معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پوکی استخوان، یک بیماری خاموش است تا زمان بروز شکستگی هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد.

دکتر مهدی زنگنه، ضمن گرامیداشت روز پوکی استخوان گفت:  در دهه‌های اخیر از یک طرف افزایش امید به زندگی، موجب پیر شدن نسبی جمعیت در اغلب جوامع شده است و از طرف دیگر سبک زندگی ناسالم از جمله تغذیه‌ی ناسالم، کم تحرکی و مصرف سیگار و الکل در همه گروه‌های سنی رواج بیشتر یافته است، به دنبال این دو روند، معضلات دوره‌ی سالمندی از جمله بیماری‌های دستگاه عضلانی - اسکلتی در جامعه شیوع بیشتری یافته است.

زنگنه بیان کرد: پوکی استخوان و شکستگی‌های ناشی از آن، کمردرد‌های حاد و مزمن در کنار بیماری‌های روماتیسمی و سیستمیک، از جمله مشکلات عمده‌ی دستگاه عضلانی - اسکلتی هستند که مرگ و میر و ناتوانی زیادی ایجاد کرده و در مجموع بار بسیار زیادی را به سلامت و اقتصاد تحمیل میکنند.

وی گفت: پوکی استخوان به طور عمده با کاهش تراکم معدنی استخوان تعریف می شود و در سنین بالا و به خصوص در زنان بعد از سنین یائسگی میتواند منجر به شکستگی زودرس شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین شواهد موجود از ۵۰ سالگی به بعد، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر در طول عمر باقیمانده خود، شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کنند و برای زنان این خطر بیشتر از خطر سرطان پستان، تخمدان و رحم است و برای مردان، خطر این بیماری بالاتر از خطرسرطان پروستات است.

وی با اشاره به این موضوع که پوکی استخوان تمام استخوان‌های بدن را تحت تأثیر قرار میدهد، افزود: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان بیشتر در مهره‌های ستون فقرات، مچ دست و مفصل ران اتفاق میافتد و شکستگی مفصل ران و ستون فقرات نیز با خطر مرگ بیشتری همراه است، به طوری که از هر ۱۰ نفر که دچار شکستگی مفصل ران میشوند ۲ نفر در طی ۶ ماه پس از شکستگی می‌میرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: شکستگی ناشی از پوکی استخوان میتواند اولین علامت استئوپروز، به عنوان یک بیماری خاموش که علامت مشخصی ندارد، باشد. به همین دلیل تشخیص زودرس و درمان مؤثر بیماران مبتلا به پوکی استخوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: شیوع استئوپروز به عوامل متعددی نظیر تأثیر عوامل ژنتیکی، عدم فعالیت فیزیکی، تغذیه‌ی نامناسب و دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین دی، مصرف دخانیات، شرایط محیطی متنوع و ... مرتبط است، استئوپروز، قابل پیشگیری و قابل درمان است، اما تنها بخش کوچکی از افرادی که در معرض خطر بیشتری برای شکستگی قرار دارند ارزیابی و درمان میشوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار