معاون فرماندار زرند:

عرضه کنندگان و متقاضیان خرید دام زنده به میدان دام مراجعه کنند

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری زرند با اعلام ممنوعیت عرضه دام زنده و همچنین کشتار دام در معابر عمومی، از عرضه کنندگان و متقاضیان خرید دام زنده خواست، به میدان دام مراجعه کنند.

محمد ایزدی معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری زرند در برگزاری نشست هماهنگی عرضه و ذبح بهداشتی دام در عید قربان، ماه محرم و صفر و همچنین بازگشت حجاج در محل فرمانداری این شهرستان گفت: با توجه به اهمیت سلامت جامعه شهروندی و بیماری‌های خطرناک مشترک بین دام و انسان و لزوم رعایت مسائل بهداشتی، عرضه دام زنده و کشتار در معابر سطح شهر ممنوع است و با برپاکنندگان این بساط طبق دستور مقامات قضایی برخورد قانونی خواهد شد.

وی افزود: کسانی که قصد عرضه دام سبک و سنگین را دارند و همچنین متقاضیان خرید دام می‌توانند به محلی که مقابل ورودی مهدی آباد که زیرساخت لازم از قبیل آب و فضای مورد نیاز را دارد، مراجعه کنند. 

ایزدی با اعلام اینکه یکی از اقداماتی که از گذشته به رسم اعتقاد و سنت مسلمانان به‌ویژه در روز عید قربان انجام می‌شود، قربانی کردن دام است، تصریح کرد: ذبح گوسفند، گاو، بز و حتی مرغ و خروس که به مناسبت‌های مختلف اعم از خرید خانه، خودرو و... گرفته تا رفع بلا و با نیت سلامتی و همچنین ادای فرضیه حج، عید قربان، ایام ماه محرم از سوی برخی از شهروندان انجام می‌شود در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی می‌تواند خطراتی برای سلامت مردم و همچنین محیط‌زیست داشته باشد.

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری زرند گفت: ذبح دام در حیاط خانه جدای از بهم ریختگی و تهدیدات بهداشتی، جذب حیوانات بلاصاحب و ولگرد، حشرات موذی و ... زحمت و مشقت بسیاری برای اهل خانه ایجاد می‌کند و قربانی کردن در جاده، کوچه و خیابان‌ها باعث آلودگی مسیر عبور مردم می شود و از نظر بهداشتی درست نیست و مهمتر اینکه ذبح دام در معابر عمومی و در برابر چشم اطفال و کودکان تأثیر منفی بر روح و روان آنان می‌گذارد. 

ایزدی ضمن اشاره به اهمیت نظارت بهداشتی دامپزشکی بر دام‌های قربانی برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو، اظهار داشت: اداره دامپزشکی زرند باید طبق روال سال‌های گذشته، با فعال سازی اکیپ‌های چندگانه نظارتی، چند روز قبل از عید قربان برای بازدید از مکان‌های فروش دام زنده و همچنین کشتارگاه دام به منظور معاینه دام‌های زنده و بازرسی لاشه دام‌های ذبح شده اقدام کند.

 شهردار زرند نیز گفت: طبق روال سال های گذشته آماده ارائه خدمات کشتار و حمل رایگان گوشت در محل کشتارگاه هستیم لذا چه خوب است شهروندان با توجه به گرمی هوا، کمبود آب و تهدید بهداشت عمومی از این ظرفیت بسیار عالی و آماده استفاده کنند. 

وی از تشکیل اکیپ‌های بازرسی برای برخورد با متخلفان عرضه و کشتار دام زنده در سطح شهر و معابر خبر داد. 
حسن لطفعلی پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند هم گفت: دامپزشکی شهرستان همچون سنوات گذشته به منظور حفظ سلامتی شهروندان و تأمین بهداشت عمومی آماده ارائه خدمات بهداشتی به عموم مردم است. 

وی افزود: اکیپ‎های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی در کشتارگاه دام، شبکه دامپزشکی و سطح شهرستان در این روز فعال هستند. 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند تاکید کرد: با توجه به امکان شیوع بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت، سل، هاری، سیاه زخم و همچنین درراستای ارتقای سطح بهداشت عمومی، توصیه می‌شود، از کشتار دام در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه پرهیز شود. 

لطفعلی پور با بیان این موضوع که ذبح دام در کشتارگاه از لحاظ معاینات پیش از ذبح و تشخیص بسیاری از بیماری‌ها و حذف آن اهمیت ویژه‌ای درسلامت جامعه دارد، تاکید کرد: برای حفظ بهداشت عمومی، شهروندان بایستی دام خود را در کشتار گاه دام ذبح کنند و در صورت تمایل به ذبح دام در منزل، افراد بایستی ذبح را بر روی سطوح قابل شست و شو انجام دهند و نکات بهداشت فردی و مسائل زیست محیطی را در هنگام ذبح رعایت کنند. 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند تصریح کرد: نگهداری گوشت پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال می‌تواند کمک شایانی به حذف عوامل بیماری زا به ویژه ویروس عامل تب کریمه کنگو کند.

لطفعلی پور بیان داشت: شماره تلفن ۳۳۴۸۹۰۱۸ شبکه دامپزشکی آماده پاسخ گویی و دریافت گزارشات مردمی است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار