مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: برای تشدید گشت زنی ۹۰ نفر در حفاظت از جنگل‌های این استان سازماندهی شدند.

محمود قلی‌زاده در جلسه هماهنگی و حفاظت و کنترل جنگل‌های استان اردبیل افزود: این تعداد نیرو‌ها به‌صورت شبانه‌روزی عرصه‌های جنگلی را کنترل و با متجاوزان به این عرصه‌ها بر خورد قاطع خواهند کرد.

او افزود: علاوه بر نصب دوربین ثابت با شعاع دید بالا عرصه‌های جنگلی استان با ۲ دستگاه پهپاد هم کنترل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: برای برخورد با متخلفان احتمالی که اقدام به خارج کردن هیزم، قطع درختان جنگلی و ایجاد کوره‌های زغال کنند قاطع برخورد قانونی خواهد شد.

قلی‌زاده گفت: علاوه بر آماده‌باش نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی، دیگر نیرو‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز گروه‌بندی شده‌اند تا در مواقع نیاز و بحران حریق وارد عمل شوند.

او با بیان اینکه علت بخش زیادی از آتش‌سوزی‌ها در طبیعت، رهاسازی انواع زباله است، از شهروندان و گردشگران خواست از رهاسازی زباله در طبیعت استان خودداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهار کرد: بخش زیادی از آتش‌سوزی‌ها در طبیعت از رهاسازی انواع زباله ناشی می‌شود و این آتش‌سوزی‌ها علاوه بر اینکه پوشش گیاهی را از بین می‌برد احیای طبیعت را هم دشوار می‌کند.

قلی‌زاده با اشاره به شرایط جوی و میزان بارش‌ها ادامه داد: حوادثی از جمله آتش‌سوزی بندرت در استان اردبیل اتفاق می‌افتد، با این وجود هر سال پیش از آغاز فصل گرما، نشست‌های متعددی با موضوع مدیریت بحران و اطفای حریق اراضی مراتع و جنگل‌ها برگزار می‌شود و تلاش بر این است برای جلوگیری از این حوادث از ظرفیت رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سازمان مردم‌نهاد هم استفاده شود.

او از مردم و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده تخریب منابع طبیعی و قاچاق هر گونه فرآورده‌های جنگلی و مرتعی توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب مراتب را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴و ۱۳۹ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و همچنین ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد، گونه‌های غالب جنگل‌های استان اردبیل را فندق، ارس، بلوط، زبان گنجشک و افرا تشکیل می‌دهد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.