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۴ تير ۱۴۰۱
شرمنده نمی‌تونیم وایسیم ببینیم حرم حضرت زینب س به خطر میوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۳ تير ۱۴۰۱
این اردوغان کارش شده مسلمان آزاری. او باید یک تو دهنی بخورد تا آدم شود و سر جایش بنشید. الهی هر چه زودتر شرش کنده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۳ تير ۱۴۰۱
شما برید قیمت تخم مرغتو کنترل کن کاری به اردوغان نداشته باشید یاشاسین اردوغان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۳ تير ۱۴۰۱
خب سوریه به ما چه ربطی داره همین که یکم سرحال شد و از شر داعش راحت شد اینم واسه ما قلدر میشه...
اینم میشه بحرین و عراق
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۸:۳۳ ۱۳ تير ۱۴۰۱
ترکیه در سوریه دفن خواهد شد بدست امام زمان(عج). بیا تا ببینی. از لحظه ای که حمله به سوریه را شروع کنی تا تعیین امام جمعه انکارا را نصب ببینیم زمان زیادی نمیبرد.
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۷:۵۲ ۱۳ تير ۱۴۰۱
ترکیه دلقک استکبار و استعمار چنان به خاک مذلت و خواری می افتد که دوباره رجب فراری به ایران برگردد.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۶:۱۳ ۱۳ تير ۱۴۰۱
عردوقان فقط تو دهنی می‌خواهد.رویای احیای امپراتوری پلید و خبیث عثمانی را در کله پوکش دارد!
ایران باید سوریه را به سلاحهای موثر ضد زره و موشک‌های پدافند هوایی مجهز کند تا خاک سوریه گورستان متجاوزان گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۳ تير ۱۴۰۱
سلام ترکیه باید به فکر اصلاح ساختار سیاسی در درون خود و برون منطقه باشد خوش خدمتی به استکبار جهانی و اسرائیل و اروپا و آمریکا را کنار گذاشته و به مرزهای همسایگان احترام گزارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۳ تير ۱۴۰۱
در یک کلمه اردغان هار شده وباید رام شود
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۵:۱۰ ۱۳ تير ۱۴۰۱
هر گونه زیاده خواهی ترکیه در سوریه که موجب به خطر افتادن حرم خواهرمان حضرت زینب س شود قطعا بی جواب نخواهد ماند
Germany
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۳ تير ۱۴۰۱
ترکیه مثل گربه هستش به کسی وفا نمیکنه هر بار دمش رو به طرفی تکون میده داعش و برهم زن منطقه زاده ترکیه فاشیست هستش مذاکره با نفهمان سودی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ترکیه اسراییل دوم هست.مجری طرحهای امریکا و اسراییل هست
۱۳:۰۵ ۱۳ تير ۱۴۰۱
ترکیه اسراییل دوم هست.مجری طرحهای امریکا و اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۳ تير ۱۴۰۱
بهتر هست مسئولین ما در هیچ مورد بین المللی پیشنهادی ندهند.
Iran (Islamic Republic of)
مدبز
۲۰:۰۳ ۱۴ تير ۱۴۰۱
بهتره عقب مونده هایی مثل تو هم به جای بیهوده بودن به فکر این باشن که یه سودی به مملکت برسونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۳ تير ۱۴۰۱
لطفا درمورد سد عظیم غیرعادی که بر روی سرچشمه رود فرات احداث نموده و باعث ایجاد گرد و خاک در دو کشور عراق و ایران شده نیز صحبت کنند
ایجاد گرد و خاک در منطقه ، خشکسالی زمینهای کشاورزی ، افزایش بیماری های تنفسی در اثر استنشاق گرد و غبار

آیا بستن سرچشمه تامین آب رودخانه های کشور دیگر جزو قوانین بین المللی محسوب میشود
France
یافا
۱۰:۳۳ ۱۳ تير ۱۴۰۱
ترکیه ام الفساد منطقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۳ تير ۱۴۰۱
سران ترکیه دچار توهم و غرور شده اند زمانی صدام و قزافی وجان بورتون و سران رژیم صهیونیستی و سران رژیم سعودی و عده ای دیگر همچون اردوغان بودند ،اخر و عاقبت تجاوزگری جز خونریزی و کشتار چیزی نیست.
اردوغان باید از خواب غفلت بیدار شود و خواب عثمانی قدیم را از سر بیرون کند زیرا سران ایران هم میتواند خواب امپراطوریهای گذشته را در سر بپرورانند.
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۰:۱۹ ۱۳ تير ۱۴۰۱
امنیت در منطقه به نفع همه کشورها و ترکیه است ترکیه باید پست از تجاوز به عراق و سوریه بردارد زیرا ممکن است بلایی که بر سر عربستان در حمله به یمن آمد بر روی ترکیه و استانبول و آنکارا هم بیاید پس بهتر است راه گفتگو و عقلانیت در منطقه حاکم باشد نه راه تجاوز و خونریزی ،ترکیه با اینهمه تجاوزگری متنها کردها که منطقه را تحریک می‌کند و مردم ترکیه باید بدانند و بفهمند که با اینهمه تجاوزگری و دخالت ترکیه سرنوشتشان با جنگهای آینده دگرگون خواهد شد که همه ضرر خواهند کرد جز دشمنان منطقه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۳ تير ۱۴۰۱
اقدامات دولت برای بهتر کردن روابط با کشورهای همسایه بسیار ستودنی است. با قدرت به دیپلماسی منطقه‌ای ادامه دهید. خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۳ تير ۱۴۰۱
ترکیه منطق دیپلماسی نمی فهمد چون سالها است که جز خیانت به همسایگان کاری نکرده کشوری که پایگاه اسرائیل و آمریکا شده و بر سر هر چیز معامله منطق توپ می‌فهمد عراق و سوریه باید مرزهای این کشور خائن را به مشکل جدی برایش تبدیل کنند که جرات خیانت به همسایگان را نداشته باشد اردوغان انسان غیر قابل اعتمادی است متاسفانه کشور عراق طبق سنت دیرینه کشوری متحد نیست تاریخش جز قوم گرایی و خیانت و کشتار چیز دیگری نداشته و همیشه بازیچه سیاست‌های خارجی بوده .اگر این مردم عراق متحد بودند و قومیتی فکر نمی کردند اردوغان را به کمک سوره به زانو در می آوردند و انتقام خونهای ریخته شده وناموس از دست رفته و بی‌حرمتی به زنانشان را که به کمک ترکیه توسط داعش صورت گرفت می گرفتند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۳ تير ۱۴۰۱
ترکیه از حامیان داعش بوده و خیانت‌های ترکیه جواب سختی دارند
Germany
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۳ تير ۱۴۰۱
منطقه آرامش و تعقل می خواهد نه شعار و احساسات ، و راه آرامش دیپلماسی است ، خروس جنگی نباشیم چون جنگ تداوم ویرانگر دارد تا جایی که یا یکی از خروس ها تسلیم یا کشته شود و این هر دو به نفع دشمنان و آشوبگران منطقه است
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۶:۱۵ ۱۳ تير ۱۴۰۱
دولت ترکیه#منافق و خائن و نوکر صهیونیست‌ها. عردوغان چند سال است که عر عرش به هواست . باید دهانش را خورد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۳ تير ۱۴۰۱
گر اگر طبیب بودی/سر خود دوا نمودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۳ تير ۱۴۰۱
چقدر با سواد
چقدر بجا و متین ضرب المثل گفتید
واقعا دریغ از این همه وسعت علم و دانش نویسنده این نظر
Germany
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۳ تير ۱۴۰۱
اولا کل اگر طبیب بودی درست است
دوما اگر منظور ایران است باید به عرض برسانیم که در زمینه اقتدار و رابطه با همسایگان و کنترول جدایی طلبان چنان دوایی نموده ایم که نه تنها کل نیستیم بلکه سر همسایگان را هم دوا نمودیم
سوما اگر شما نیازمند دوا هستید می توانید به مراکز ترمیم مو در جای جای ایران اسلامی معرفی کنید تا با کمترین هزینه و عوارض مغزتان را ترمیم کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۳ تير ۱۴۰۱
گندزدی بااین مثال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۳ تير ۱۴۰۱
حمله به خاک سوریه یعنی حمله به ایران ما سکوت نخواهیم ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۳ تير ۱۴۰۱
مطمئنا آنکارا با سوریه وارد جنگ بشه ایران مثل زمان جنگ با داعش ساکت باقی نخواهد ماند و به برادران دینی خود کمک خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۳ تير ۱۴۰۱
افرین
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۶:۱۷ ۱۳ تير ۱۴۰۱
عردوغان اینقدر احمق است که نمیفهمد آمریکا در سوریه شکست خورد !! و هیچ حاصلش نشد.ترکیه که پشه هم نیست !
آخرین اخبار