چین: قایق‌های ژاپنی را از جزایر مورد اختلاف راندیم

گارد ساحلی چین با قایق‌های ژاپنی در نزدیکی جزایر دیائو مقابله کرد.

ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب در نظام بین الملل بزرگترین تهدید استراتژیک برای آمریکا به حساب می‌آید. از این رو، واشنگتن به دنبال اعمال سیاست مهار علیه پکن با کمک کشور‌های همسایه است. دریای چین جنوبی، جزیره تایوان، و جزایر مورد اختلاف پکن با توکیو در دریای چین شرقی از جمله مهمترین مناطقی هستند که احتمال رویارویی نظامی میان آمریکا و چین بر سر آنها وجود دارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، گارد ساحلی چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد پس از نزدیک شدن چهار قایق ماهیگیری ژاپنی به جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی (که ژاپنی‌ها آن را سن کاکو و چینی‌ها آن را دیائو می‌نامند)، نیرو‌های ما اقدامات ضروری کنترل شده را برای دور کردن این قایق‌ها از این جزایر انجام دادند. این اقدام بین ۲۰ تا ۲۴ ژوئن رخ داده است. 

ژاپن و چین سال هاست درباره مالکیت بر این جزایر که تنها یکی از آنها بزرگتر از یک کیلومتر مربع است اختلاف داشته و گارد ساحلی دو طرف بار‌ها در این زمینه با یکدیگر درگیر شده اند. 

در بیانیه گارد ساحلی چین آمده است: ما از طرف ژاپنی می‌خواهیم به فوریت به اقدامات یکجانبه و غیرقانونی خود در نزدیکی این جزایر پایان بخشیده و اطمینان دهد چنین رخداد‌هایی در آینده تکرار نخواهد شد. 

آمریکا به عنوان یک بازیگر فرامنطقه‌ای در شرق آسیا از آنجا که از تبدیل شدن چین به هژمون در این منطقه نگران است، و از طرفی به دلیل اتحاد با ژاپن در این اختلافات ارضی در کنار توکیو قرار گرفته است. این جزایر یکی از ۳ منطقه مهم در شرق آسیاست که بزرگترین استراتژیست‌های جهان همچون جان مرشایمر، سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باورند امکان تقابل قدرت‌های بزرگ درباره آن وجود دارد. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

برچسب ها: دریای چین شرقی ، چین ، ژاپن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار