درنا‌های امید و رویا همزیستی خوبی با هم داشتند و احتمالا تا ۱۰ روز دیگر با هم مازندران را به مقصد سیبری ترک می‌کنند.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه رفتار‌های درنای امید و رویا به صورت روزانه پایش می‌شود، گفت: مشاهدات عینی نشان می‌دهد این دو درنا در یک ماه گذشته همزیستی و سازگاری بسیار خوبی با یکدیگر پیدا کرده اند.

او افزود: با توجه به اینکه درنای امید یک هفته تا ۱۰ روز دیگر مازندران را به مقصد سیبری ترک می‌کند از مدتی قبل برای تقویت عضلات خود اقدام به پرواز در تالاب کرده که درنای بلژیکی نیز با او همراه شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران ادامه داد: این دو درنا در روز‌های اخیر چندین بار با یکدیگر در محیط تالابی پرواز کردند و دوباره فرود آمدند.

ربیعی گفت: هر بار که درنای امید دامنه پروازی خود را گسترش داده درنای بلژیکی نیز با او همراه شده است.

۱۰ روز تا زمان پرواز
 

او افزود: با توجه به شرایط موجود و سازگاری دو پرنده با یکدیگر پیش بینی می‌شود هر دو درنا تا ۱۰ روز دیگر تالاب فریدونکنار را به مقصد سیبری ترک کنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران همراهی درنای بلژیکی با درنای امید را دور از انتظار ندانست و ادامه داد: مسیر پروازی این دو درنا نیز پایش خواهد شد و باید منتظر بود تا ببینیم درنای بلژیکی تا کجا درنای امید را همراهی می‌کند.

ربیعی گفت: اگر درنای بلژیکی تا اولین ایستگاه در مسیر پروازی مازندران به سیبری بتواند درنای امید را همراهی کند امیدواری برای رسیدن هر دو پرنده به سیبری زیاد است.

او با بیان اینکه انتقال درنای بلژیکی به ایران و فراهم کردن شرایط همزیستی دو پرنده در تالاب فریدونکنار کار بسیار سختی بود، افزود: هر آنچه در خصوص مباحث فنی و انسانی برای اجرای این طرح لازم بود به خوبی انجام شد و موفقیت این طرح به ذات پرنده و همراهی طبیعت بر می‌گردد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران ادامه داد: تجربه ثابت کرده احیای آنچیزی که داشتیم و از دست رفته بسیار کار پیچیده و مشکلی است، اما به احتمال زیاد مسیر پروازی تک درنای سیبری با همراهی دو پرنده حفظ خواهد شد.

امید تنها بازمانده جمعیت گله غربی درنا‌های سفید سیبری است که از ۱۵ سال گذشته تاکنون به دلیل از دست دادن جفت خود "آرزو" به تنهایی از سیبری به تالاب فریدونکنار مهاجرت می‌کند.

جمعیت گله غربی درنا‌های سفید سیبری در سال ۱۹۳۰ بیش از ۲۰۰ قطعه برآورد شده بود که به دلایلی تعداد آن‌ها در سال ۱۳۸۵ به دو قطعه درنای امید و آرزو کاهش یافت و با مرگ آرزو، "امید" آخرین بازمانده جمعیت غربی درنا‌های سفید سیبری شد.

سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ مسیر پروازی تک درنای سفید سیبری اعلام کرده بود که یک درنای ماده را از بلژیک وارد ایران خواهد کرد که این امر پنجم بهمن ماه امسال محقق شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
jafar seyghali
۲۲:۳۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
آقا رویا رو با هواپیما بفرستین سیبری وقتی که امید به اونجا میرسه دو باره باهم باشن تا بیشر به هم عادت کنن چهارماه در کنارهم ماندن وقت کمی نیست.توروخدا وقتو تلف نکنین فردا روزی خدا نکرده امید طوری بشه دیگه افسوس خوردن فایده ای نداره
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۲:۳۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲

سلام و سپاس از نظر شما
پیشنهاد شما با مسئولان محیط زیست مطرح شد که اعلام کردند به دلیل گستردگی منطقه سیبری و حضور چندین هزار درنا ، امکان همراه شدن دو درنا در سیبری و برگشت دوباره رویا به مازندران بسیار اندک است

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
وفاداری امیدازخیلی ازمردها بهتره ۱۵ساله زنش مرده هنوزباهیچ پرنده ای نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
هر چقدر هم خرج کرده باشه باز هم کمه
امید چندین سال بود که تنها به ایران میومد
اتفاقا این هزینه ها واجبه
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۱:۲۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
چقدر برا اینا خرج کردید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
احتمالا با هزینه شخصی اینکار صورت گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
احتمالا با هزینه شخصی اینکار صورت گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
دمتون گرم