وزیر ارشاد مطرح کرد:

روایت عصبانیت شهید رئیسی از سران برخی کشورها درباره موضوع غزه

وزیر ارشاد همزمان با مراسم تشییع رئیس جمهور شهید در مشهد مقدس در برنامه‌ تلویزیونی حضور یافت و به بیان خاطرات و روحیات آیت الله سید ابراهیم رئیسی پرداخت.

محمدمهدی اسماعیلی گفت: رئیس جمهور شخصیتی فراملی بود و همه با ما در این غم شریک هستند.در حدود ده سال اخیر این توفیق را داشتم که مراوده و اشتراک کاری خیلی بالایی با رئیس‌جمهور داشته باشم؛ آقای رئیسی تنها رئیس من نبود و استاد و بزرگتر بنده محسوب می‌شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: رئیس جمهور جای همه نزدیکان من که از دست رفته بودند را برای من پر می‌کردند و مانند کوهی به ایشان تکیه می‌کردم.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی خدمتگزاری صادق، عالم و شجاع بود که تنها لقب شهید را کم داشتند. آغوش آیت‌الله رئیسی برای حل مشکلات همیشه باز بود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: آیت‌الله رئیسی واقعا محفل گرمی داشتند در حالی که می‌خواستند فردی را توبیخ کنند هم در لفافه و کلمات مزاح‌گونه مطرح می‌کردند.

وی گفت: بنده بزرگتری را از دست دادم که در فراقش کم صبر شدم، دیشب تلفنی با رئیس سازمان حج که در مکه مکرمه هستند صحبت می‌کردم از ایشان خواستم برایم دعا کنند تا زودتر به ایشان ملحق شوم.

اسماعیلی گفت: بنده از آخرین مقام رسمی بودم که در کشور آذربایجان حضور داشتم و توافقاتی صورت گرفته بود و خیلی مشتاق بودم که در دیدار ایشان با رئیس جمهور آذربایجان حضور داشته باشم برای نهایی کردن توافقات ولی آیت‌الله رئیسی مخالفت کردند که در سفر آخر در کنارشان حضور داشته باشم.

وزیر فرهنگ ادامه داد: بنده شب را تا صبح در محل حادثه حضور داشتم و واقعا لحظات سخت آن لحظات شعر در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن/ من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود، بود.

وی ادامه داد: بنده روز اعلام شهادت بعد از نماز صبح در ویراستی مطلبی را منتشر کردم که نماز صبح را خواندیم منتظریم که خداوند این‌بار ابراهیم را از میان کوهستان به ما برگرداند.

اسماعیلی افزود: آیت‌الله رئیسی واقعا عاشق شهید سلیمانی بود و در جلسه‌ای نبود که یاد ایشان ذکر نشود.در سفری که به پاکستان داشتیم حدود ۷۰ ساعت طول کشید و تقریبا نصف این زمان را در هواپیما بودیم ولی در هر جلسه‌ای تقریبا نیم ساعت از مردم غزه صحبت می‌کرد.

وزیر فرهنگ گفت: در سفر به سریلانکا در جلسه‌ای حرفی از غزه نزدند و در انتها گفتند حالا راضی شدی در این خصوص حرفی نزدم و من هم به ایشان گفتم من اشتباه کردم حرف شما درست است از هر سخنگاهی باید استفاده کنیم تا حرف مظلومان غزه را به زبان بیاوریم.

وی افزود: در ملاقات‌های دوجانبه آیت الله رئیسی با برخی از سران کشور‌های اسلامی حضور داشتم آیت الله رئیسی با تشر در مورد غزه با مقامات اسلامی حرف می‌زدند تا جایی که آرزو می‌کردم‌ای کاش امکان ضبط و انتشار این تصاویر وجود داشته باشد، در همین راستا در یکی از جلسات آیت الله رئیسی یکی از سران مشهور کشور‌های اسلامی را مورد عتاب قرار داده بودند که وی سرشکسته شده بود، سید الشهدای خدمت مقتدری مظلوم بود.

اسماعیلی اظهار داشت: آقای رئیس جمهور در یکی از این جلسات چنان با تندی گفتند که باید روابط اقتصادی را قطع کنید و به حرف زدن نیست به عمل کردن است اگر شما وارد میدان شوید صهیونیست‌ها جرات نمی‌کنند این‌چنین جنایت کنند.

وی تاکید کرد: شهید رئیسی در مسابقه خیرات کیلومتر‌ها پیش افتادند، اجتماعات چندمیلیونی که در بدرقه ایشان حضور داشت عزت دنیایی ایشان است، خداوند محبت ایشان را در دل مردم انداخته است.

اسماعیلی گفت: شاید بسیاری از افرادی که در مراسم سوگواری شرکت کردند از سیاست‌ها هم ناراضی بودند ولی آیت‌الله در دل مردم جا افتاده است.

وزیر فرهنگ در پایان گفت: این نشان‌دهنده اخلاص شهید رئیسی است و خداوند با این نوع شهادت خدمات ایشان را جبران کرد.

وزیر فرهنگ گفت: امتیازی که داشتم محبت عمیقی بود که نسبت به من داشتند. در مدت همکاری نزدیکمان در نزد ایشان شب و روز نمی‌شناختیم و کم می‌آوردیم؛ احساس از دست دادن چنین کوهی برای من خیلی سخت است.

وی افزود: بیشتر از این که از حاج آقا احساس دوری داشته باشم از بی توفیقی خودم نگران هستم. آقای امیرعبداللهیان نسبت به من به حاج آقا نزدیک‌تر نبودند ولی به واسطه اخلاصشان از ما پیشی گرفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ناراحت هستم که چرا توفیق شهادت را در کنار بندگان خوب خدا از دست دادم، ادامه داد: همکاری اداری ما از آستان قدس رضوی بود و از سال‌های قبل نسبت به ایشان آشنایی داشتم. از ابتدای دوره دانشجویی در تهران، نزدیکی با آیت الله رئیسی به تدریج پیدا شد تا به همکاری نزدیک در آستان قدس رضوی رسیدیم.

وزیر فرهنگ گفت: رئیس‌جمهور در مسئله کار به شدت سخت گیر بودند و از رویکرد سخت گیرانه ایشان به همین بسنده کنم که در زمان تشکیل دولت برخی اصرار می‌کردند که در نهاد ریاست‌جمهوری باشم ولی می‌گفتم طاقت سخت گیری زیاد حاج آقا را ندارم.

وی افزود: به لحاظ زندگی خیلی شبیه به ایشان بودیم، اما وسواس و دقت و اخلاص بی نظیری داشتیم. سال‌ها باید بگذرد تا غبار کنش‌های سیاسی فروکش کند تا شخصیت نورانی ایشان بیشتر برای مردم تبیین شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با وجود اینکه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی با این میزان حاشیه در اختیار من قرار گرفته بود می‌گفتم به واسطه رویکرد سخت گیرانه ایشان خوب شد از رئیس جمهور قدری فاصله گرفتم.

وزیر فرهنگ گفت: رئیس جمهور مصداق کسی بود که با حلقه اول بسیار سخت گیر بود ولی به نسبت به سایر طبقات مردم بسیار رئوف بود؛ نسبت به بنده که ارتباط شبانه روزی داشتم بسیار سخت گیر بودند ولی نسبت به توده‌های مردم و قشر‌های گوناگون ملت بسیار رئوف بودند.

وی افزود: رئیس جمهور تاکید داشتند هنرمندان اهل احساس هستند این را مدنظر داشته باشید و از تندی‌ها دلخور نشوید؛ آغوش ایشان همیشه باز بود. هیچ گاه از محدودیتی صحبت نکردم که ایشان استقبال کنند و از گشایشی سخن نگفتم مگر اینکه استقبال کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به رئیس جمهور می‌گفتم دوره شما در فرهنگ و هنر دوره انفتاح است و ایشان می‌خندیدند و می‌گفتند همه برنامه‌های که در دولت‌های قبل انجام شده بود در دوره من چند برابر شده است.

وی افزود: در مورد هنرمندان به شدت مراقب بودند و تاکید می‌کردند که هنرمندان روحیه لطیفی دارند و از تندی آنها ناراحت نشویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همیشه در اتاق آقای رئیس جمهور تلویزیون روشن بود و اخبار را با دقت دنبال می‌کردند؛ نسبت به رسانه‌ها دقت بالایی داشتند، گاهی پیش می‌آمد که فرصت نکرده بودم روزنامه‌ای را بخوانم ولی ایشان زنگ می‌زدند و می‌گفتند چرا فلان روزنامه که چنین تیتری زده است مسأله مورد اشاره در تیتر برای آنها تبیین نشده است؛ همین امر موجب شده بود روزنامه‌هایی با شمارگانی محدود هم مورد توجه ما قرار گیرد.

وزیر فرهنگ گفت: رئیس جمهور تاکید داشتند هیچ یک از روزنامه‌ها توقیف نشود و باورشان این بود که یا نقدشان به دلیل اطلاعات نادرست است و یا نقدشان را وارد می‌دانستند؛ بار‌ها شده بود مطرح می‌کردندکه نقد روزنامه‌ای درست است و باید به آن توجه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گوشت ۷۵۰ تومانی
۰۸:۱۵ ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
سید خدا ما نشناختیم شمارو شهادتتو ن مبارک خسته نباشی سید جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
این ویژه گیهای اخلاقی شهید والا مقام رئیسی را که گفتید
، رذالتهای دشمنان و بد خواهانشان را بیشتر
مشخص کردید !!!!
آخرین اخبار