رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان گفت: زیرساخت‌های لازم برای صنعت زنبورداری در استان وجود دارد و خوزستان یکی از مناطق مهم زنبورداری کشور است و در دهه‌های اخیر با حمایت دولت از این صنعت به مقام هشتم در کشور رسیده است.

امین کریمی گفت: عملیات تولید عسل کنار در استان از مردادماه آغاز شد و برداشت عسل کنار در استان از اواسط مهرماه آغاز می‌شود و تا اواخر مهر ادامه دارد.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان می گوید: در حال آماده‌سازی کندو‌های عسل برای بازگشت زنبورداران مناطقی مانند دزفول، شوشتر، بهبهان و گتوند هستیم که از مناطق مرتفع به استان باز می‌گردند.

به گفته او خوزستان پوشش گیاهی کنار را دارد و زنبورداران عسل کنار وحشی و کوهی را از شهرستان‌های دزفول، شوشتر، بهبهان و حتی قسمت‌هایی از مسجدسلیمان و رامهرمز برداشت می‌کنند.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان گفت: مثلا زنبورداران بهبهان به سمت استان کهگیلویه و بویراحمد به پای کوه دنا می‌روند و زنبورداران دزفول و اندیمشک به استان لرستان، زنبورداران مسجدسلیمان، لالی و اندیکا به مناطق بازفت شهرستان کوهرنگ و زنبورداران ایذه به مناطقی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند و همچنین عسل کوهستان عمدتا از گیاه گون و دیگر گیاهان دارویی مثل آویشن، شیرین‌بیان و... برداشت می‌شود.

 از اواخر اردیبهشت‌ماه عسل از شهد گل‌هایی مثل اکالیپتوس، کهورک یا جغجغه و کنگر که معمولا به آن عسل بهاره می‌گوییم برداشت شد. زنبورداران پس از برداشت عسل بهاره به مناطق مرتفع کوهستانی کوچ می‌کنند.

برداشت عسل وابسته به زنبورداران است و کشور دارای خاصیت چهار فصل است که در ماه‌های مختلف سال رویش گل‌های متفاوت را داریم و زنبورداران با کوچ کردن به مناطق با پوشش گیاهی مختلف شش بار در سال می‌توانند عسل برداشت کنند.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان گفت: عسل نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است و در سال گذشته قیمت یک کیلوگرم عسل ۲۰۰ هزار تومان بوده، اما در سال جاری قیمت هر کیلوگرم عسل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و با توجه به ارزش غذایی بسیار مهم آن در مقایسه با دیگر کالا‌ها افزایش قیمت آن بسیار ناچیز است.

خوزستان یکی از مناطق مهم زنبورداری کشور است و در دهه‌های اخیر با حمایت دولت از این صنعت به مقام هشتم در کشور رسیده است، در سال جاری از ۵۰۰ نفر زنبوردار به بیش از ۴ هزار نفر رسیده‌ایم که به طور مستقیم در این بخش فعالیت دارند و کار‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.

 در سال گذشته تولید عسل در استان ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و به ۴ هزار و ۲۰۰ تن رسید، اما در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی تولیدات عسل ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و به ۴ هزار تن خواهد رسید.

برچسب ها: کندو عسل ، پرورش عسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.