ایران رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک در دنیا را داراست

رئیس انجمن ارگانیک گفت: ایران در رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک در بین ۲۸۶ کشور دنیا قرار دارد.

رضا نورانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: علی رغم آنکه انجمن ارگانیک از سال ۸۵ شکل گرفته است، اما هیچ یک از دولت ها در راستای توسعه محصولات ارگانیک برنامه ای تدوین نکردند.

به گفته او، با توجه به پتانسیل بالا در کشور انجمن ایران یک تشکل ملی است که افراد آن جزء نخبگان و دانشگاه ها و علاقه مند به محیط زیست هستند که استانداردهای جهانی را فرهنگ سازی کردند و بعد از گذشت ۱۸ سال زبانزد خاص و عام قرار گرفتند. 

نورانی ادامه داد: در برنامه هفتم حدود ۲ درصد از تولید محصولات باید به ارگانیک اختصاص یابد، حال باید مشخص شود که مسئولان در برنامه ۵ ساله هفتم چه تدابیر و اعتباراتی دیدند.

رئیس انجمن ارگانیک با بیان اینکه امکان ۱۰۰ درصدی کشت محصولات کشاورزی بصورت ارگانیک وجود ندارد، افزود: اگر در طول ۲۰ سال، سالانه نیم درصد به کشت محصولات ارگانیک اضافه شود، ۱۰ درصد تولید ارگانیک خواهد شد که رقم قابل قبولی است.

او با بیان اینکه ایران رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک در بین ۲۸۶ کشور دنیا را داراست، گفت: با توسعه کشت سالانه نیم درصد در طول ۲۰ سال جزو رتبه ۱۰ تولید محصولات ارگانیک در دنیا و بزرگترین تولیدکننده در آسیا خواهیم شد.

نورانی گفت: گرچه برخی افراد تصورشان بر آن است که محصولات ارگانیک جزء محصولات لوکس هستند، اما این باور اشتباه است و تنها تولید محصولات ارگانیک، محصول تازه خوری محسوب می شود که قیمت آن ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به محصولات کشاورزی بالاتر است، درحالیکه توسعه محصولات ارگانیک منجر به کاهش هزینه های درمان، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف کودهای شیمیایی و بهبود محیط زیست می شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار