مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون، این استان ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت که ۹ روز گرد و غبار منشا خارجی و ۶ روز منشا گردو غبار داخلی گزارش شده است.

سعید یوسف‌پور گفت: امسال ۳۰ روز شاخص کیفیت هوا در استان پاک، ۱۲۳ روز شاخص کیفیت هوا قابل قبول، ۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

به گفته وی، پارسال ۳۰ روز گرد و غبار در استان گزارش شد که ۲۵ روز گرد و غبار با منشا خارج از استان و مابقی روز‌ها کانون‌های تولید گرد و غبار در داخل استان بوده است.

وی با اشاره به فعالیت ۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرکرد و لردگان گفت: به منظور ارزیابی و سنجش آلودگی هوا در سطح استان به صورت دستی نیز اندازه‌گیری آلودگی هوا در مناطق مختلف استان در روز‌های که گرد و غبار وجود داشته باشد، انجام شده است.


بیشتر بخوانید


یوسف‌پور اظهار داشت: برای تجهیز و راه‌اندازی ایستگاه پایش آلایندگی هوا در شهرستان لردگان پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال هزینه شده است و برای راه‌اندازی سومین ایستگاه پایش هوای استان در شهرستان بروجن نیز سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

به گفته وی، برای به‌روز رسانی تابلو نمایشگر ایستگاه پایش آلایندگی شهرکرد نیز هشت میلیارد ریال هزینه شد.

وی با بیان اینکه خروجی گاز و غبار از دودکش واحد‌های آلاینده از مشکلات آلایندگی هوا در سطح استان است، افزود: اندازه‌گیری و پایش آلودگی هوا، ذرات، گرد و غبار و گاز خروجی از واحد‌های صنعتی در استان از واحد‌های صنعتی که پتانسیل آلودگی هوا دارند از جمله کارخانه‌های سیمان، آهک، صنایع فولاد و پتروشیمی به صورت مستمر انجام می‌شود.

یوسف‌پور به الزام واحد‌های صنعتی به نصب سیستم پایش آنلاین در خروجی صنایعی که پتانسیل آلایندگی دارند، اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون کارخانه‌های سیمان، فولاد و پتروشیمی استان سیستم پایش آنلاین دارند و مابقی واحد‌ها به صورت خوداظهاری پایش می‌شوند.

به گفته وی، پیگیری مدیریت استقرار صنایع آب‌بَر و آلاینده در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی، اندازه‌گیری میزان گرد و غبار در مواقع بحرانی و اعلام نتیجه به دستگاه‌های متولی از اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای کنترل و مدیریت آلاینده‌های با منشا داخلی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار