برگزاری کارگاه آموزشی کشت گیاه داروئی شاه زیره در تفت

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی تفت از برگزاری دوره‌های ویژه کشاورزان برای استفاده از روش‌های جدید به کارگیری دانش روز در چرخه تولید محصولات کشاورزی خبر داد.

صالحی رئیس تولیدات گیاهی جهادکشاورزی شهرستان تفت افزود: برای ترغیب کشاورزان به تغییرالگوی کشت و ترویج گیاهان داروئی کم آب خواه، کارگاه عملی اصول کاشت، داشت و برداشت شاه زیره «کراویا» در تفت برگزار شد.

او ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان تفت و مشکل کم آبی، زراعت دیم و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه در دستورکار شهرستان قرار گرفته است.

به گفته صالحی استفاده از روش‌های نوین بکارگیری دانش روز در چرخه تولید محصولات کشاورزی به خصوص گیاهان داروئی میتواند با کاهش هزینه‌های تولید، افزایش درآمد خوبی برای کشاورزان داشته باشد، که برای این منظور جهاد کشاورزی دوره‌های آموزشی ویژه کشاورزان برگزار می‌نماید.

او افزود: در این کارگاه آموزشی که با حضور بیش از ۲۵ نفر از کشاورزان شهرستان با تدریس ترابی (تولید کننده غده و بذر این گیاه در خراسان رضوی) صورت گرفت، نحوه کشت، تغذیه، برداشت شاه زیره تدریس شد.

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی تفت گفت: قرار است بیش از ۲ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تفت زیرکشت زیره سیاه قرار گیرد که گونه شاه زیره یا کراویا یکی از قدیمی‌ترین و پرخاصیت‌ترین گونه‌های این شاخه از گیاهان داروئی است که از دیر بازشناخته شده است.

صالحی اظهار داشت: این گیاه به سه مرحله آبیاری یا بارندگی مناسب در فصل زمستان نیاز دارد و در فصل بهار به مرحله محصول دهی می‌رسد، عملکرد شاه زیره ۱۳۰۰کیلو در هکتار است.

موسوی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان تفت نیز بیان کرد: به منظور حمایت از کشاورزان و علاقمندان به کاشت گیاهان دارویی، شرکت تعاونی تخصصی گیاهان دارویی استان یزد در محل اداره تعاون روستایی این شهرستان آغاز به کار نموده است.

او گفت: برنامه ریزی برای کاشت و اهلی سازی گیاهان دارویی در مراتع به منظور کاشت گیاهان مناسب با اقلیم استان یزد با بهره گیری از بارندگی‌های فصل زمستان و به صورت دیم کاری از جمله برنامه‌های این شرکت تعاونی است.

موسوی ادامه داد: بدین منظور برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی، تامین بذر و نهال و خرید قراردادی محصولات تولید شده برای اقتصادی نمودن مراتع و ارتقاء سطح درآمدی کشاورزان و جوامع محلی روستایی صورت می‌پذیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.