فرماندار زرند گفت: سازه‌های آبخیزداری امری مهم در پیشگیری و کاهش تخریب‌های ناشی از سیل و هدایت سیلاب‌ها به مسیر سازندگی است.

مهدی رجبی زاده مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان و هیأت همراه با حضور در فرمانداری با سید رضا حسینی نژاد فرماندار دیدار و گفتگو کردند.

فرماندار زرند در این دیدار با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری، به عنوان اولویتی زیرساختی، نقش مهمی در کاهش تخریب‌های ناشی از جاری شدن روان آب‌ها و سیلاب‌ها ایفا می‌کند، می‌گوید: این سازه‌ها اثربخشی خود را به صورت ۱۰۰ درصدی ایفا کرده که اگر این سازه‌ها نبود شاهد خسارات بیشتر در سطح شهرستان بودیم.

حسینی نژاد آبخیزداری را در کاهش مخاطرات سیل و تقویت سفره‌های زیرزمینی و همچنین کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه بسیار راهگشا و موثر دانست.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان نیز ضمن تحسین اقدامات به موقع ستاد مدیریت بحران زرند در مقابله با سیل اخیر گفت: در بارش اخیر که ناشی از سامانه مونسون بود سیلاب‌های بسیاری در نتیجه فعالیت این سامانه بارشی در سطح شهرستان زرند جاری شد که سازه‌های آبخیزداری به خوبی نقش خود را در کنترل سیلاب نشان دادند.

او با بیان اینکه شهرستان زرند یکی از مناطق مستعد جهت اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌باشد که سطح حوزه آبخیز این شهرستان ۵۵۰ هزار هکتار می‌باشد؛ گفت: تا امروز در سطحی حدود ۲۰۰ هزار هکتار عملیات مربوط به پروژه‌های آبخیزداری انجام شده که حدود ۳۵ درصد حوزه آبخیز کل شهرستان می‌باشد.

رجبی زاده با بیان اینکه در حدود ۹۰ هزار هکتار از این حوزه عملیات اجرایی به شکل‌های مختلف احداث بند‌های خاکی، سنگی ملاتی و عملیات بیولوژیک انجام شده که بر اساس کل حوزه ۱۶ درصد و بر اساس مطالعات در ۴۵ درصد کار اجرایی انجام شده است اظهار داشت: در بارندگی‌های اخیر ۱۳ میلیون متر مکعب روان آب توسط ۳۰۰ سازه آبخیزداری این حوزه مدیریت شد و بین ۶ تا ۷ میلیون متر مکعب نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی صرفا در همین ۱۶ درصد حوزه اتفاق افتاده است.

او یکی از کار‌های مهم آبخیزداری در شهرستان را بحث حوزه آبخیز شهری زرند دانست و می‌گوید: مطالعات این حوزه با مشارکت و همکاری شرکت فولاد زرند ایرانیان انجام و امروز شاهد اتمام ۲ بند خاکی تراکمی در این منطقه هستیمو علیرغم اینکه هنوز سرریز‌های این بند‌ها احداث نشده اند توانستند بخشی از بارندگی را مهار کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان از آغاز عملیات اجرایی ۳ بند دیگر با مشارکت شرکت فولاد زرند ایرانیان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با اجرای این فعالیت‌ها در این حوزه شهری بخشی از شهر زرند از سیل محفوظ می‌شود و ضمن اینکه رسوب را کنترل و اراضی کشاورزی پایین دست هم بابت نفوذ آب به سفره از این عملیات منتفع خواهند شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار