رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از رونمایی لوح ثبت ملی " آداب و رسوم عید غدیر در کاشان" با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خبرداد. 

احمد دانائی‌نیا در آیین رونمایی از لوح " آداب و رسوم عید غدیر در کاشان " گفت: شهر کاشان از دیرباز یکی از مهمترین شهرهای شیعی بوده که وجود بقاع متبرکه و امامزاده ها مدعی گسترش فرهنگ تشییع در این شهر است.

او می‌گوید: جشن عید غدیر که یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی شیعی در منطقه فرهنگی کاشان است از گذشته‌های دور، سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و به عنوان یکی از اصیل‌ترین  رویدادهای فرهنگی شهرستان کاشان در  اسفندماه سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث  فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

به گفته او، مردم کاشان به واسطه علاقه‌ای که به فرهنگ تشیع و شخص حضرت علی(ع) دارند جشن غدیر را با آداب و رسوم خاصی از جمله  آب و جارو کردن خانه سادات، پوشیدن لباس نو،  استقبال از عید غدیر با شیرینی و شربت به استقبال عید غدیر و میهمانی رفتن به خانه سادات و میزبانی‌ آنها با دادن عیدی به رسم تبرک و میمنت غدیر خم برگزار می‌کنند.

دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان کاشان گفت: تمام تشریفات برای برگزاری هرچه باشکوه برگزار شدن عید غدیر، آداب و روسومی هستند که به عنوان" آداب و رسوم عید غدیر در کاشان " به ثبت ملی رسیده است.

دانائی‌نیا گفت: کاشان سرشار از فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌هایی است که ریشه در آداب و رسوم شهرستان دارد، اذعان داشت.

او می‌گوید:  معرفی، اشاعه و  حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یکی از جنبه‌های  گفتمان فرهنگی است که اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان ۴۰ اثر را در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی و ۲ اثر را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی برساند.

وی  ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ پرونده میراث فرهنگی ناملموس شهرستان کاشان که شامل: سحرخوانی ماه رمضان روستای پنداس، مهارت پخت سوهان میرزاحسینی، مهارت پخت باقلوا کاشان، آداب و رسوم عروسی برزک، مهارت نقشه‌کشی قالی کاشان، آیین ذوالجناح‌گردانی و مهارت سفره‌بافی شهر کامو و چوگان،گویش تعزیه خوان‌های روستای نشلج، آیین اسفندی و مهارت پخت غذای دونجه روستای آزران، مطالعات و مستندنگاری شده که در آینده نزدیک برای ثبت ارسال خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار