طرح نهضت ملی مسکن، اقدام دولت برای خانه‌دار شدن مردم

معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: طرح نهضت ملی مسکن ایثاری بود که دولت و نظام برای خانه‌دار شدن مردم اجرا کرد.

علی حیدری اظهار داشت: مقدمات طرح نهضت ملی مسکن اواخر دولت گذشته آغاز و در استان کار بسیاری انجام نشده بود، اما مهمترین اقدام تامین زمین مورد نیاز بود که در این راستا تشکیل چند کارگروه و کمیته نیاز بود که به منظور سرعت بخشی بیشتر کمیته و کارگروه امور زیربنایی با یکدیگر تلفیق و تبدیل به یک مجموعه شدند.

وی افزود: در این فرایند نیاز به ۱۷ استعلام از دستگاه‌های مختلف برای ورود به کارگروه امور زیربنایی بود که این استعلامات برای همه پروژه‌های نهضت ملی در سطح استان انجام شد، اما در این فرایند ایراداتی وجود داشت که ۱۰ شهر استان در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفتند و به دلیل محدودیت زیست محیطی امکان ساخت مسکن در این شهر‌ها وجود نداشت.

حیدری اضافه کرد: به کمک قانون ماده ۱۱ هوای پاک این شهر‌ها تعیین تکلیف شدند، در حقیقت از ۴۳ شهر استان ۳۱ شهر از طریق این فرایند قابل حل بود که منتج به نتیجه شد و بالغ بر ۶۴۷ هکتار زمین تعیین شد.


بیشتر بخوانید


وی با اشاره به تامین مسکن در روستاها، بیان داشت: حدود ۱۰۳۴ هکتار زمین تعیین تکلیف شد که ۸۰ هکتار دیگر در دست بررسی قرار دارد، در حقیقت در مجموع حدود ۱۱۰۰۰ قطعه زمین برای مردم در اطراف روستا‌ها تعیین تکلیف شد.

حیدری گفت: در بحث مسکن روستایی بیش از ۱۴ هزار سهمیه اختصاصی در سال اول برای استان بود که ساخت بیش از ۹۵۰۰ واحد آغاز و حدود پنج هزار و ۷۰۰ واحد به اتمام رسید.

وی تصریح کرد: در شهرستان کوهرنگ ۴۹۶ واحد تخریبی در سال ۱۴۰۰ نیازمند بازسازی بود که در یک بازه زمانی یک ساله همه واحد‌ها بازسازی شدند، از طرفی در بحث خودمالکی ۱۰ شهر به صورت تک واحدی در نظر گرفته شد و واگذاری به مردم انجام یا در شرف انجام است.

حیدری اظهار داشت: در دو شهر شهرکرد و بروجن که ساخت و ساز به صورت انبوه‌سازی انجام می‌شود حدود ۹ هزار و ۴۰۰ واحد در حال ساخت و عملیات ۲۷۰۰ واحد به زودی آغاز می‌شود یعنی حدود ۱۲ هزار واحد در این دو شهر مسکن احداث می‌شود.

وی ادامه داد: زمین مورد نیاز برای مابقی طرح‌ها در دست بررسی و ۱۲ شهر باقیمانده به زودی انجام می‌شود. در حقیقت طرح نهضت ملی مسکن ایثاری بود که دولت و نظام برای خانه‌دار شدن مردم اجرا کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.