ایستگاه‌های متروی رباط کریم آخرین قطعات پازل خط یک متروی تهران

پس از افتتاح متروی پرند، ساخت دو ایستگاه در رباط کریم باعث تکمیل خط یک متروی تهران می‌شود.

صبح دیروز پس از ۱۸ سال، انتظار‌ها به سر رسید و متروی پرند توسط آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان افتتاح شد.

مطالعات پروژه خط مترو تهران-پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۰ شروع شد و در سال ۱۳۹۱ اجرای کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما قطعه دوم پروژه متروی شهر جدید پرند به طول ۱۹ کیلومتر از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند طراحی شد که به دلیل محدودیت‌های مالی و سایر مشکلات متوقف ماند.

رئیس‌جمهور ۱۷ آذر ۱۴۰۱ در سفر یک روزه خود به شهرستان رباط کریم، از روند احداث خط مترو شهر جدید پرند بازدید کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین در فروردین امسال در سفر به رباط کریم به مسئولان دستور داد تا هر چه سریع‌تر موانع تکمیل خط مترو برداشته شود.

افتتاح متروی پرند

ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک محسوب می‌شود که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل و نقل به مسافران شهر جدید پرند و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است و به‌جز حمل و نقل سریع، حذف اثرات زیست محیطی استفاده از سوخت فسیلی و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع ملی و وقت مسافران را در پی دارد.

این افتتاح قرار بود که در مهر ماه انجام شود، اما به‌دلیل سرقت تجهیزات برقی ایستگاه متروی پرند به تعویق افتاد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره افتتاح متروی پرند گفت: متروی پرند قرار بود در ۱۷ ربیع‌الاول افتتاح شود که یک اشکال جزئی پیش آمد و به دلیل سرقت برخی کابل‌ها و ... این امر به تاخیر افتاد.

یکی از وسایل نقلیه پراستفاده ساکنان پرند، قطار حومه‌ای به تهران است که این قطار به‌دلیل کمبود‌هایی که دارد مشکلات زیادی را برای مسافران ایجاد می‌کند البته این مشکلات فقط معطوف به ساکنان پرند نیست و مردم رباط کریم، نصیرشهر، گلستان، نسیم شهر، اسلامشهر و تپه سفید هم با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستند.

قطار حومه ای تهران پرند

کمبود قطار، فاصله زمانی زیاد بین حرکت هر قطار، حجم زیاد مسافر که بسیاری از آن‌ها مجبور به ایستادن و یا نشستن در کف قطار هستند، امکانات ضعیف قطار و نبود سکو‌های مناسب در ایستگاه‌ها که باعث می‌شود مسافران در برخی از ایستگاه‌ها برای پیاده شدن یک متر را از قطار به پایین بپرند ازجمله مشکلات قطار حومه‌ای تهران-پرند است که این امید وجود دارد با افتتاح متروی پرند از تعداد مسافران قطار حومه‌ای کاسته شود.

پرند که از آن به‌عنوان پایتخت مسکن مهر یاد می‌شود شهر جدیدالتاسیسی است که عمر آن هنوز به سی سال نرسیده است. در کنار پرند شهرستان تاریخی رباط کریم قرار دارد که جمعیتش دو برابر پرند است.

رباط کریم که محل ارتباط تهران با شهریار، زرندیه و ساوه است از کمبود امکانات رنج می‌برد که یکی از آن‌ها نبود مترو است که هم‌اکنون برای تاسیس ایستگاه مترو در رباط کریم اقداماتی شده است، اما آمدن مترو به رباط کریم پیچ و خم فراوانی را طی کرده است.

در سال ۹۱ ابراهیم نکو نماینده سابق رباط کریم در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که با افتتاح خط مترو مرقد حضرت امام خمینی (ره)-پرند، تحولی عظیم در استان تهران رخ می‌دهد و این در حالی است که متأسفانه در این خط مترو ایستگاهی برای شهرستان رباط کریم درنظر گرفته نشده است.

این نماینده وقت مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این زمینه تلاش شد تا خط ۳ متروی تهران از اسلامشهر به بهارستان و سپس رباط کریم و پرند احداث و در بودجه سال ۹۳ لحاظ شود.

هم اکنون پس از یازده سال از اظهارات نماینده سابق رباط کریم در مجلس حرف از ساخت متروی رباط کریم به میان آمده است آن هم در خط یک و نه ۳ که این امر نشان می‌دهد که برنامه مدونی برای ساخت ایستگاه مترو در رباط کریم وجود نداشته است.

حجت‌الاسلام نوروزی در بخش دیگری از اظهاراتش در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره متروی رباط کریم تصریح کرد: در رابطه با رباط کریم دو ایستگاه طراحی شده که یکی در هزار متری شهر رباط کریم و در کمربندی فرودگاه امام خمینی (ره) است که آنجا ایستگاه خواهیم زد و دیگری در حکیم‌آباد است که هر دوی این‌ها مصوب شده است و با آقای هرمزی، مدیرعامل شرکت مترو جلسه‌ای گذاشتیم که قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) را بخواهند تا این دو ایستگاه هم ساخته شود.

حسن نوروزی

وی ادامه داد: متروی رباط کریم در امتداد خط مترویی است که به پرند می‌آید و از پنج پل رباط کریم تا ایستگاه مترو هزار متر است.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس بیان کرد: مترو در شهر تهران هم در جلوی هر خانه‌ای نیست و ایستگاه مترو ممکن است دو الی سه هزار متر با یک خانه فاصله داشته باشد در رباط کریم هم چنین شرایطی است.

حجت‌الاسلام نوروزی اظهار کرد: متروی پرند باید راه می‌افتاد تا بتوان متروی رباط کریم را راه انداخت. الان می‌گوییم خط ریل باس تهران-پرند در رباط کریم، گلستان، نسیم شهر و ... ایستگاه دارد و نمی‌توان گفت که پنج خط بیاوریم برای پنج شهر و از همان یک خط استفاده می‌شود به همین دلیل در پنج پل رباط کریم یک ایستگاه خواهیم داشت و در حکیم‌آباد هم یک ایستگاه خواهیم داشت که این ایستگاه برای نصیر شهر و روستا‌های اطراف و دهستان وهن آباد است و این یکی برای شهرک‌های صنعتی و شهرستان رباط کریم است.

وی گفت: پس از افتتاح متروی پرند قطعا باید ایستگاه‌های متروی رباط کریم ظرف شش الی هفت ماه ساخته شود.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس درباره هزینه‌های ساخت ایستگاه‌ها در این شهرستان اظهار کرد: ایستاه رباط کریم ۳۴ میلیارد هزینه دارد که شهرداری هزینه آن را می‌پردازد و هزینه ایستگاه حکیم آباد را شهرداری و فرمانداری با یکدیگر می‌پردازند که هزینه‌اش ۱۰ میلیارد هم نمی‌شود.

حجت‌الاسلام نوروزی ادامه داد: هزینه ایستگاه رباط کریم برای این بالاست، چون مونوریل سه متر بالاست و باید پل بسازیم و پله برقی گذاشته شود، اما حکیم‌آباد پله برقی ندارد و مسافران یک راست وارد سالن می‌شود و از آنجا وارد سکو می‌شوند.

منظور حجت‌الاسلام نوروزی از احداث ایستگاه رباط کریم در پنج پل جایی واقع در منتهی‌الیه اراضی محله بازارک رباط کریم و نزدیک به تقاطع جاده ساوه و اتوبان فرودگاه است که باعث می‌شود دسترسی مردم برای استفاده از مترو به‌دلیل اینکه در خارج از شهر است دشوار شود چون حداقل باید یک تاکسی برای رسیدن به مترو سوار شوند و از آنجا که ایستگاه قطار حومه‌ای تهران-پرند در مرکز شهر رباط کریم قرار دارد باعث می‌شود که اقبال مردم همچنان از قطار حومه‌ای باشد تا مترویی که خارج از شهر در اتوبان فرودگاه ساخته شده است.

ایستگاه‌ متروی رباط کریم

شهرک اشکانیه که در کمربندی رباط کریم واقع شده نسبت به مرکز شهر رباط کریم به اتوبان فرودگاه نزدیکتر است، اما اهالی آن هم برای رسیدن به مترو باید حتما از خودرو استفاده کنند چراکه به دلیل بُعد مسافت و مسائل دیگر مثل وجود سگ‌های ولگرد دسترسی  به آن بدون استفاده از خودرو برای اهالی شهرک اشکانیه هم دشوار است البته نبود تاکسی و اتوبوس برای این شهرک هم مزید بر علت است.

شهرستان رباط کریم ظرفیت داشتن یک ایستگاه متروی دیگر از خط ۳ را هم داراست. با توجه به اینکه هم‌اکنون متروی اسلامشهر در خط ۳ در حال ساخت است می‌توان از آنجا به رباط کریم یک ایستگاه کشید تا دسترسی مردم رباط کریم به مترو که اکثرا از قشر کارگر و پایین از لحاظ مالی هستند، آسان‌تر شود.

گزارش: محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۵۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
کارخانجات:دانش بنیان درحوزه حمل ونقل رادرصدرگرفتن بودجه بگذارید،مثال:متروازتهران تالاهیجان،هواپیمای باربرومسافربرگازسوز،اتوبوس برقی وگازسوزوغیره
آخرین اخبار