مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت:تمام افراد در معرض خطر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن قرار دارند اما کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه‌های آسیب‌پذیرتر هستند.

منصور فیروزبخت گفت: یکی از شایع‌ترین موارد مسمومیت که پزشکی قانونی با آن سروکار دارد، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است که احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی باعث تولید آن شده و به علت تمایل شدید آن برای اتصال به هموگلوبین (حدود ۲۰۰ برابر اکسیژن)، حتی غلظت‌های پایین آن نیز می‌تواند در بدن تجمع یابند و مسمومیت با مونوکسید کربن ایجاد کند.

او با بیان اینکه مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ و بو است، ادامه داد: بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گاز‌های با سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با این گاز می‌شود. مسمومیت با مونوکسید کربن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلفی دیده می‌شود، بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد تصور می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و سعی در خوابیدن می‌کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با اشاره به علائم مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن، تصریح کرد: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش دید و حالت خواب‌آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علائم عمده و اولیه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است، در صورتی که افراد در این مرحله متوجه چنین علائمی شدند با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کنند.

او اضافه کرد: کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان از علائم پایانی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به شمار می‌رود که در نهایت فرد دچار تنگی نفس شده و فوت می‌کند.

فیروزبخت با اشاره به گروه‌های در معرض خطر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، خاطرنشان کرد: تمام افراد در معرض خطر قرار دارند، اما کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه‌های آسیب‌پذیرتر هستند و بیشتر در معرض خطر مسمومیت با مونوکسید کربن قرار دارند، همچنین علائم مسمومیت نیز در آن‌ها سریع‌تر و با شدت بیشتری ایجاد می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که اگر فردی دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده بود، باید چه اقداماتی انجام دهیم، گفت: باز کردن در و پنجره‌های محیط، انتقال فرد مسموم از محیط آلوده به هوای آزاد، باز کردن یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم، در صورت امکان اکسیژن‌دهی به فرد مسموم، باز کردن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس ۱۱۵ در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با اشاره به اینکه پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن بسیار ساده است، افزود: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و دقت در سلامت مسیر خروجی محصولات احتراق در وسایل گرمایشی در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است، شهروندان باید توجه داشته باشند که بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید این گاز جلوگیری نمی‌کند.


منبع:ایمنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.