سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۹ کشور عضو مجمع جنوب شرق آسیا برای نخستین بار در بروکسل نشست مشترک برگزار می‌کنند.

بلوک‌های اتحادیه اروپا و مجمع کشور‌های جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) امروز (چهارشنبه) برای نخستین بار نشستی مشترک با هدف تعمیق روابط اقتصادی دارند؛ سران اروپایی به دنبال توافق بر سر ادبیات انتقادی از روسیه در بیانیه پایانی این اجلاس هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سران۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۹ کشور عضو آ. سه. آن برای شرکت در نشست امروز (چهارشنبه) به مناسبت چهل و پنجمین سالروز روابط دیپلماتیک به بروکسل دعوت شده‌اند. میانمار که هم‌اکنون تحت کنترل ارتش است، از این نشست کنار گذاشته شده است.

قرار است این سران درباره حوزه‌های همکاری چندجانبه در آینده شامل تجارت، سلامت و تغییر و تحولات سبز و دیجیتال رایزنی کنند. این دو بلوک پیش از این یک توافق مشترک را برای تسهیل گسترش خدمات شرکت‌های هواپیمایی امضا کرده‌اند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا قرار است ۱۰ میلیارد یورو (۱۰.۶ میلیارد دلار) از بودجه عمومی سال ۲۰۲۷ را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آ. سه. آن همچون انرژی‌های تجدیدپذیر و کشاورزی باثبات اختصاص دهد.

اتحادیه اروپا می‌خواهد روابط تجاری خود را فراتر از توافق‌های تجارت آزاد خود با سنگاپور و ویتنام و همچنین مذاکراتش با اندونزی گسترش دهد.

اتحادیه اروپا انتظار دارد در بیانیه پایانی این نشست جنگ در اوکراین اقدامی «تجاوزکارانه» از سوی روسیه توصیف و برقراری آرامش در دریای چین جنوبی و پایان دادن به کودتای نظامی فوریه ۲۰۲۱ در میانمار و بی‌ثباتی در شبه جزیره کره خواستار شود.

سنگاپور اقدام به اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه کرده، اما لائوس، تایلند و ویتنام در رای‌گیری سازمان ملل در ماه اکتبر برای محکوم کردن الحاق مناطق اوکراین به روسیه، رای ممتنع دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار