قاچاق چوب زخمی بر پیکر طبیعت خراسان جنوبی/درختانی که همچنان با تبر سودجویی قطع می شوند

مسئولان استان هرچند از کاهش ۵۰ درصدی قاچاق چوب در استان خبر می‌دهند، اما قطع بدون مجوز درختان آنهم در این استان کویری آسیب زاست.

گلچین دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: مردم مهم‌ترین عامل برای کاهش قاچاق چوب و تسریع فرایند کشفیات هستند و قالب قوانین و رویکرد‌ها پیشگیرانه تاکید دارد.

او افزود: در شش ماهه ابتدایی پارسال ۵۷ تن و ۸۱۰ کیلوگرم چوب کشفیات داشتیم که این آمار در مدت مشابه امسال به ۲۹ تن و ۱۳۱ کیلوگرم رسید که تقریباً کاهش ۵۰ درصدی کشفیات چوب را نشان می‌دهد که دلیل آن کاهش قاچاق چوب و اطلاع رسانی درست در مورد طی کردن موارد قانونی حمل چوب است.

گلچین بیان کرد: در برخی موارد باغداران چوب‌هایی را که آفت زده است یا وجود آن برای باغ ضرر دارد را قطع و بدون طی کردن موارد قانونی اقدام به حمل آن می‌کنند که این موضوع باعث بروز مشکل برای این افراد و قاچاق تلقی شدن بار آن‌ها می‌شود، زیرا مجوز قانونی قطع و حمل را نگرفته اند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی ادامه داد: تمام مسیر‌های اصلی و فرعی استان در اشراف کامل اطلاعاتی و نیرو‌های فراجا قرار دارد و نیرو‌ها به طور مداوم دغدغه امنیت و جلوگیری از قاچاق را دارند.

توقیف ۲۰ تن چوب جنگلی و باغی در خراسان جنوبی

نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: اطلاع رسانی بیشترین اثرگذاری را برای جلوگیری از قاچاق چوب دارد که می‌توان به اقداماتی مثل آموزش و معرفی همیاران طبیعت، آموزش عمومی، آموزش به روستاییان و اطلاع رسانی از طریق رسانه اشاره کرد.

 او افزود: در استان مجوز قطع چوب جنگلی نداریم و آنچه که بیشتر اتفاق می‌افتد چوب باغی ست که به سبب خشکسالی و آفات به این چوب‌ها خسارت وارد شده و می‌بایست قطع شود که مراحل آن نیز باید مدیریت شود و چرخه قانونی مجوز قطع صادر شود و اداره ما فقط در گونه‌های باغی مجوز قطع را می‌دهد.

نصرآبادی بیان کرد: در مورد گونه‌های جنگلی در صورتی که موارد بسیار حساس در طرح‌های مختلف ثابت شود که باید چوب درختان در این منطقه قطع شود نیز باز هم با هماهنگی و بازدید‌ها مجوز قطع با شرایط مزایده داده می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۲۰ تن توقیف چوب جنگلی و باغی داشتیم و همچنین از ابتدای سال تاکنون ۳۱۸ فقره مجوز حمل توسط اداره ما صادر شده است که شامل ۲۲۰۰ متر مکعب چوب آلات باغی و جنگلی بوده و استان‌های هدف حمل نیز استان مازندران، همدان و رضوی بوده است.

او عنوان کرد: در استان چوب درختان میوه مثل گردو بادام و توت به طور غالب وجود دارد و گونه‌های هسته دار نیز درصد کمی را تشکیل می‌دهند و برای چوب‌هایی که مجوز قطع و حمل می‌گیرند هم در داخل استان کارخانه تولید زغال صنعتی وجود دارد و هم چوب‌ها به سایر استان‌ها به ویژه شمال کشور برای کارخانه کاغذسازی ارسال می‌شود.

نصرآبادی اظهار کرد: دوسال پیش سامانه مدیریت حمل و بهره‌برداری چوب در کشور و استان تشکیل شد و افراد می‌توانند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی برای چوب آلات باغی خود درخواست مجوز قطع و حمل را بگیرند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزاری خراسان جنوبی گفت: هم استانی‌ها می‌توانند موارد غیرقانونی قطع درختان و قاچاق چوب را از طریق شماره تلفن‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اعلام کنند.

برچسب ها: چوب ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار