سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس:

طی سه سال اخیر ۲۸۰۰ پزشک اقدام به اخذ مدارک برای مهاجرت کردند

زهرا شیخی گفت: طبق آمار، مهاجرت ۲۸۰۰ پزشک یعنی ۱.۲ دهم برابر پزشکانی که تربیت کردیم مهاجرت کردند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس به نقل از آقای تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد گفت: طی سه سال اخیر ۲۵۰۰ پزشک و ۲۴۰۰ دندان پزشک تربیت کردیم اما ۲۸۰۰ نفر اقدام به اخذ مدارک برای مهاجرت کردند یعنی ۱.۳ دهم برابر پزشکانی که تربیت کردیم مهاجرت کردند.

زهرا شیخی در ادامه گفت این آمار زنگ خطری جدی است و باید علت شناسی و آسیب شناسی شود.

پیش‌تر رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه اکنون نزدیک ۱۵ تا ۲۰ هزار پزشک عمومی، کار پزشکی انجام نمی‌دهند، گفته بود: شتاب مهاجرتی که قدیم بوده، بیشتر شده است و در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴ هزار و ۲۷ نفر درخواست گود استندینگ یا عدم سوءپیشینه پزشکی کردند.

محمد رئیس‌زاده با اشاره به اینکه یک سوم این آمار پزشکان عمومی هستند گفت: البته به این معنا نیست که تمام این افراد از کشور خارج شدند، بلکه فقط درخواست داده‌اند.

براساس آمارهای معاون آموزشی وزارت بهداشت در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۷.۱ پزشک داریم و با برنامه ریزی های انجام شده تا سال ۱۴۰۴، این عدد به بالای ۱۸ خواهد رسید که تقریبا نزدیک به مطلوب است.

در مورد علت مهاجرت پزشکان مباحثی مثل میزان درآمد ناکافی با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم بالا، نبود امکانات و تجهیزات پزشکی کافی و درآمد بسیار خوب در خارج از کشور، فراهم بودن تضمین کافی برای تامین آینده خانواده و داشتن یک زندگی باثبات و غیره مطرح است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۶:۰۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
دو هزار و هشت صد جاسوس در ایران دکترای جاسوسی گرفتند و رفتند جاسوسی کنند. حالا سودش به جیب که برود. الله اعلم بما فی الصدور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
اینا رو کجا غیر از چند تا کشور عقب مونده قبول داره که اینطوری بولدشون میکنید. ایران و کشورهای در حال توسعه، بهشت پزشک و جهنم مهندس و معلمه. همینه که هیچ وقت این کشورها توسعه پیدا نمیکنن. وقتی کارهای خدماتی جای کارهای مولد رو میگیره، دیگه توقع پیشرفت نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
تو این مملکت به تنها چیزی که اهمیت داده نمی شود مردم است. مردم فقط یک جا به درد می خورند اون هم پای صندوق رای وگرنه ثروت و رفاه و آرامش برای حاکمان است. مردم باید هر روز در مضیقه باشند یک روز با قطعی اینترنت سرشان را گرم کنیم یک روز با حجاب کم کم کشور را ببریم به سمت عصر حجر و مردم فقط برده باشند و بردگی کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
بقیه که نرفتن تعجب داره
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۱:۴۳ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
بگذارید تا تمام اقشار جامعه ایران امتحان خودشان را در مواقع لزوم پس بدهند تا سیه روی شود هر آن که در او غش باشد. آن خدایی که ما میشناسیم شیشه را در بغل سنگ نگه میدارد. همین قشر پزشک که به خارجه میگزیزد چه طعنه ها که بار قشر ایثارگر که نکرد. که بیایید و ببینید پارتی بازی شده. یک اسیر یا شهید یا جانباز جبهه رفته خودش را پاکیزه به وطن کرده. چنان میخ تهمت و اهانت به مغز ما میکوبند که اصل مطلب از بین میرود. و خودشان هم خودشان را این طور گم میکنند. ولی بر دامن کبریایی ما ننشیند گردی.
Iran (Islamic Republic of)
.......
۱۱:۴۲ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
اين هم از دستاوردهاي انقلابتون
Canada
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
۱.۲ دهم؟
چرا نمی گی 12 درصد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
علت اصلی آن تمکن مالی هست دنبال علت نگرد . تو ایران 95 درصد مردم داشته باشن میرن. الکی فرار مغز ها و بهانه تراشی برای گران کردن خود نباشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
دلایل گوناگونی وجود داره برای مهاجرت شاید محیط مشکل داره شاید قوانین مشکل داره شاید مدیران مشکل دارن باید ریشه یابی شود وقتی کسی سرطان میگیرد نمیگن به درک .باید علت سرطان پیدا شود زندگی درایران بسیارسخته چون دستمزدها بسیا کم هست حقوق یه کارمند 200 دلاربعد از30 سال خدمت ولی درکشورهای دیگه این رقم میانگین 4000دلاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
درآمد هر کسی در ایران پایین باشد، درآمد پزشکان پایین نیست. دلیلش هم سفرهای سالانه تفریحی پزشکان به خارج از کشور است. دلیل مهاجرتشان این است که به سرعت می توانند پول یک زندگی لاکچری را در خارج از کشور پس انداز کرده و بروند. وگرنه در کجای دنیا پزشکان اینهمه دبدبه و کبکبه دارند؟
Germany
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
پشیمان زده و بدبخت می شوند
مدارک انها قابل قبول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
عجب!! در آمد ناکافی و امید زندگی بهتر!!!!! این افراد با هزینه کی و کجا پزشک شدند؟!!!! فقط استعداد و تلاش خودشون بوده؟ حتی اگر مدارس غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد تحصیل کردند اما تمام هزینه های رسیدن به این موقعیت رو خودشون نپرداختند که فکر کردند حق دارند کشور رو ترک کنند!!!! مثلا کدوم کشورها اونها رو جذب میکنند و چقدر میتونند درآمد داشته باشند؟!!! دوست همکار من پزشک متخصص با درآمد آنچنانی دلش خواست از اینجا که دیگه براش « وی وی» شده بود مهاجرت کنه کانادا، حالا به چه هزینه ای رفت و کجا بهش اجازه اسکان دادند بماند، اونجا در حرفه پزشکی بهش کار ندادند و یه مدتی تو ایام کرونا مثل بقیه مردم، از مستمری دولتی برای گذران زندگی استفاده میکرد و البته روی بازگشت هم نداشت، دوست دیگه فردی از خانواده ی ما پزشک متخصص مطب دار با درآمد ویژه بود مهاجرت کرده رفته، تو اون کشور تو درمانگاه خدمات پزشک عمومی تو یه شهر کوچیک و...ارائه میده... این قضیه ی بعضی ها هست که خیلی ها نمیدونند...کاش اینهایی که تمایل ندارند تو ایران زندگی کنند و اینجا براشون خوب نیست از همون ابتدا بدون تحمیل هزینه های گزاف به ملت، برن و هر جا که دوست دارند انشاالله به خوشی و سلامتی تحصیل کنند، موفق بشند، زندگی کنند، خوش بگذرونند و... چرا از سرمایه های مربوط به همه این مردم پیشرفت کنند بعد خیرشون برای دیگران باشه؟!!! من به عنوان یه ایرانی از این نوع عملکرد راضی نیستم چون هزینه ها رو همه میدیم تازه ما ضرر هم میکنیم و عده ای اونطرفی نفع ش رو میبرند بدون اینکه برای آموزش این مهاجر ها کوچکترین هزینه ای کرده باشند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
من متخصص یک رشته پایه تخصصی هستم همه تحصیلاتم را دولتی خواندم و کمک هزینه هم در تمام دوران تحصیل گرفتم . خوابگاه . غذا و ..... الان بعد از این همه سرمایه گزاری هیچ استفاده از تخصص من نمیشه چون مسئولین باسواد ما اصلا تو باغ نیستن . هدفشون اعتلا نیست . تنها هدفشون ارائه گزارش عملکرد دروغین به امام جمعه شهرمون هست. حالا بماند حقوق ومزایاو...یعنی در مورد من شاید به پول الان پنج میلیارد تومن سرمایه گزاری بیخود شده
Iran (Islamic Republic of)
معلمی علاقه مند به تاریخ
۱۳:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
شیر مادر و نان پدر حلالت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
بخواب بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
لابد شرایطش اونجا با هر کاری که میکنه بهتره وگرنه برمیگشت. شایدم از دست فامیلای تنگ نظری عین تو در رفته
Iran (Islamic Republic of)
مثقالی
۰۱:۵۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
خب برن به درک
اقای مسئول ناکارمد این همه جوون مشتاق ورود به پزشکی
خب جایگزین کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
امیدوارم هزینه تعرفه‌های پزشکی رو از جیب مردم زیاد نکنید
آخرین اخبار