مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رونمایی چهار محصول دانش بنیان در مراسم پایانی جشنواره ملی صنعت چاپ خبر داد.

علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان امروز (دوم بهمن) برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر بود و پاسخگوی سوالاتی درباره جشنواره چاپ و نشر شد.

سوال: از جشنواره چاپ و نشر بگویید؟

ابراهیمی: امروز مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ را برگزار می‌کنیم، در برگزاری این جشنواره سراسری برنامه‌هایی داشتیم که شامل نشست‌های تخصصی، گردهمایی ایثارگران هشت سال دفاع مقدس و جشن‌های استانی چاپ بود. این جشن‌ها در سه ماه گذشته در سراسر کشور برگزار شد. در این مراسم از پیشکسوتان و فعالان برتر صنعت چاپ و برگزیدگان بخش دوسالانه قدردانی می‌شود و از برترین آثار چاپ هم رونمایی می‌کنیم. همچنین از چهار محصول دانش بنیان در حوزه مصرفی صنعت چاپ بدست محققان جوان از جمله دانش فنی زینک رونمایی خواهد شد تا زمینه‌ای برای جلوگیری از واردات و رسیدن به خودکفایی کامل باشد.

زینک یکی از اقلام کلیدی در حوزه صنعت چاپ بخصوص در روش چاپ آفست (نوعی روش چاپ بوسیله ورق آلومینیومی و مرکب) است که فعالان این صنعت برای تولید یک اثر نیاز به این مواد اولیه دارند. تولید اقلام کلیدی چاپ در اختیار چهار کشور چین، آمریکا، ژاپن و آلمان است.

سوال: آیا ایران در مسیر تولید آن قرار گرفته است؟

ابراهیمی: بله ما به دانش فنی آن دست پیدا کرده ایم و تولید آزمایشی هم انجام شده که بسیار خوب بوده است. کسانی که از بخشی از این طرح استفاده کرده اند، راضی بودند و ما درصدد هستیم که راه‌اندازی کارخانه و تولید این بخش را داشته باشیم.

سوال: این اتفاق چه زمانی رخ می‌دهد؟

ابراهیمی: پیگیری‌های اولیه را انجام دادیم و مکاتباتی با دولت داشتیم تا بتوانیم از حمایت ها، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بتواند زمینه تولید این اقلام چاپی را بدست آورد.

سوال: به صورت رسمی از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

ابراهیمی: مراسم کلنگ‌زنی مجموعه را خواهیم داشت که کمتر از ۱۸ ماه دیگر به تولید برسیم تا تولید داخلی در اختیار فعالان این صنعت قرار بگیرد.

سوال: یعنی قرار است بعد از راه اندازی مجموعه صد در صد مصرف داخلی داشته باشیم یا بخشی هم به صورت گذشته و وارداتی انجام شود؟

ابراهیمی: در حال حاضر با توجه به شرایط آغاز کار حدود ۴۰ درصد تولید داریم و بقیه موارد و خط‌های تولید برای تکمیل بخش مورد نیاز صنعت چاپ و تداوم آن انجام می‌شود.

سوال: کلنگ‌زنی مجموعه چه زمانی است؟

ابراهیمی: تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر طرح مواد اولیه را در اختیار فعالان صنعت چاپ قرار دهیم. محصول بعدی ما دو جوهری است که تولیدات آن در اختیار پنج کشور دنیا است و در نظر داریم که ششمین کشور در تولید این بخش باشیم. مواد اولیه تحت عنوان جوهر در حوزه تولید و بستر پارچه استفاده خواهد شد. در بخش جوهر بر بستر بنر (پارچه نوشته) در حوزه تبلیغات و تونر (رنگدانه) که در دستگاه‌های دیجیتال (رقمی) مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولیدات دیگر ماست. تونر فقط در انحصار یک کشور است و ما دومین کشوری هستیم که به این مواد اولیه دست پیدا کردیم.

سوال: اکنون در حوزه خودکفایی کاغذ در چه مرحله‌ای هستیم؟

ابراهیمی: با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌هایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از تولید‌های کلیدی دیگر کاغذ است که کارخانه کاغذ مازندران توانسته است بحث مواد مصرفی تولید کتاب درسی را در کشور به خودکفایی برساند و امیدواریم با توجه به قول‌هایی که مدیران کارخانه مازندران دادند به خودکفایی کامل در زمینه تولید کاغذ برای سایر کتاب‌ها و روزنامه‌ها برسیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار