مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین از ثبت ۱۰۳ میلیون تردد در ۴ ماهه اول امسال در محور‌های استان خبر داد که تردد‌ها نسبت به دوره قبل ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

 حق لطفی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: بر اساس آماری که از تردد شمار‌های نصب شده در راه‌های پرترافیک استان قزوین به دست آمده، از ابتدای امسال تا دیروز نزدیک به ۱۰۳ میلیون تردد را در سطح راه‌های استان ثبت کردیم و به صورت میانگین ۹۸۷ هزار تردد در روز‌های عید نوروز و عید فطر و ... ثبت شده است.

 استان قزوین به دلیل ارتباط بین شمال به غرب، در میزان تردد بین استان‌های دوم تا چهارم در کشور است و به ندرت پیش آمده که به مقام پنجمی کشور دست یافته باشد.

 جلسات مداوم با پلیس راه برای تحلیل و پایش تصادف‌ها در استان برگزار می‌شود و از سوی دیگر شورای ترافیک و کمیسیون ایمنی راه‌ها هر ماه برگزار می‌شود و با لکه گذاری‌های انجام شده، سه محور شامل آزادراه قزوین- کرج، قزوین- زنجان و قزوین- بوئین زهرا- ساوه و همچنین دانسفهان، نسبت به سایر محورها، متاسفانه تلفات بیشتری می‌گیرند.

ظرفیت آزاراده قزوین- کرج تکمیل است و اگر آزادراه غدیر یا کمربند جنوبی قزوین راه اندازی شود، میزان ترافیک عبوری خودرو‌های سنگین و تصادفات، کاهش می‌یابد.

همه دستگاه‌های امدادی باید به صورت شبانه روز در تمامی محور‌های استان به ویژه محور‌های پرخطر برای کاهش میزان تصادفات حضور داشته باشند.

 تعریض جاده‌های اصلی و همچنین تعریض محدوده شامی شاپ از طرف اداره کل راه و شهرسازی انجام می‌شود، اما با توجه به اینکه ترافیک ترانزیتی از این مسیر عبور می‌کند، با همکاری شهرداری مرمت آسفالت این محور انجام می‌شود.

یکی از رویکرد‌های مهم ما در راستای ارتقای ایمنی در محور‌های قزوین- زنجان تعویض تمامی ۱۳۰ کیلومتر گاردریل‌های دو موج این مسیر با بلوک‌های نیوجرسی مفصلی تعویض بود، اما از رانندگان خواهش می‌کنیم پس از دو ساعت رانندگی حتماً استراحت کنند تا خدای نکرده شاهد بروز تصادف‌های جرحی نباشیم.

در ۲ سال گذشته ۳۵۰ کیلومتر شیب شیروانی جاده‌های پرخطر اصلاح شدند که اگر کسی یک روزی به دلیل تخلف از جاده خارج شد، با حادثه کمتری روبه رو شود.

در آزادراه قزوین- زنجان نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر گاردریل در کنار جاده‌ها برای جلوگیری از خروج خودرو‌ها و پرت شدن آن‌ها به حاشیه راه‌ها نصب شده است.

 ما علیرغم محدودیت اعتبارات، این اعتبارات را به کاهش سوانح در نقاط پرحادثه تخصیص می‌دهیم.

 روشنایی‌ها باید در یک سری نقاط خاص نصب شود، اما علیرغم صراحت قانون چندین برج روشنایی در محدوده ضیاء آباد نصب شده است تا حوادث کاهش یابد.

 ۵ هزار کیلومتر راه روستایی داریم که ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آسفالت است که ۸۰۰ کیلومتر بر اثر یخبندان و عبور بار نامتعارف باید آسفالت شوند و ۷۰۰ کیلومتر دیگر هم باید آسفالت شوند که این میزان آسفالت نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است که تنها ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شده است.

برای برون رفت از این موضوع، در سفر رئیس جمهور ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت راه‌های روستایی مصوب شد که امیدواریم با تخصیص اعتبار، عملیات آسفالت این معابر آغاز شود.

افزایش ۴۴ درصدی تردد‌های جاده‌ای در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱

سرهنگ ذاکری منش، رئیس پلیس راه استان قزوین هم گفت: تردد سه ماهه امسال در بازه زمانی سه ماهه نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است و با توجه به اینکه ۲۲۰ کیلومتر از آزادراه‌های شریانی کشور در استان قزوین قرار دارد و انواع و اقسام وسایل نقلیه در آن تردد می‌کنند، بنابراین رانندگان بعد از مدت طولانی رانندگی، قبل از رسیدن به استان قزوین، خسته می‌شوند و شرایط مستعدی برای خواب آلودگی آن‌ها وجود دارد و این عوامل سبب شده، تصادف‌ها و واژگونی خودرو‌ها نسبت به سال قبل دو برابر شود.

 امسال بیشترین میزان آمار جرحی در تصادف‌ها مربوط به تصادف یک دستگاه خودروی پژو در اردیبهشت ماه و فوت ۵ نفر بود.

 راه‌های استان در مسیر قزوین- زنجان در وضعیت ایده آلی هستند، ولی باید وضعیت راه‌های استان برای کنترل تصادف‌ها ارتقاء پیدا کنند و اگر راننده خطا کرد و خوابش برد، ناحیه شیروانی و بازدارنده، به راننده‌ها هشیاری بدهند.

محور دانسفهان با مشکل دوربرگردان‌ها مواجه هستیم و به همین دلیل میزان تصادف‌ها در این محور بیشتر است.

در محدوده حادثه خیز قزوین- زنجان به ویژه مقابل پرشین فولاد، در اردیبهشت ماه ۴ مورد تصادف با ۹ فوتی به ثبت رسیده است که متاسفانه خودرو‌های باری با بار سنگین با سرعتی حدود ۷۰ کیلومتر در ساعت به یکباره وارد آزادراه می‌شوند و متاسفانه شاهد تصادف‌های جرحی هستیم.

 با نصب سامانه‌های روشنایی و هشداردهنده و تعریض ورودی به اتوبان‌ها و نصب سیستم‌های کاهش سرعت می‌توانیم نقش مهمی در کاهش تصادفات این محور ایفا کنیم.

 انسان نقش اول و آخر را در سوانح رانندگی دارد و همه عوامل از جمله خواب کافی راننده یا مصرف دارو‌های خواب آور از جمله عوامل اصلی برای کاهش تصادفات هستند و از طرف دیگر باید خودروها، ایمنی لازم را برای حفظ جان سرنشیان را داشته باشد.

 پلیس تنها ۱۹ درصد در کاهش تصادفات نقش دارد و نقش ایجاد نظم در تردد‌ها را دارد و سامانه‌های هوشمند کنترل سرعت راننده باید از سوی راهداری نصب شود تا اطلاعات رانندگان متخلف به پلیس اعلام شود.

 مردم باید به این باور برسند که اگر تخلف کنند خوشان مسئول هستند، بدانید که میزان تخلفات و تصادف‌ها کاهش می‌یابد.

 ۸۰ درصد تصادف‌ها در آزادراه‌ها اتفاق می‌افتد و از بینندگان و رانندگان تقاضا می‌کنیم به خاطر حفظ جان خودشان و سرنشیان، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار