۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی توسط مردم صورت می‌گیرد

کارشناس جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی توسط مردم صورت می‌گیرد.

علی حسین بیرانوند در حاشیه کلاس آموزشی و ترویجی با محوریت پیشگیری و اطفاء حریق توسط دهیاران اظهار کرد: دهیاران وظیفه شرعی، اجتماعی و الزامانت قانونی در قبال حفاظت ار منابع طیبعی دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بارش‌های سال گذشته پوشش گیاهی خوبی وجود دارد که از یک سمت نعمت خداوند و جان دیگر به حیات طبیعی و جنگل و مرتع بخشید.

کارشناس جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد اضافه کرد: با توجه به رشد خوب گیاهان و مراتع یکی از بحث‌های جدی آتش‌سوزی بوده که ۹۵ درصد آنها توسط مردم صورت می‌گیرد منابع طبیعی متعلق به مردم بوده و امانتی است که باید به آیندگان برسانیم.

بیرانوند با بیان اینکه امسال به علت پوشش گیاهی خوب در مراتع احتمال آتش‌سوزی بسیار است، افزود: آتش‌سوزی در مراتع هم به پوشش گیاهی آسیب می‌زند و هم جانداران را از بین می‌برد.

وی بیان کرد: آتش‌سوزی در مراتع باعث نابودی ذخیره‌گاه‌های دام نیز می‌شود، در شهرستان مراتع دارای پوشش گون است که در صورت آتش‌سوزی این‌گونه گیاهی مؤثر از بین می‌رود.

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد ادامه داد: آتش‌سوزی در مراتع به‌صورت عمدی و غیرعمدی ایجاد می‌شود، از مهمترین عوامل آتش‌سوزی برافروختن آتش توسط گردشگران و خاموش نکردن آتش است.

بیرانوند تصریح کرد: با اعتبار در نظر گرفته شده برای این بخش در روز‌های آتی چند دستگاه دمنده خریداری و در اختیار دهیاری‌های فعال قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع، به عنوان پل ارتباطی آحاد جامعه با یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری بوده و گزارش هرگونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی‌های احتمالی در اراضی ملی و جنگل‌ها به یگان حفاظت از طریق این خط ارتباطی امکان‌پذیر است.

 

برچسب ها: آتش سوزی ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.