جمعی از استادان راهبر طرح توسعه هسته‌های مسئله محور با رئیس و قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان دیدار و گفت‌وگو کردند.

روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس ‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در جمع تعدادی از استادان راهبر دوره‌های پیشین طرح توسعه هسته‌های مسئله محور، با اشاره به این‌که هدف غایی و رسالت این طرح، تعالی و پرورش نیروی انسانی خلاق و دغدغه‌مند است، گفت: این طرح، شش دوره را پشت سر گذاشته و در جریان اجرای هفتمین دوره خود است.

در جریان اجرای این دوره‌ها تجربه‌های گران‌بهایی کسب و دستاورد‌هایی حاصل شده که بسیار ارزنده هستند، اما در ادامه این مسیر و به منظور حصول نتایج بهتر، این طرح به اصلاحات و تحول‌هایی نیاز دارد تا تعالی و پیشرفت را به ارمغان بیاورد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که طرح توسعه هسته‌های مسئله محور، می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط میان ایده‌های نوآورانه با بستر‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تبدیل این ایده‌ها به محصول، حل مسئله یا اشتغال شود، ادامه داد: در کشور منابع متعددی داریم، اما عمدتاً به صورت پراکنده هزینه می‌شوند. به طور مثال ۴۰۰ شتابدهنده در کشور داریم که این شتابدهنده‌ها عموما از زیرساخت و فضای فیزیکی برخوردارند.

هسته‌های فناور و مکان استقرار در اختیار شتابدهنده‌ها هست، اما منتور، نیاز این شتابدهنده‌ها است. از این سو در بنیاد ملی نخبگان، منتور‌های جوان و پر انگیزه‌ای وجود دارند که از فضای استقرار بی بهره‌اند. طرح توسعه هسته‌های مسئله محور، می‌تواند زمینه‌ساز پیوند میان این دو منبع ارزشمند شود و مدیریت منابع موجود، می‌تواند زمینه‌ساز حصول نتایج ارزشمند بسیاری از این دست باشد.

دهقانی، با اشاره به این‌که طرح توسعه هسته‌های مسئله محور می‌تواند با حمایت و بسترسازی برای استادان برجسته، زمینه را برای تربیت تعداد قابل توجهی نیروی انسانی نخبه و توانمند فراهم کند، ادامه داد: در قالب این طرح می‌توان، با حمایت از یک استاد ارزشمند، وی را به شخصیتی تبدیل کرد که زمینه‌ساز تربیت و تعالی چندین جوان دانشجو و مستعد باشد. در کنار این استاد، افرادی نه تنها در بعد فنی و تخصصی بلکه در تمامی ابعاد شخصیتی و اخلاقی تربیت شوند که در آینده بتوانند مسئله‌ای از جامعه را حل کنند و خود، زمینه‌ساز تربیت و تعالی عده‌ای دیگر باشند.

وی افزود: وقتی از هسته‌های استادمحور سخن می‌گوییم یعنی افراد توانمند، اخلاق مدار و با کرامات، به عنوان شاخص، معرفی و حمایت شوند تا خود به صورت کاملاً هوشمند و هدفمند، افراد را هدایت و تربیت کنند. باید حمایت‌ها و اختیارات را در اختیار این دست استادان قرار دهیم و اهداف متعالی طرح توسعه هسته‌های مسئله محور را در این ساختار دنبال کنیم. اگر تعدادی استاد شاخص، وجود داشته باشند که افراد به این استادان ارجاع بدهند و در کنار این استادان تعدادی افراد شاخص تربیت و پرورش یابند، قطعاً این طرح به آن هدف والا و متعالی خود دست یافته است.

دهقانی با اشاره به این که ظرفیت و هدف طرح توسعه هسته‌های مسئله محور، والاتر از تعریف و اجرای پروژه است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که این طرح دارد، تربیت و اعتلای نیروی انسانی است که هدفی متعالی و مقدس بوده و امیدوارم توفیقات و برکات این طرح نصیب دست اندرکاران و برگزار کنندگان شود.

افزایش سهم پروژه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی

در بخش دیگری از این نشست، ناصر باقری‌مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ضمن قدردانی از حضور راهبران طرح توسعه هسته‌های مسئله محور گفت: این طرح که به نام شهید احمدی روشن مزین شده، قطعا ثمرات و برکات بسیاری را در شش دوره پیشین خود به همراه داشته است و در هفتمین دوره که در جریان قرار دارد، نسبت به دوره‌های قبلی خود، تحولاتی را شاهد بوده است.

باقری‌مقدم، افزایش سهم طرح‌های تقاضامحور را یکی از این دست تغییرات عنوان کرد و افزود: با توجه به درخواست استادان راهبر و ظرفیتی که وجود داشت، پروژه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی را در پروژه‌های طرح افزایش دادیم.

۶هزار درخواست و ۲۱۶۷ برگزیده در دوره هفتم

سید محمدصادق موحد، معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان نیز با ارائه گزارشی از روند اجرای دوره‌های قبلی طرح شهید احمد روشن عنوان کرد: بنیاد ملی نخبگان، در قالب طرح‌های مسئله محور خود در آستانه ورود به دوره هشتم است و بر همین اساس، هم اندیشی با راهبران این طرح را تدارک دیده است تا در یک فضای هم افزایی و تصمیم سازی، برای اجرای دوره هشتم تصمیماتی اتخاذ شود که بنیاد را بیش از گذشته به اهداف خود نزدیک کند.

وی افزود: در دوره هفتم، تغییرات نسبتاً چشمگیری در اجرای طرح شکل گرفت. بر اساس راهبردی که پس از فعالیت‌ها انجام شد، در دوره هفتم تمرکز اصلی، برروی هسته‌های تقاضا محور و یک سوم بر روی اولویت محور متمرکز بود. همچنین در دوره هفتم ۴۷۶ هسته تایید شدند و فعالیتشان را شروع کردند. ۶هزار درخواست و ۲۱۶۷ برگزیده در دوره هفتم حضور داشتند.

در این دیدار، تعدادی از استادان راهبر دوره‌های قبلی طرح شهید احمدی روشن، ضمن بیان تجربیات و دستاوردهایشان، دغدغه‌ها، دیدگاه‌ها و نظراتشان را با رئیس بنیاد ملی نخبگان، قائم مقام بنیاد و سایر حاضرین در میان گذاشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار