در نشست خبری روسای جمهور ایران و عراق مطرح شد؛

رئیسی: حضور آمریکایی‌ها در منطقه را مضر می‌دانیم/ عبداللطیف رشید: عراق هرگز کمک‌های ایران را فراموش نمی‌کند

رئیس جمهور گفت: به همان میزان که انجام مذاکرات میان کشورهای منطقه را مفید می دانیم، حضور آمریکایی ها در منطقه را مضر می دانیم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز شنبه پس از مذاکرات خصوصی با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، در نشست مطبوعاتی مشترک ضمن خوشامدگویی به وی و هیات همراه اظهار داشت: مذاکرات خوبی بین ما انجام شد که در حوزه‌های مختلف بحث‌هایی انجام شده است.

وی بیان کرد: در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری و حوزه‌های فرهنگی بین ایران و عراق مناسبات خوبی تاکنون رقم خورده و اراده دو کشور برتوسعه روابط و مناسبات است

آیت الله رییسی روابط تهران و بغداد را فراتر از روابط سایر کشور‌ها و روابطی راهبردی توصیف کرد و گفت: سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق بیش از ۱۰ میلیارد است و این رقم می‌تواند به سطح بالاتری ارتقا یابد.

رئیس جمهور افزود: روابط دو کشور در حوزه مسائل زیرساختی، آب و برق و گاز و انرژی ادامه دارد به شکلی که بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، تبادلات بین دو دولت صورت گیرد تا نیاز‌ها مرتفع شود.

آیت‌الله رییسی با اشاره با امضای تفاهم نامه امنیتی ایران و عراق که سال گذشته به امضا رسید، امنیت عراق را برای ایران مهم دانست و گفت: تفاهم نامه امنیتی بین دو کشور برقرار شده است که به امنیت منطقه کمک خواهد کرد؛ کوچکترین ناامنی در عراق ناامنی در ایران محسوب می‌شود و امنیت عراق برای ایران مهم است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه بیان کرد: به همان میزان که انجام مذاکرات بین کشور‌های منطقه را مفید می‌دانیم، حضور‌های نیرو‌های خارجی در منطقه را مفید نمی‌دانیم و حضور آمریکایی‌ها را مخل امنیت منطقه تلقی می‌کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ارتباطات ایران با عراق و کشور‌های منطقه با نگاه به منافع مشترک است، ولی آمریکا به منافع خود می‌اندیشد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: روابط خوبی که امروز بین ایران و عراق برقرار است، فقط همکاری‌های دوجانبه نیست بلکه به همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی خواهد انجامید.

رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که سفر رییس جمهور عراق به تهران نقطه عطفی در جهت ارتقای روابط دو کشور باشد.

عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق نیز گفت: هدف از این سفر تأکید بر روابط تاریخی دو کشور دوست و همسایه، ایران و عراق است.این روابط میان دو کشور تنها به روابط میان نهادهای دولتی منتهی نمی‌شود؛ زیرا ما با ایران تاریخ و جغرافیای مشترکی داریم و علاوه بر این شاهد اقوام و قومیت‌های مشترکی نیز هستیم.

وی با اشاره به روابط خوب ایران و عراق در حوزه تجارت، ادامه داد: مثل روز روشن است که روابط بین دو کشور، روابط محکم و غیرقابل تغییری است و این امر ناشی از تلاش دو کشور در همه زمینه‌ها بر اساس منافع مشترک و با حفظ استقلال است.

رشید اظهار داشت: برای بیان روابط تاریخی دوکشور به ساعت‌های زمان نیاز داریم. ملت عراق به وفاداری مشهور است و هیچ‌گاه کمک جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهیم. دولت ایران در مبارزه با رژیم سابق دیکتاتوری به ملت عراق کمک کرد و مرزهای خود را به روی اقوام عراقی گشود تا بتوانند پناهی برای خود پیدا کنند.

رئیس‌جمهور عراق تصریح کرد: هیچ‌گاه حمایت ایران از کُردهای عراق در حلبچه را که مورد حملات شیمیایی رژیم قبلی قرار گرفتند فراموش نمی‌کنیم. روابط دو کشور محکم است و روزبه‌روز محکمتر هم خواهد شد. ما باید این روابط را در تمامی زمینه‌ها بهبود ببخشیم و مشکلات را از سر راه برداریم.

وی با درخواست توجه به حق‌آبه عراق از رودخانه‌های منتهی به دجله و فرات، همچنین خواستار همکاری ایران و عراق در زمینه مبارزه با تجارت مواد مخدر شد و گفت: مواد مخدر ملت‌ها را درگیر کرده و مهم است که نهادهای دو کشور برای بهبود زیرساخت‌ها در همه حوزه‌ها تعامل و همکاری داشته باشند.

رشید افزود: در نشستی که اندکی قبل داشتیم، به جزئیات موضوعاتی که باید حل شود پرداختیم. ما باید برای دستیابی به موفقیت به خصوص در ارتقای امنیت تلاش خود را افزایش دهیم.

رئیس‌جمهور عراق ضمن تبریک بهبود روابط ایران و پادشاهی سعودی گفت: ما اعتقاد داریم که این گام باعث تثبیت امنیت در منطقه خواهد شد و به امنیت ملت‌های ما و سایر ملت‌های منطقه کمک خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
ایران چهل سال است سفارت آمریکا هم ندارد، اما دلار لعنتی آمریکا به پشتوانه برخی مدیران فاسد غرب پرست مردم را آزار می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
جناب رئیس جمهور عراق با احترام حالا که کمک های ما ملت شریف ایران را فراموش نمیکنید پس زحمت بکش غرامت جنگ ۸ ساله را به ملت ایران پرداخت کن چونکه هر قرضی پس دادن هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
امریکا با احازه کی از اون سر دنیا اومده تومنطقه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رجایی
۲۰:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
از جیب ملت هزینه نکنید مردم ایران محتاج ترند به کمک تا دولت عراق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط تعارف تیکه پاره هم کردن... اون موقع هم که عراق ‌‌پول ایران رو بلوکه کرده بود،. همینجوری قربون صدقه هم میرفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
رئیسی کجایی دقیقا کجایی که طلا و ارز و خودرو در حالا بالا رفتنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
بله دیگه 8 سال ایران را نابود کردید مسئولین کشور هم به جای غرامت گرفتن الان دارن کمک می کنند عراق بازسازی بشه معلوم رئیس جمهورش میاد تشکر کنه
یکم از کویت یاد بگیرید تا ریال آحر غرامت حمله صدام رابه کویت را گرفت مسئولین ما هم گاز و برق صادر می کنند حتی نمی تونند پول اونا را هم بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
دیشب اقای رئیسی باز از دلار حرف زدن دلار رفت بالا
میشه مسئولین در مورد گرانی و دلار سخنی نگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
رئیس جمهور عراق آمد اما قیمت ارز بالا رفت
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۳۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
غرامت جنگی را از کشور عراق بگیرید. غرامت جنگی را از کشور عراق بگیرید .هزاران میلیارد غرامت جنگی را با قدرت از عراق بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
در مقابل کمک هزینه کمک را دهید یعنی اسکناس. عراق و لبنان و سوریه و هر کشوری که کمک می‌گیرد باید ارز آن را تأمین نماید . چون کمک‌های ایرانی المپیادی و علمی هستش .
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۵:۲۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
حضورآمریکادرخودآمریکاهم مضره وآمریکابایدنابودبشه
آخرین اخبار