پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو با رعایت نکات بهداشتی

رئیس دامپزشکی اشکذر گفت: با افزایش گرما و کشتار غیر مجاز دام شهروندان برای پیشگیری از خطر بروز بیماری تب کریمه کنگو نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین دام و انسان است که از طریق نیش کنه، تماس با خون و ترشحات دام آلوده و مصرف گوشت‌های آلوده پیش سرد نشده حاصل از ذبح غیربهداشتی دام‌ها خارج از کشتارگاه به انسان منتقل می‌شود

او بیان کرد: با توجه به آنکه ویروس در برابر حرارت حساس است؛ بنابراین به افراد توصیه می‌شود که از مصرف گوشت و جگر خام و نیم پخته خودداری کنند و در صورت انتقال این بیماری ویروسی به انسان با خونریزی شدید همراه است و در مواردی منجر به مرگ فرد آلوده می‌شود.

نیک بین تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به عید قربان به حجاجی که تصمیم دارند امسال قربانی انجام دهند، توصیه می‌شود که دام را از اماکنی که سم پاشی و مبارزه با کنه انجام داده اند و مورد تایید دامپزشکی هستند تهیه کنند.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام بدون علائم بالینی مشهود بوده و تنها با ایجاد واکنش زود گذر تب همراه است.

او بیان کرد: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی با نظارت دامپزشکی قابل پیشگیری است.

 رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: روش‌های دیگر پیشگیری از ابتلا به این بیماری شامل خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشا‌های مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز است.

او اظهار داشت: سایر روش‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو نیز شامل تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفرتا ۴ درجه سانتیگراد (دمای یخچال) است.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: روش‌های حفاظت شخصی شامل هنگام تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک) و اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته است.

نیک بین بیان کرد: مردم قربانی دام‌ها را در کشتارگاه‌های با نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی انجام دهند و از قربانی کردن دام‌ها برای جلوگیری از انتقال برخی از بیماری‌های دامی و حفظ مسائل زیست محیطی در معابر عمومی پرهیز کنند.

رئیس دامپزشکی اشکذر گفت: مردم از کشتار دام در معابر و منازل در روز عید قربان اجتناب کنند همچنین در کشتارگاه‌ها از ساعت ۵ صبح تا ۱۳ دامپزشکان، دستیاران بهداشتی و ناظران شرعی حضور دارند.

نیک بین اظهار داشت: با معاینه دام و انجام بازرسی‌های بهداشتی گوشت با تجهیزات و امکانات، لاشه دام ۲۴ ساعت به طور کامل در دمای سردخانه و یخچال نگهداری می‌شود.

او ادامه داد: با رعایت نکات بهداشتی این ویروس خطرناک به راحتی از بین می‌رود و طبق هماهنگی‌های انجام شده با کشتارگاه صنعتی دام یزد واقع در شهرستان اشکذر همه خدمات در روز عید سعید قربان به طور رایگان به مراجعان ارائه می‌شود.

نیک بین گفت: در روز عید قربان یک اکیپ ثابت در کشتارگاه متشکل از ناظر بهداشتی این اداره و بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در کشتارگاه جهت نظارت شرعی و بهداشتی بر روند کشتار حضور دارند.

 رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر اظهار داشت: یک اکیپ سیار در سطح شهرستان اشکذر و یک اکیپ ثابت در محل اداره دامپزشکی شهرستان نیز جهت پاسخگویی آماده ارائه خدمت به مردم می‌باشند.

 او بیان کرد: مردم در صورت داشتن هرگونه سوال و یا مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی دراین خصوص می‌توانند مراتب را از طریق تماس با ۱۵۱۲ سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی اداره کل دامپزشکی استان یزد اطلاع رسانی کنندهمچنین از شهروندان درخواست می‌شود در آستانه عید قربان، خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار