رئیس میراث‌فرهنگی خوی از آغاز عملیات ساماندهی و کف‌سازی کاروان‌سرای تاریخی خان در این شهرستان خبر داد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی گفت: با مشارکت شهرداری و با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال عملیات ساماندهی و کف‌سازی کاروان‌سرای تاریخی خان در این شهرستان آغاز شد. 

افراسیاب گراوند با بیان اینکه این عملیات دو ماه زمان می‌برد، افزود: در سال‌های قبل نیز سر در کاروان‌سرا و بخش‌هایی از جداره‌های این بنا توسط این اداره مورد مرمت قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: کاروان‌سرای خان در جبهه غربی بازار تاریخی خوی قرار گرفته و ۲ هزار و ۴۸۰ مترمربع مساحت دارد که در سال ۱۳۶۶ به شماره ۱۷۲۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در دوران حاکمیت صفوی ها در ایران در شهر خوی یک بازار قدیمی بنا شد که بازرگانان بتوانند کالا‌های خود را تخلیه کرده و به داد و ستد در بازار بپردازند. در کنار این بازار کاروانسرایی قدیمی به نام کاروانسرای خان وجود دارد که هم اکنون به عنوان یکی از معروف‌ترین بنا‌های این شهر شناخته می‌شود. این کاروانسرا در گذشته بسیار پر رونق بود و هنوز هم با معماری خاص خود توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند.

این کاروانسرا به صورت یک بنای چهار ایوانی طراحی شده که در حال حاضر فقط دو ایوان شمالی و شرقی آن به جا مانده است و در گذشته محل اسکان و استراخت بازرگانان و مسافران بود و تاجران زیادی از سراسر نقاط دنیا در مسیر رد شدن از جاده ابریشم، در این مکان مستقر می‌شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.