معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، پوشش غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در استان را ۱۰۰ درصد اعلام کرد.

محسن میرزایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بیماری کم کاری تیروئید نوزادان به وضعیتی گفته می‌شود که به هر علتی، غلظت هورمون‌های تیروئید در جریان خون نوزاد کم باشد و این بیماری یکی از شایعترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی محسوب می‌شود.
 
او با اشاره به این که این طرح از سال ۱۳۸۵ در استان یزد آغاز شده است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار نوزاد در استان یزد مورد غربالگری قرار گرفته که در این بین نزدیک به هزار و ۶۰۰ بیمار شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.
 
رئیس مرکز بهداشت استان یزد پوشش غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در استان یزد را ۱۰۰ درصد اعلام و بهترین زمان انجام نمونه گیری را بین روز‌های سوم تا پنجم تولد بیان کرد.
 
میرزایی اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ میلیون بیمار مبتلا به اختلالات تیروئیدی در جهان در حال درمان هستند. اختلالات تیروئید در زنان باردار شایع است و عدم درمان آن در سلامت جنین و مادر نقش به سزایی دارد.
 
او، سلامت غده تیروئید را در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساسی دانست و گفت: سابقه فامیلی ابتلا به بیماری‌های تیروئید، مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان، اختلالات دریافت یُد خوراکی روزانه، بیماری‌های خود ایمن و التهاب‌های باکتریایی و ویروسی از عوامل خطر بروز اختلالات تیروئیدی محسوب می‌شود.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مهم‌ترین بیماری‌های تیروئید را شامل کم کاری و پرکاری، گره ها، التهاب و سرطان تیروئید عنوان کرد و افزود: فقط پنج درصد از گره‌های تیروئیدی بدخیم هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار