تولید علم باید به ثروت و سرمایه تبدیل شود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تولید علم در دانشگاه‌ها باید منجر به تولید ثروت و رفع نیاز‌های روز شود.

پناهی در نشست صمیمانه با روسای دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، با بیان این که همدان هم از نظر زیرساختی و پویایی هم برنامه‌های موجود، پیشرفت و توسعه خوبی ایجاد کرده است گفت: حکمرانی خواسته‌هایی داشته که از نظر ما حکم قانون را دارد و لازم الاجراست.

وی با اشاره به این که تولید علم و فناوری با هدف پاسخگویی به نیاز‌های فعلی و آتی جامعه و دستیابی به مرجعیت علمی، مهمترین خواست اسناد بالادستی است، بیان کرد: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی در جهت تحکیم باور‌های پژوهش و فناوری، در سیاستگذاری کلان کشور موثر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی با بیان این که مراکز تحقیقاتی باید مسأله محور و شبکه سازی پیش بروند، اذعان کرد: تولید علم باید به ثروت و سرمایه تبدیل شود و این سومین رویکرد وزارت بهداشت در حوزه تحقیقات و فناوری است.

پناهی با بیان این که نباید دانشگاه به کارخانه تبدیل شود، اما باید با فروش علم، بتواند نیاز مردم و جامعه را مرتفع کند، عنوان کرد: حوزه سلامت توانایی‌های متعددی در تولیدات دانش‌بنیان دارد.

وی با بیان این که باید نیروی انسانی بهره‌ور تولید شود و جانشین‌پروری مورد توجه قرار داده شود، تصریح کرد: تفکر مأموریت گرایی و تغییر نگرش می‌تواند در افراد موفق تاثیر به سزایی داشته باشد.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر پژوهش و توجه به تحقیق و توسعه گفت: با پژوهش باید بتوان نیاز‌های آینده مردم را پاسخ داد.

پناهی در ادامه تاکید کرد: بهره مندی از پژوهش‌های علمی علاوه بر نظر توانایی اثرگذاری و مقرون به صرفه بودن می‌تواند به روش‌های درمانی جدید پاسخ دهد و این نیاز را برطرف کند.

وی با بیان این که توجه به درمان‌های نوین امروزه مورد توجه جهانیان است، عنوان کرد: درمان بیماری‌های نورولوژی مثل صرع، پارکینسون وغیره در سلول‌های بنیادی مود توجه قرار گرفته است.

پناهی تاکید کرد: ایجاد زیرساخت‌ها باید مورد توجه واقع شود و اساتید رشته‌های مختلف، به رفرنس و مرجع تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: پنج درصد اعتبارات پژوهشی باید در حوزه فرزندآوری و جمعیت هزینه شود.

در ادامه این نشست، مجذوبی رئيس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان این که اولویت‌های سلامت در کشور باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: موضوع جمعیت در این خصوص حائز اهمیت است که اسناد بالادستی هم از آن حمایت می‌کند.

وی با اشاره به این که نشست کلان منطقه غرب کشور تاثیرات مثبتی در روند رو به رشد دانشگاه دارد، اظهار کرد: دردانشکده داروسازی و بخش‌های دیگر با حمایت‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع، عزم جدی‌تری برای تولید دارو ایجاد شده و گام‌های موثری برداشته می‌شود.

در این نشست از سامانه پژوهشیار در دانشگاه علوم پزشکی همدان رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار