در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

امام جواد (ع) چه اعمالی را برای روز عید قربان توصیه کرده‌اند؟

یک کارشناس مذهبی در مورد اعمالی که امام جواد علیه‌السلام برای روز عید قربان توصیه کرده‌اند، صحبت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی و مدیر موسسه منبر آسمانی در مورد اهمیت داشتن نیت پاک در قربانی کردن گفت: حضرت علی علیه السلام در روایتی درباره ناپاک بودن نیت در قربانی کردن، می‌فرمایند: شنیدم رسول خدا صل الله علیه وآله والسلم در روز عید قربان، خطبه می‌خواندند و می‌فرمودند: امروز، روز «ثَجّ» و «عَجّ» است. ثجّ، خون قربانی‌هاست که می‌ریزید. پس نیّت هرکس صادق باشد، اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست و «عَجّ» دعاست. پس به درگاه خداوند دعا کنید، قسم به آن‌که جان محمّد صل الله علیه وآله والسلم در دست اوست، از این‌جا هیچ کس بر نمی‌گردد، مگر آمرزیده شود، جز کسی که گناه کبیره انجام داده است و بر آن اصرار ورزد و در دل خود، تصمیم بر ترک آن نداشته باشد. بد به حال کسی که این‌گونه نیتی در دل داشته باشد و تمام وجودش را فکر گناه فراگرفته باشد.

روز عید قربان

این کارشناس مذهبی در مورد مستحب بودن قربانی کردن برای کسی که در حج حضور ندارد، مطرح کرد: قربانی کردن برای کسانی که در حج حضور ندارند، مستحب است، اما از سوی ائمه اطهار علیهم‌السلام و پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم بسیار بر این عمل سفارش شده و در روایتی آمده است که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم به امّ سلمه که از ایشان پرسیده بود: اى رسول خدا صل الله علیه وآله والسلم! عید قربان فرا رسیده است و من چیزى ندارم قربانى کنم، آیا قرض کنم و قربانى نمایم؟ فرمودند: «برو قرض کن؛ این بدهى ادا مى‌‏شود. زیرا قربانى جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند منّان دارد و ریختن خون قربانى براى اهل آن بیمه عمر و کفّاره گناهان محسوب مى‌‏شود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: امام محمّد باقر علیه‌السلام فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ إِطْعامَ الطَّعامِ وَ إِراقَةَ الدِّماءِ بِمِنىً.» «خداوند غذا دادن به مستمندان و ریختن خون قربانى در منا را دوست دارد.»

یکی از افراد از امام جواد علیه السلام روایت مى‌‏کند که فرمودند: «هیچ عملى در روز عید قربان برتر نیست، مگر خونى که براى قربانى ریخته شود و گامى در راه احسان به پدر و مادر برداشته شود و دیدار خویشى که گسیخته باشد و به از خودگذشتگى و آغاز به سلام بر وى پیشى گیرد و یا مردى از گوشت قربانى خود به همسایگان و مستمندان و یتیمان اطعام نموده و به ملاقات اسیران برود.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار