مسلح شدن بلاروس به سامانه موشکی اسکندر روسیه

بلاروس از دستیابی نیرو‌های مسلح این کشور به سامانه موشکی اسکندر روسیه خبر داد.

با گسترش تنش‌ها در شرق اروپا، اکنون بلاروس به عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان اروپایی روسیه از دستیابی به سامانه اسکندر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بلاروس امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: نیرو‌های مسلح ما موفق شدند پس از طی مراحل آموزشی در روسیه و خاک خودمان به طور مستقل سامانه‌های موشکی اسکندر را تحت کنترل داشته باشند. سامانه اسکندر توانایی شلیک موشک‌هایی با کلاهک‌های هسته‌ای را دارد.

وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد: این سامانه می‌تواند اهدافی را در فاصله ۵۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد. ما پیش‌تر از تسلیحات تهاجمی که بتواند بیش از ۳۰۰ کیلومتر را هدف قرار دهد، محروم بودیم. این سامانه موشکی به راحتی قابل استفاده بوده و قدرت آتش بار و مانورپذیری بالایی نیز دارد.

روسیه پس از آن اقدام به تجهیز بلاروس به سامانه موشکی اسکندر می‌کند که سال گذشته مینسک خاک خود را برای استفاده نظامی مسکو به منظور آغاز عملیات در خاک اوکراین در اختیار این کشور قرار داد. این اقدام بلاروس کافی بود تا آمریکا و متحدانش اقدام به وضع تحریم‌های گسترده علیه این کشور کنند.

با این حال، مقامات مینسک گفته اند از ورود مستقیم به جنگ اوکراین اجتناب خواهند کرد. این در حالی است که مقامات اوکراینی بار‌ها اعلام کرده اند بیم آن دارند که بلاروس اقدام به ورود نظامی به جنگ از طریق شمال کشور کند.

تاکنون نظامیان روسی و بلاروسی چندین نوبت رزمایش در خاک این کشور برگزار کرده اند. مسکو در ابتدای جنگ تلاش داشت از طریق بلاروس وارد کی یف، پایتخت اوکراین شود، ولی در این امر ناکام ماند.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باور است روسیه در ابتدای جنگ در اوکراین خوب عمل نکرد، اما اکنون با واقع گرایانه‌تر کردن اهداف خود در جبهه نبرد، عقب نشینی در برخی محورها، فراخواندن صد‌ها هزار نیروی جدید به جبهه و دست کشیدن از تسخیر کی یف، به دنبال حفظ مناطقی است که در شرق این کشور (استان دونتسک) به خاک خود ضمیمه کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار