شتاب احیای قنوات در خراسان جنوبی/ آبرسانی سیار ۳۱ درصد افزایش یافت

سال ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی ۳۶۰ رشته قنات احیاء و به چرخه آبرسانی اضافه شده است.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: در سال ۹۹ در حوزه قنوات در استان ۲۱  کیلومتر، ۸۹ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ و پارسال ۸۰ کیلومتر قنات کار شده است که عملیات کار قنات برای پارسال هنوز ادامه دارد.

او افزود: ۹۹ رشته قنات در سال ۹۹ و در سال ۱۴۰۰، ۳۶۰  رشته قنات در استان احیا شده است و آمار پارسال هنوز به دلیل اینکه ادامه دارد به طور دقیق در دسترس نیست.

جعفری بیان کرد: تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ رشته قنات در استان ثبت شده که  سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز ۶ هزار و ۹۹۳ رشته را برای استان ثبت کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: استان در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری پارسال  رتبه دوم و امسال رتبه اول را در کشور کسب کرده است و یک بیستم اعتبارت کشور در این زمینه را برای استان گرفته ایم.

او عنوان کرد: همچنین در سال ۱۴۰۰ حجم عملیات احداث استخر در استان ۲۸۳ هزار متر مکعب بوده است.

جعفری گفت: میزان اعتبارات در حوزه عشایری سال ۹۹، ۲.۷ میلیارد تومان، ۱۵.۳۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و پارسال ۲۷.۵۸ میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: احیای ۷ هزار و ۵۰۰ رشته قنات کار راحتی نیست و نیاز به زمان و اعتبارات دارد که در این حوزه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ورود کرده و ۱۳ هزار میلیارد تومان را برای بخش کشاورزی اختصاص داده است.

آبرسانی سیار به مناطق روستایی و عشایری در تابستان 

دوستی مدیر عامل شرکت آب و فاصلاب خراسان جنوبی نیز در این برنامه گفت: از ابتدای خرداد امسال گرمای بی سابقه‌ای در طول ۱۱ سال گذشته را تجربه کردیم که پیش بینی می‌شد در  ۱۷ مجتمع روستایی و ۵ شهر تنش آبی ایجاد شود، اما تنش را مدیریت و مهار کردیم.

او افزود: در روستا‌ها زیرساخت‌های آبرسانی دچار ضعف است و این موضوع باعث ایجاد تنش‌های آبی موقت در این مناطق شد که با آبرسانی سیار تنش را رفع کردیم.

دوستی بیان کرد: اعتبارات استانی در بخش آبرسانی عمرانی برای استان رشد ۱۰۰ درصدی داشته است که طی چند سال آینده زیر ساخت‌ها را تقویت و ضریب تاب آوری وسایل را افزایش می‌دهیم.


بیشتر بخوانید


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: پارسال ۲۶ تانکر آبرسانی داشتیم که این میزان برای امسال به ۳۸ تانکر افزایش یافته و باعث افزایش ۳۱ درصدی ارائه خدمات نسبت به پارسال شده است.

او عنوان کرد: امسال ۱۲ حلقه چاه برای شهر‌ها و  ۶ حلقه چاه برای روستا‌ها حفر و تجهیز شده و حفر ۶ حلقه چاه دیگر برای شهر‌ها در برنامه است.

دوستی گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های آبرسانی پایدار به طور کامل انجام شود، آبرسانی  سیار را انجام می‌دهیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: هم اکنون ۴۴۸ روستا با جمعیت ۵۸ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده ایم و پیش بینی افزایش اعتبارات برای آبرسانی به این مناطق را داریم.

 او بیان کرد: طی قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قرار بر این شد با اختصاص  ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۵۰۲ روستا  تا پایان سال ۱۴۰۴  برای کل این روستا‌ها آبرسانی پایدار انجام دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.