واضح است که بازار نسبت به اخبار مثبت و منفی سیاسی بینالمللی، نوسانات ارزی و موضوع واردات خودرو واکنش نشان داده و این عوامل بازار را در یک خواب عمیق فرو برده است.
بازار به کُما رفت
نوسانات قیمتی در بازار خودرو در هفته گذشته به کف رسید که این اتفاق در راستای رکود سنگین در بازار خودرو افتاده است و معاملات در این بازار همسو با افزایش سفرها به حداقل رسیده است.
بیشتربخوانید
بررسیهای میدانی نشان میدهد، فروشنده بیشتری نسبت به خریداران در بازار خودرو وجود دارد.
یکی از نمایشگاه داران در محدوده عباس آباد تهران به خبرنگار ما میگوید: فروشندهها با پیشنهادهای ویژه و قیمتهای پایینتر در بازار حضور دارند تا بتوانند ماشین خود را بفروشند، اما خریدار در بازار کم است.
وی اینگونه ادامه میدهد: البته خریداران واقعی خودرو نیز وجود دارند که با قدرت چانهزنی حتی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار پیشنهاد خود را به فروشندگان ارائه میکنند.
عدم تناسب عرضه و تقاضا؛ معضل بازار
از آنجایی که خودرو در کشور ما جای خود را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای داده است و نوسانات ارزی در برخی موارد آنقدر قیمتها را بالا برده است که به کاهش نرخ ارز نیز کمتر واکنش نشان میدهند.
باید بپذیریم که عدم تناسب عرضه و تقاضای خودرو دیگر عامل تأثیرگذار بر قیمتها است. در شرایط امروز اقتصاد باید نیاز روزانه، ماهانه و سالیانه بازار خودرو تامین شود، اما دستکم در چند سال گذشته عرضه خودرو در حد تقاضا نبوده و ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از نیاز بازار عرضه شده است.
مدتی است که سامانه یکپارچه خودرو راه اندازی شده و قرعه کشیهای خودروسازان در این سامانه انجام شده است. روز گذشته نیز نتایج یک قرعه کشی انجام شد، اما به این نکته باید توجه داشت که قرعه کشی خودرو که با حجم ۶۰ هزار دستگاه برای ۶ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۸۴ نفر برگزار شد، این حجم از شرکت کننده گویای رفتار غیر منطقی بازار است.
عرضه محدود و التهاب بازار
هم زمان با اعلام آغاز قرعه کشی سومین مرحله سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قیمت برخی از محصولات در بازار آزاد با تغییراتی همراه شد. به طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا هفته گذشته با بها ۲۹۵ تا ۲۹۶ میلیون تومان معامله میشد، اکنون قیمت آن به بیشتر از ۲۹۶ میلیون تومان رسیده است. رفتار بازار در خصوص معامله خودرو به دلیل سیاستهای اشتباه صنعتی و اقتصادی دولت ها، به صورت غیرمنطقی درآمده است.
برای تایید این موضوع میتوان به ۶ میلیون و ۶۸۴ هزار نفری که برای کسب سود آنی در دور سوم قرعه کشی شرکت کردند، استناد کرد.
به گفته سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران، رکود کامل بر بازار حاکم شده است و هنوز وضعیت عرضه خودرو تعریف چندانی ندارد و به دلیل همین مسئله شاهد افزایش غیرواقعی قیمتها هستیم.
بازار خودرو در رکود کامل قرار دارد و زودتر از موعد به خواب زمستانی رفته است. البته از ماهها قبل این رکود بر بازار حاکم بود، ولی در یکی دو هفته اخیر، مشتری به هیچ وجه به بازار مراجعه نمیکند.
به گفته کارشناسان، هرچند گفتگوهای برجامی بر بازار تاثیرگذار شده، اما همگان منتظرند ببینند بالاخره اتفاقی حادث میشود یا خیر؟ به همین دلیل معاملهگران خرید و فروشها را به تعویق میاندازند.
چه زمانی خودرو بخریم؟
یکی کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای خرید خودرو مناسب است عنوان کرد: الان وقت خرید خودرو نیست. مگر اینکه خرید خودرو برای مصرف شخص باشد و نه سرمایهگذاری.
وی ادامه داد: فروشندهها در بازار دو دسته هستند، دسته اول فروشنده فرد عادی است که خودرو را با چانهزنی میفروشد. اما در دسته دوم، فروشنده یک سرمایهگذار است که به بازارهای موازی توجه میکند. در حالت دوم باید توجه کرد که در حال حاضر تمام بازارها، از جمله طلا، سکه، ارز، مسکن و … نیز وضعیت به همین شکل است. پس فردی که خودروی خود را به قیمت پایین میفروشد، با پول آن نمیتواند کاری کند.
این کارشناس مطرح کرد: قیمت برخی از خودروهایی که در بازه قیمتی ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومانی هستند و در بورس کالا عرضه میشوند، به نقطه تعادلی رسیده اند. اگر خریدار بخواهد در بورس کالا خودرویی را بخرد، میتواند با اطمینان خرید خود را انجام دهد.
واردات خودرو تاثیری در قیمتها دارد؟
کارشناس صنعت خودرو در این باره گفت: با آزاد شدن واردات خودرو قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار چندان کاهشی نمیشود، زیرا قرار است خودروهای کمتر از ۲۰ هزار یورو وارد شود. در حالی که برخی از خودروهای خارجی مثل توسان یا سانتافه بیشتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند و جایگزینی در بازار ندارند.
بهتر است وزارت صمت با اتخاذ سیاست منطقی برای پیش برد وعدههای وزیر صمت، بازار خودرو را به تعادل برساند.
منبع: آنا
٢٠٦تيپ٢٩٨بودشد٣٠٠
چي ارزونه واقعا ميشه ي توضيحي بديد ماهم بدونيم؟!